Τοπική Αυτοδιοίκηση

Κωνσταντίνος Τζανακούλης: Συνέντευξη του Δημάρχου Λαρισαίων στο apopseis.gr

Ο νέος Καλλικρατικός Δήμος Λαρισαίων, αν και βασίστηκε σ’ ένα πολύ ισχυρό διοικητικό μηχανισμό που προϋπήρχε της μεταρρύθμισης, ωστόσο αυτή την πρώτη χρονιά «παλεύει» να απορροφήσει τους κραδασμούς, τόσο από την ενσωμάτωση πρώην δήμων χωρίς την αντίστοιχη υποδομή όσο και κυρίως από την ιδιότυπη «στάση πληρωμών» προς τους δήμους της χώρας από την πλευρά της κεντρικής εξουσίας, που προκαλεί οικονομική ασφυξία και βεβαίως δεν αφήνει περιθώρια ούτε για την αξιόπιστη ενσωμάτωση των νέων αρμοδιοτήτων που παραχωρήθηκαν στους δήμους.

 

 

-Πανελληνίως υπάρχει πρόβλημα με τα σκουπίδια και τους ΧΥΤΑ. Πως το αντιμετωπίζετε εσείς;

-Πρέπει να σας πω, πως ο Δήμος Λαρισαίων ήταν από τους πρώτους πανελληνίως που κατασκεύασε ΧΥΤΑ και ήδη λειτουργούν τρεις κυψέλες. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε εμείς δεν έχουν να κάνουν με την έλλειψη υποδομών, αλλά με την έλλειψη πόρων. Ο Δήμος Λαρισαίων πρωτοστάτησε στη δημιουργία ενός Ενιαίου Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων. Ο Φορέας αυτός έδωσε διέξοδο στους περιφερειακούς δήμους του νομού και παράλληλα τη δυνατότητα να κλείσουν όλοι οι ΧΑΔΑ. Όμως οι περιφερειακοί δήμοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους απέναντι στο φορέα, με αποτέλεσμα αυτό να προκαλεί τεράστια προβλήματα στη λειτουργία του, που γίνονται ακόμα δυσκολότερα με την τροπή που έχουν πάρει τα πράγματα στο Ταμείο Παρακταθηκών και Δανείων, το οποίο χρηματοδοτούσε την επέκταση των υποδομών στο ΧΥΤΑ.

 

-Επηρεάζουν τη λειτουργικότητα του Δήμου σας οι πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις και αν ναι σε ποιό βαθμό;

-Από τα προηγούμενα είναι προφανές πως η οικονομική κρίση έχει επιπτώσεις και στο Δήμο Λαρισαίων. Όμως θα πρέπει να ξεκαθαρίσω πως, σε σχέση με άλλους δήμους είμαστε σε πολύ καλύτερη κατάσταση, κυρίως λόγω της συνετής διαχείρισης των οικονομικών που ακολούθησε ο Δήμος Λαρισαίων την προηγούμενη περίοδο, αλλά και τώρα που προσπαθούμε να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Σίγουρα δεν θα δείτε το Δήμο Λαρισαίων μεταξύ των «υπερχρεωμένων» Δήμων, ούτε μεταξύ εκείνων που «αδυνατούν να πληρώσουν υποχρεώσεις τους». Όμως έχουμε σοβαρές περικοπές στο Τεχνικό μας Πρόγραμμα, κάτι που προσπαθούμε να υπερβούμε με την αξιοποίηση πολλών και διαφορετικών δυνατοτήτων.

 

-Σε άλλες περιοχές της Ελλάδας λόγω της κρίσης έχει αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό η εγκληματικότητα. Ισχύει το ίδιο στην Λάρισα; Αν ναι, έχετε πάρει επιπλέον μέτρα για το συγκεκριμένο πρόβλημα;

-Δεν υπάρχουν στοιχεία αύξησης της εγκληματικότητας στην περιοχή μας, παρ’ όλα αυτά συνεργαζόμαστε άριστα με την Ελληνική Αστυνομία για να προσφέρουμε όποια συνδρομή είναι απαραίτητη για την εδραίωση του αισθήματος ασφάλειας στους δημότες μας.

