Guest

Το πρόβλημα ρευστότητας και η οικονομική κρίση

Όσο πιο βραδεία η κινητικότητα, τόσο βραδύτερη και η ανάπτυξη!

Πολλοί διερωτώνται γιατί δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου ρευστότητα στην αγορά στην Ελλάδα, αλλά και πολύ περιορισμένη στο εξωτερικό (ακόμα και στο Κουβέϊτ) και μάλιστα παρά τα γενναία προγράμματα quantitative easing (=όπου οι Κεντρικές Τράπεζες, για να ρίξουν χρήμα στην αγορά αγοράζουν και κρατικά αλλά και εταιρικά ομόλογα τυπώνοντας χρήμα);

Για τους εξής απλούς λόγους, που δυστυχώς ελάχιστοι αντιλαμβάνονται (ακόμα και στις Κεντρικές Τράπεζες)- παρά την απλότητά τους:

1. Η αγορά και το χρήμα για να κινηθούν χρειάζονται κλίμα εμπιστοσύνης! Ξοδεύω γιατί υπολογίζω εύλογα (και όχι σαν χαζοχαρούμενος), ότι και εγώ θα έχω μια ροή εσόδων που θα αναπληρώνει αυτά που ξοδεύω! 

Σε περιόδους οικονομικής παρακμής, οι περισσότεροι κουμπώνονται οικονομικά για να μπορούν να αντιμετωπίσουν σοβαρότερες και πιο επιτακτικές ανάγκες!

Όπως τα είχε επισημάνει ο Ιάμβλιχος κατά το 300μ.Χ.: «πίστις μέν πρώτη έγγίγνεται έκ τής εύνομίας,… κοινά γάρ τά χρήματα γίγνεται έξ αύτής»! (=το χρήμα κυκλοφορεί πιο γρήγορα όταν υπάρχει ευνομία και μη αναστάτωση)

2. Χρειάζεται να υπάρχει «περίσσευμα», δηλαδή συνολικά διαθέσιμα υπόλοιπα! Όταν αναγκάζεσαι να ξοδέψεις για να ζήσεις, όλα τα εισοδήματά σου, τότε δεν έχεις τη δυνατότητα ούτε να αποταμιεύσεις, ούτε να δώσεις κάποια ‘πίστωση’ στους πελάτες σου!

Η οικονομική κρίση, όχι μόνο δεν παράγει ουσιαστικό νέο περίσσευμα, αλλά αναγκάζει τις οικονομίες να καταναλώσουν τις αποταμιεύσεις και τα ήδη υπάρχοντα αποθεματικά τους!

3. Η συνεχής υπερφορολόγηση (όπως για παράδειγμα στην Ελλάδα), μεταφέρει πόρους από τον ταχυκίνητο ιδιωτικό στον βραδυκίνητο και αναποτελεσματικότατο δημόσιο τομέα, με αποτέλεσμα το χρήμα να μην «αυγατίζει» με ικανοποιητικούς ρυθμούς.

4. Το κυνηγητό με τα «Πόθεν Έσχες» προβληματίζει όποιον θα έκανε πιο μεγάλες δαπάνες γιατί είναι κάτι σαν προσκλητήριο για φορολογικούς ελέγχους και άντε μετά να βγάλεις άκρη! Έτσι τα πόθεν έσχες λειτουργούν ανασχετικά και επιβραδυντικά στις δαπάνες και τη κυκλοφορία του χρήματος!

5. Η Παγκόσμια Οικονομία είναι υπερχρεωμένη! 

Το Παγκόσμιο ΑΕΠ = Global GDP είναι περίπου $80 τρισεκ!

Όμως, το συνολικό Δημόσιο και Ιδιωτικό χρέος υπολογίζεται στα $250 τρισεκ!

Μιά σχέση 3:1 !

Αυτό είναι αποτέλεσμα 

(α) της υπερχρέωσης του Δημοσίου τομέα των περισσοτέρων κρατών, αλλά των «animal spirits» και της υπεραισιοδοξίας των ανθρώπων στον ιδιωτικό τομέα – όπως την περιέγραψε ο μέγας οικονομολόγος John Maynard Keynes! 

Βέβαια, ο Κέυνς είχε προτείνει την αύξηση των κρατικών δαπανών σε μια ειδική περίπτωση όπου οι οικονομίες βρισκόντουσαν σε μια κατάσταση liquidity trap, χωρίς να είναι ήδη ελλειμματικές και καταχρεωμένες, και όχι σαν λύση ‘πασπαρτού’, όπως νομίζουν οι απανταχού Κεϋνσιανοί που δεν έχουν διαβάσει ούτε το εξώφυλλο των έργων του! (Λες και το πολιτικό σύστημα θα άφηνε μια τέτοια ευκαιρία για παροχές αναξιοποίητη – όπως και έγινε!!)

Επίσης και 

(β) του γεγονότος ότι για 70- 71 χρόνια δεν είχαμε κάποιο γενικευμένο πόλεμο που να καταστρέφει όχι μόνο ανθρώπους, αλλά και να μηδενίζει τα χρέη και τις οικονομικές υποχρεώσεις του ενός προς τον άλλο!

Όμως, με βάση τα $80 τρισεκ. του παγκόσμιου ΑΕΠ, τα EBIDTA (η κερδοφορία) που δημιουργούν τα εργοστάσια, τα ακίνητα, τα μηχανήματα, κλπ., ΔΕΝ επαρκούν για να εξυπηρετηθεί ένας τέτοιος τεράστιος όγκος χρέους!

Και φυσικά, όσο λιγότερα δάνεια (με τους τόκους τους), αποπληρώνονται, τόσο λιγότερα είναι και τα κεφάλαια που θα μπορούσαν να ξαναδιατεθούν στην αγορά! {Δηλαδή, τα δάνεια που δεν αποπληρώνονται, είναι κεφάλαια που ουσιαστικά ‘καταστράφηκαν’ και δεν μπορεί να ‘ανακυκλωθούν’.}

6. Άλλος παράγοντας στενότητας είναι η αυστηροποίηση των κανόνων όσον αφορά τον υπολογισμό της κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών. Έτσι σήμερα οι Τράπεζες απαιτείται να έχουν πολλά περισσότερα κεφάλαια γιά να κάνουν τις ίδιες δουλειές που έκαναν στο παρελθόν, και

7. Η αυστηροποίηση των κανόνων και των ελέγχων για το άνοιγμα λογαριασμών καταθέσεων, μεταβιβάσεων κεφαλαίων, κλπ.*

Γι αυτό, παρά το ότι οι Κεντρικές Τράπεζες έχουν μειώσει τα προεξοφλητικά τους επιτόκια στο 0%, ή και σε αρνητικά επίπεδα … οι εμπορικές τράπεζες δεν προσφέρουν ρευστότητα, γιατί θα πρέπει να δανείσουν σε ήδη υπερχρεωμένες επιχειρήσεις και νοικοκυριά!

Για παράδειγμα, η Τράπεζα Α πρέπει να δανείσει στην επιχείρηση Β (που ήδη είναι υπερχρεωμένη), ώστε αυτή να μπορεί να παρέχει κάποιες πιστωτικές διευκολύνσεις στους Γ πελάτες της που όμως και αυτοί είναι υπερχρεωμένοι, κ.ο.κ.

Γι’ αυτό δεν κινείται το χρήμα, όσο χαλαρή πολιτική και να ακολουθούν οι Κεντρικές Τράπεζες!

Όπως είχα αναφέρει σε μιά ηλεκτρονική αλληλογραφία στις 25 Μαρτίου 2015, που είχα με τον Steve Hanke, τον περίφημο καθηγητή των Οικονομικών του Πανεπιστημίου Johns Hopkins στην Βαλτιμόρη (σ’ αυτό σπούδασε Ιατρική ο παππούς  μου), γιά ένα άρθρο του με θέμα «The Superior Monetary Approach Theory and the Most Recent Hanke-Walters WSJ series on property taxes», η νομισματική πολιτική δεν μπορεί να ανατρέψει επιπόλαιες και αντιαναπτυξιακές πολιτικές ανάξιων κυβερνήσεων!

Όταν μιά κυβέρνηση ασχολείται μόνο με την αναδιανομή πλούτου, αντί με τη παροχή κινήτρων και διευκολύνσεων και υποδομών για τη δημιουργία πλούτου και για δημιουργική εργασία, τι να σου κάνει η κακομοίρα η νομισματική πολιτική; Σίγουρα από μόνη της δεν μπορεί να δημιουργήσει πλούτο!

Μπορεί βέβαια να συμβάλλει στην αίσθηση σταθερότητας και στην καταπολέμηση του πληθωρισμού και τη σταθεροποίηση της συναλλαγματικής ισοτιμίας του νομίσματος, αλλά δεν μπορεί να ανατρέψει αναξιοκρατικές, αντι-αναπτυξιακές, ισοπεδωτικές και κρατικίστικες επιλογές!

Γι’αυτό, παρά τη συνεχή αύξηση της προσφοράς χρήματος από τις Κεντρικές Τράπεζες, οι οικονομίες δεν λένε να πάρουν μπρός!

Είναι σαν να προσπαθούν να βάλλουν μπρός μια μηχανή που έχει «στολάρει» περιλούζοντάς την με κουβάδες βενζίνης!

Και αυτά χωρίς να αναφέρουμε τα τεράστια ανοίγματα των συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης των περισσοτέρων Κρατών! {Των ΗΠΑ ίσως ξεπερνά τα $30 τρισεκ.}

8. Σε αυτά να προσθέσω και τις ανησυχίες και την αναστάτωση που προκαλεί το BREXIT και που αναγκάζει άτομα και επιχειρήσεις να επανεξετάσουν τις οικονομικές τους κινήσεις και τα σχέδιά του γιά δαπάνες και επενδύσεις!

Η αξία που έχασαν οι επιχειρήσεις που είναι εισηγμένες στα Χρηματιστήρια πρέπει να υπερβαίνει τα $3 τρισεκ.!! μόνο λόγω του BREXIT!

Όλα αυτά μειώνουν τη κινητικότητα των κεφαλαίων και τη ρευστότητα!

Λύσεις υπάρχουν, αλλά θα πάρουν καιρό να εντοπισθούν, να γίνουν αποδεκτές και να εφαρμοσθούν!

Και ας μη ξεχνάμε αυτά που δίδασκε ο Πλάτωνας στους Νόμους, «αλγεινόν το άριστον», δηλαδή οι καλύτερες λύσεις είναι πολύ επίπονες!

___________

* δηλ. (όπως είχα γράψει σε παλαιότερο άρθρο μου = τον Αύγουστο του 2014), «new requirements on full transparency on bank transfers through corresponding banks, and on the opening of new bank accounts, places further strains on the circulation of money and on liquidity!

{for example, the US 2001 Patriot Act, the BIS 2001 «Customer Due Diligence Report», the Guidance Paper on Mobile and Internet Payment Services (MIPS) of the Wolfsberg Working Group of 2014 (with the various updates of the 2006 Guidance on a Risk-Based Approach for Managing Money Laundering Risks and the AML Guidance for Mutual Funds and Other Pooled Investment Vehicles, the Statement against Corruption, etc., and the joint Statement with The Clearing House Association LLC on the appropriate practices to ensure transparency in all banking transactions, may be necessary to fight terrorism and corruption, but are also having a significant effect on liquidity. Likewise the requirement for US banks to submit to the Fed their «living will», that is their plans to self-liquidate in an orderly fashion and without any further support by any US Government agency, also causes them distress and further belt tightening, making them less willing to lend and take risks.»





Προηγουμενο ΑρθροΕπομενο Αρθρο

Ο Πέτρος Δούκας γεννήθηκε το 1952 στην Αθήνα.


Είναι γιος του Πτέραρχου Γεωργίου Δούκα, που διακρίθηκε ως διοικητής της περίφημης μοίρας καταδιωκτικών 335 «Σπιτφάιαρ» στη Β. Αφρική, και μετέπειτα Αρχηγού της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

Είναι διδάκτωρ των Οικονομικών του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης (New York University). Σπούδασε Οικονομικά και Διεθνείς Σχέσεις στο Πανεπιστήμιο George Washington (Bachelor of Arts), Διοίκηση Επιχειρήσεων και Χρηματοοικονομικά στο Πανεπιστήμιο Columbia (ΜΒΑ) και Οικονομικά στο New York University (Master of Arts in Economics και Ρh.D).

Από το 1979 έως το 1985 εργάστηκε στη Citibank στη Νέα Υόρκη ως Economist και Currency Analyst, ως Foreign Exchange Exposure Management Advisor, ως Foreign Exchange Dealer και ως Money Market Dealer. Το 1986 ανέλαβε Investment Banking Country Head (Γενικός Διευθυντής) και Country Treasurer της Citibank για την Ελλάδα και το 1990 ανέλαβε Country Head και των τομέων Institutional και Corporate Banking.

Από τον Αύγουστο του 1992 έως τον Οκτώβρη του 1993 διετέλεσε Υφυπουργός Οικονομικών στην κυβέρνηση του Κ. Μητσοτάκη με αρμοδιότητες, μεταξύ άλλων, το Δημόσιο Χρέος και τη Δημόσια Περιουσία.

Το 1994 επέστρεψε στη Citibank και το 1996 ίδρυσε την εταιρία Capital Partners Α.Ε. η οποία ασχολείται κυρίως με στρατηγικές συμμαχίες και με αγοραπωλησίες και συγχωνεύσεις επιχειρήσεων.

Το Μάρτιο του 2004 εξελέγη Βουλευτής της Περιφέρειας Αττικής και ορίστηκε Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών με αρμοδιότητες τις εργασίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, όπως την κατάρτιση και την παρακολούθηση της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού, το Δημόσιο Χρέος, τον Οργανισμό Διαχείρισης του Δημόσιου Χρέους, την Κίνηση Κεφαλαίων, Εγγυήσεων, Δανείων και Αξιών, τη Δημόσια Επιχείρηση Κινητών Αξιών, τον Χρηματοδοτικό Προγραμματισμό και την Διαχείριση των Κρατικών Διαθεσίμων, τις Πληρωμές Μισθών και Συντάξεων, την Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου, τις Δημοσιονομικές Σχέσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση, τις Υπηρεσίες Δημοσιονομικών Ελέγχων στα Υπουργεία, τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και τα Ν.Π.Δ.Δ., τη Δημόσια Περιουσία, την Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου, τα Εθνικά Κληροδοτήματα, τον Ο.Δ.Δ.Υ, το Μετοχικό Ταμείο των Πολιτικών Υπαλλήλων κ.α.

Τον Σεπτέμβριο του 2007 επανεξελέγη στην Περιφέρεια Αττικής και ορίστηκε Υφυπουργός Εξωτερικών με αρμοδιότητα την Οικονομική Διπλωματία της χώρας.

Έχει διατελέσει: Πρόεδρος του Δ.Σ. της Netmed N.V. (Όμιλος Συνδρομητικής Τηλεόρασης Nova, Filmnet, Supersport) Πρόεδρος του Δ.Σ. της Ericsson Hellas Πρόεδρος του Δ.Σ. της ΑΓΕΤ Ηρακλής Πρόεδρος του Δ.Σ. της Capital Partners Α.Ε. Αναπληρωτής Πρόεδρος του Δ.Σ. (Co-Chairman of the Board of Directors) της Pepsico-Ivi Hellas Οικονομικός Σύμβουλος της EFG-Eurobank-Ergasias Bank, της Village Roadshow Hellas, της Merrill Lynch International (Λονδίνο) και της Sanwa Bank (Λονδίνο). Είναι Μέλος της Ελληνικής Εταιρίας Διοίκησης Επιχειρήσεων (Ε.Ε.Δ.Ε.), Πρόεδρος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Γκολφ, Μέλος του Δ.Σ. (Έφορος) του Anatolia College, Μέλος του Δ.Σ. και της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ινστιτούτου Δημοκρατίας «Κωνσταντίνος Καραμανλής», Μέλος του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου.

Το πρόβλημα ρευστότητας και η οικονομική κρίση

γράφει ο Πέτρος Δούκας.

 

Η ταχύτητα με την οποία κινείται και κυκλοφορεί το χρήμα στην αγορά από χέρι σε χέρι, από πελάτη σε πελάτη, και από λογαριασμό σε λογαριασμό (το λεγόμενο velocity of circulation of money), είναι καθοριστικότατος παράγοντας του ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης!

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο