γράφει ο Κωνσταντίνος Μαργαρίτης.
Η νέα χρονιά ξεκινά με ελπίδα και αισιοδοξία σε όλους τους τομείς. Η Ελλάδα προωθεί ευρωπαϊκές πολιτικές για την ανασύνταξη της οικονομίας.
Η παιδεία οφείλει να είναι σε προτεραιότητα σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ.
Οι πολιτικές που θα ακολουθηθούν να έχουν «βλέμμα στο μέλλον» και να δημιουργούν προϋποθέσεις σύνδεσης με την απασχόληση. Η επαγγελματική κατάρτιση είναι το μέλλον για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Οι εκθέσεις που κατά διαστήματα βλέπουν το φως της δημοσιότητας είναι ανησυχητικές και συνάμα δίνουν το στίγμα της επανεκκίνησης σε πολλά επίπεδα.
Ο διάλογος για τη παιδεία δε χωρά κομματικές αντιπαραθέσεις , αλλά προκαλεί για γόνιμες συνθέσεις και συνεργασίες.
Η έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δείχνει ότι τα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα γίνονται συνεχώς αποτελεσματικότερα και με λιγότερους αποκλεισμούς. Ωστόσο, επιβεβαιώνει επίσης ότι το μορφωτικό επίπεδο των μαθητών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρό τους.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στηρίζει τα κράτη μέλη ώστε να διασφαλίζουν ότι τα εκπαιδευτικά τους συστήματα είναι αποτελεσματικά — τα στοιχεία που δημοσιεύονται στην ετήσια έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης είναι ένα σημαντικό μέρος του έργου αυτού. Η τελευταία έκθεση δείχνει ότι, παρόλο που τα κράτη μέλη έχουν σημειώσει πρόοδο ως προς την επίτευξη των περισσότερων από τους βασικούς στόχους της ΕΕ για τη μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης, πρέπει να καταβληθεί μεγαλύτερη προσπάθεια για την επίτευξη της ισότητας στην εκπαίδευση.
Το ποσοστό ολοκλήρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι υψηλό, αλλά το ποσοστό απασχόλησης των πρόσφατων αποφοίτων παραμένει χαμηλό και οι μακροοικονομικές αναντιστοιχίες δεξιοτήτων εξακολουθούν να υφίστανται, οδηγώντας σε σημαντική εκροή ατόμων με υψηλού επιπέδου δεξιότητες.
Νέα μέτρα πολιτικής στοχεύουν στην ενίσχυση της ποιότητας της σχολικής εκπαίδευσης, αλλά οι προσπάθειες για την επίτευξη μεγαλύτερης αυτονομίας και αποδοτικότητας φαίνεται να είναι ανεπαρκείς.
Η Ελλάδα καταβάλλει σημαντικές προσπάθειες για να παράσχει εκπαίδευση στα παιδιά των προσφύγων, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν πολλές προκλήσεις όσον αφορά την ένταξή τους στη γενική εκπαίδευση.
Είναι η ώρα να αναληφθούν πρωτοβουλίες που θα κάνουν την εκπαίδευση στη χώρα μας ανταγωνιστική και κερδοφόρα. Να δούμε μπροστά και να καταγράψουμε τις προκλήσεις του μέλλοντος. Η νέα γενιά απαιτεί νέες στρατηγικές πιο ευέλικτες και πιο αποδοτικές.
Η μεταρρύθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σημειώνει πρόοδο, αλλά υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω αύξηση της ελκυστικότητάς της και για ενίσχυση της συμμετοχής.
Η επαγγελματική κατάρτιση ειναι το μέλλον για την πατρίδα μας. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αναζητούν εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, που δύσκολα το βρίσκουν. Η πολιτική ηγεσία καλό ειναι να βρίσκεται σε συνεχή επαφή και συνεργασία με το CEDEFOP , τον μοναδικό ευρωπαϊκό οργανισμό με έδρα την Ελλάδα.
Οι προκλήσεις είναι πολλές μπροστά μας. Να δουμε χωρις αγκυλώσεις το «αύριο» της χώρας μας και να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις απασχόλησης της νέας γενιάς.
Υπάρχουν ευκαιρίες και κοινοτικοί πόροι που παραμένουν αναξιοποίητοι. Στρατηγικός σχεδιασμός και όραμα για το μέλλον.
Η Ελλάδα αλλάζει πρόσωπο και φιλοσοφία. Επενδύει στην νέα γενιά και αναζητά προοπτικές αναβάθμισης για την παιδεία.
Καλή μας χρονιά με 2021 επιτυχίες σε όλα τα επίπεδα.