 

-Ποιό θεωρείτε το μεγαλύτερο πρόβλημα για το Δήμο σας;

-Θα έλεγα ότι είναι τα ζητήματα της ενέργειας. Αν και έχουμε κάνει μεγάλες προσπάθειες (φυσικό αέριο σ’ όλες τις δημοτικές κτηριακές υποδομές, σχολεία, δημόσια κτήρια κλπ) δυστυχώς είμαστε ακόμα μια «ενεργοβόρος» πόλη, κυρίως λόγω των κλιματολογικών ιδιαιτεροτήτων (υψηλές θερμοκρασίες το καλοκαίρι, χαμηλές το χειμώνα). Ο Δήμος Λαρισαίων έχει προχωρήσει τις διαδικασίες και σύντομα θα μπορεί να αναπτύξει μια πολύ μεγάλη επένδυση σ’ ένα φωτοβολταϊκό πάρκο, ενώ εξετάζει εισηγήσεις για την αξιοποίηση πολλών δυνατοτήτων στο χώρο της ενέργειας. Αν ο σχεδιασμός μας εξελιχθεί χωρίς προβλήματα που προκύπτουν από την οικονομική κρίση, τότε μπορεί σύντομα να μιλάμε για μια πραγματική πρόοδο σ’ αυτό τον τομέα.

 

-Έχετε παρατηρήσει μετακίνηση πληθυσμού από τα μεγάλα αστικά κέντρα προς τη Λάρισα;

-Η Λάρισα υπήρξε πάντα «υποδοχέας» μετακινήσεων  πληθυσμών και στην ιστορία της και σήμερα. Στις μέρες μας υπάρχει μεγάλη συζήτηση για πιθανές μετακινήσεις που προκαλούνται από την οικονομική κρίση, όμως ακόμα δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε αξιόπιστα στοιχεία για το θέμα αυτό.

 

-Με βάση τις εμπειρίες σας ως Δήμαρχος, μπορεί να ενισχυθεί ο πρωτογενής τομέας για να δώσει λύση, έστω και μερικώς, στο πρόβλημα της ανεργίας;

-Υπό τις σημερινές συνθήκες όχι. Η αγροτική οικονομία στην περιοχή μας έχει μια μεγάλη δυναμική, όμως έχει και κατεκτημένη ισορροπία. Εννοώ ότι οι πιθανές προσθήκες νέου δυναμικού στην περιφέρεια, θα πρέπει να συνοδευτούν από μια ανασυγκρότηση του συνεταιριστικού κινήματος, ενδεχομένως και με επανασχεδιασμό των εκμεταλλεύσεων του πρωτογενούς τομέα. Φοβάμαι δηλαδή πως η άναρχη επιστροφή στους αγρούς δεν είναι διέξοδος για την ανεργία αν δεν γίνει σχεδιασμένα και με πρόγραμμα.

 

Προηγουμενο ΑρθροΕπομενο Αρθρο
Γεννήθηκε στη Λάρισα το 1950.
Αποφοίτησε από το Α' Γυμνάσιο Αρρένων Λαρίσης.
Είναι έγγαμος με την Σοφία Παυλοπούλου και πατέρας δύο παιδιών του Γιώργου που είναι φοιτητής Ιατρικής και της Ελένης που είναι Γεωπόνος.


ΣΠΟΥΔΕΣ
· Πτυχιούχος του τμήματος Γεωπονίας της Γεωπονοδασολογικής Σχολής του Α.Π. Θεσ/νίκης (1974).
· Πτυχιούχος του Οικονομικού Τμήματος της Α.Β. Σχολής (Παν/μιο Μακεδονίας) Θεσ/νίκης (1978).
·
Master of Science (M.Sc) (Ανάπτυξη, Διοίκηση & Εκπαίδευση) από το Agricultural Extension and Rural Development Department του Πανεπιστημίου του Reading της Αγγλίας (1985).
·
Διδάκτορας του τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος της Σχολής Γεωτεχνικών Επιστημών Α.Π Θεσ/νίκης ( Θέμα διατριβής : Πληθυσμιακή Ερήμωση των Ορεινών Περιοχών της Ελλάδας, 1999).
ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ
Αγγλικά, Ιταλικά
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
· Από το 1977 έως το 1999 εργάστηκε ως Σύμβουλος Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων.
· Από το 1979 είναι καθηγητής Αγροτικής Ανάπτυξης και Αγροτικής Κοινωνιολογίας στη Σχολή Τεχνολόγων Γεωπονίας του ΤΕΙ Λάρισας.
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΜΠΕΙΡΙΑ
·
Επικεφαλής της ομάδας του Συμβούλου Διαχείρισης του Α' ΠΕΠ Θεσσαλίας (1990-1995).
· Επικεφαλής των επιστημονικών ομάδων που συνέταξαν τις μελέτες για την κοινοτική πρωτοβουλία LEADER & LEADER II για τις περιοχές Ελασσόνας και Πύλης Τρικάλων (1990-1994).
· Μέλος της επιστημονικής ομάδας σύνταξης της αρχικής μελέτης για το Β' ΠΕΠ Θεσσαλίας (1993).
· Μέλος της Διυπουργικής Ειδικής Τεχνικής Επιτροπής για την Αξιολόγηση της Προσφοράς για την Εκτροπή του Άνω ρου του Αχελώου ποταμού και την ανάπτυξη της Θεσσαλικής πεδιάδας (1990-1992).
· Μέλος της Διυπουργικής Επιτροπής Εισήγησης για την ανάθεση του προαναφερθέντος έργου (1992-1993).
· Το καλοκαίρι του 1994, μετεκπαιδεύτηκε στο Delf της Ολλανδίας, για θέματα Αειφορικής ανάπτυξης, προστασίας Περιβάλλοντος, βελτίωσης ποιότητας προϊόντων.
· Το καλοκαίρι του 1995 εκλήθει στις Η.Π.Α. από το Michigan State University (U.S.A.) ως Υπότροφος Ερευνητής όπου συνεργάστηκε με Αμερικανούς καθηγητές για θέματα Αγροτικής Ανάπτυξης.
·
Μέλος της Rural Sociological Society (USA).
· Μέλος της Εταιρείας Αγροτικής Οικονομίας (ΕΤΑΓΡΟ)
· Εισηγητής σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια.
ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
·
Αντιπρόεδρος, Γενικός Γραμματέας, Γεωπονικού Συλλόγου Λάρισας.
·
Μέλος του Δ.Σ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συνδέσμων Γεωπόνων ( ΠΟΣΓ ).
· Πρόεδρος του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Κεντρικής Ελλάδος.
· Πρόεδρος Συλλόγου Εκπαιδευτικού Προσωπικού ΤΕΙ (ΣΕΠ/ΤΕΙ).
· Διευθύνων Σύμβουλος Αναπτυξιακής Ελασσόνας.
· Νομαρχιακός Σύμβουλος Ν.Α Λάρισας ( 1995-1998 ).
· Αναπληρωτής Πρόεδρος Πανθεσσαλικής Επιτροπής για την εκτροπή του άνω ρου του Αχελώου Ποταμού.
· Πρόεδρος Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων ( ΤΕΔΚ ) Νομού Λάρισας.
· Μέλος Διοικητικού Συμβουλίου Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδος ( ΚΕΔΚΕ ).
· Διευθύνων Σύμβουλος ΕΔΕΧΥ .
· Πρόεδρος ΕΔΕΥΑ.

Κωνσταντίνος Τζανακούλης: Συνέντευξη του Δημάρχου Λαρισαίων στο apopseis.gr

-Ως ο πρώτος Δήμαρχος στο νέο Δήμο που δημιουργήθηκε με τον Καλλικράτη, θεωρείτε το νέο μοντέλο αυτοδιοίκησης πιο λειτουργικό από το προηγούμενο; Δημιουργήθηκαν προβλήματα κατά τη μετάβαση στο νέο Καλλικρατικό Δήμο;

-Αν αναζητήσει κανείς τη «λειτουργικότητα» του νέου σχήματος, θα πρέπει να ψάξει στο μέλλον. Προς το παρόν είναι τόσο μεγάλες οι δυσλειτουργίες στην εφαρμογή των διατάξεων που προκύπτουν από τη διοικητική μεταρρύθμιση, που μάλλον προκαλούν περισσότερα προβλήματα απ’ όσα λύνουν. Ελπίζουμε πως στο μέλλον, όταν ξεπεραστούν οι «νηπιακές» ασθένειες της μεταρρύθμισης τότε θα έχουμε απέναντι μας ένα πιο λειτουργικό διοικητικό μοντέλο. Βέβαια, θα πρέπει να επισημάνω εδώ, ότι ο Καλλικράτης σχεδιάστηκε με βάση ένα διαφορετικό οικονομικό, κοινωνικό και δημοσιονομικό περιβάλλον, ενώ τώρα καλούμαστε οι άνθρωποι της αυτοδιοίκησης να υλοποιήσουμε τον σχεδιασμό σε τελείως διαφορετικές συνθήκες. Θα πρέπει να σας πω, πως αν δεν σταθεροποιηθούν τα δημοσιονομικά δεδομένα και κυρίως οι οικονομική στήριξη των ΟΤΑ, όχι για τον Καλλικράτη, ούτε για την αυτονομία των δήμων δεν θα μπορούμε να μιλάμε.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο