Guest, slideshow-2

Γιατί κερδίζουν οι Τραμπ;

γράφει ο Λάρκος Λάρκου.

Οι σκηνές από περασμένες εποχές που εκτυλίχθηκαν στο Καπιτώλιο, θύμισαν κάτι από σκηνές σε κράτη-μπανάνα. Πέντε νεκροί, ζήτω η ΜΑGA (Make America Great again) «αγώνας για τον Τραμπ», «αυτή είναι η Βουλή μας».

Το ζήτημα,  βέβαια, δεν είναι ο κλόουν. Αυτός θα σβήσει σύντομα και στις 20 Ιανουαρίου θα γίνει αντικείμενο του παρελθόντος. Το ζήτημα είναι πώς ένας λαός που ψήφισε Ομπάμα, ψήφισε και Τραμπ. Για δύο μήνες μιλούσε για νοθεία. Αποδείξεις μηδέν. Το Ανώτατο Δικαστήριο επικύρωσε το τελικό, εκλογικό αποτέλεσμα, συνεπώς κάθε νοήμων άνθρωπος θα έλεγε ότι «εδώ τελειώνει η πλάκα». Παρά ταύτα ο Τραμπ υποκίνησε ομάδες «αγανακτισμένων» που θεωρούν ότι οι εκλογές αδίκησαν το «θεό» τους, και γι’ αυτό έπρεπε να ακυρωθούν. Η ηγεσία των Ρεπουπλικάνων έχει βαρύτατες ευθύνες γιατί ανέχθηκε και στήριξε μια απίστευτη φιγούρα για να διεκδικήσει ξανά το χρίσμα του υποψηφίου για την προεδρία των ΗΠΑ.

Σε διάφορες χώρες το αλλόκοτο και το ανορθολογικό  έχουν το απάνω χέρι. Ο Τραμπ, χωρίς τις επιπτώσεις από την πανδημία του κορονοϊού, πιθανόν να νικούσε ξανά. Ο Μ. Τζόνσον θυμήθηκε ότι πέρασε από την «σκλαβιά» της ΕΕ στην «ελευθερία» από την 1 Ιανουαρίου 2021-μια ελευθερία που αμφισβήτησαν ο πατέρας και ο αδελφός του! Ο Μπολσονάρο δήλωσε παρών: «η Βραζιλία χρεοκόπησε. Δεν μπορώ να κάνω τίποτα!». Ο Ν. Αναστασιάδης μέσα από αποκαλυπτικές δηλώσεις του αρχιεπισκόπου Κύπρου επιδιώκει λύση από «δύο κράτη», αλλά στη νήσο δεν κουνιέται φύλλο.

Ενδεικτικά τέσσερεις «εκπρόσωποι» του αλλόκοτου οδηγούν τις εξελίξεις μπρός-πίσω: η αδίστακτη δημαγωγία (Τζόνσον), ο χαρισματικός τσαρλατανισμός (Τράμπ), ο κυνισμός της αδιαφορίας (Μπολσονάρο), η χειραγώριση της κοινής γνώμης, ώστε η συνεχής αναφορά στην «τουρκική αδαλλαξία» να γίνει το εργαλείο για να την συναντήσει (Αναστασιάδης).

Οι διάφοροι «εκπρόσωποι» αξιοποιούν τις τεχνολογικές μεταβολές και τις  παγκόσμιες ανακατατάξεις: όπως οι επιπτώσεις ή οι ανισότητες που προκύπτουν από την αρύθμιστη παγκοσμιοποίηση. Όπως η απώλεια θέσεων εργασίας. Όπως η  μεταφορα τεχνογνωσίας στις τίγρεις της Ασίας. Όπως οι επιπτώσεις από το μεταναστευτικό.

Οι δυσκολίες, οι κίνδυνοι, ο φόβος από το άγνωστο ανοίγουν δρόμους σε «μάγους» που εμπορεύονται το φόβο και «δεσμεύονται» για εύκολες λύσεις απέναντι σε πραγματικούς και φανταστικούς κινδύνους. Για παράδειγμα το τείχος ανάμεσα στο Μεξικό και τις ΗΠΑ που θα παρεμπόδιζε την λαθρομετανάστευση, πέρασε από το αμερικάνικο εκλογικό σώμα γιατί το (απροσδιόριστο σε δις) κόστος θα το πλήρωνε η άλλη πλευρά, το Μεξικό!

Η Κύπρος έχει πρωταγωνιστική συμμετοχή στον κόσμο του αλλόκοτου με  «βουτιά» στις δοξασίες που διακινεί η ανορθολογική παράταξης στη νήσο- G5, Covid19 ως ψευδοϊός, αντιεμβολιαστικό «κίνημα», καταστροφή αντένων, εκδηλώσεις με εντυπωσιακή συμμετοχή, διαμαρτυρία έξω από το Sigma, φανατισμός και πεποιθήσεις. Διάσημοι ιερείς όπως ο Παϊσιος, ο Νεόφυτος, ή βατοπεδινοί μοναχοί ή μονές έχουν μεγάλη διείσδυση σε τμήματα της ε/κ κοινωνίας, ασκώντας σημαντική επιρροή σε τμήματα της «αθέατης πλευράς» της κοινωνίας μας. Οι «λύσεις» που προτείνουν είναι εύκολες και δογματικές: δεν πάμε καλά γιατί θέλει να μάς ελέγξει ο Bill Gates. Δεν πάμε καλά γιατί μάς ψεκάζουν οι εγγλέζοι από τις βάσεις τους. Δεν βρέχει γιατί δεν ακολουθούμε τους κανόνες των «αγίων αδελφών». Φαντασιακές απαντήσεις σε ευρέως διαδεδομένες ασυναρτησίες. Η «παράταξη» της ανορθολογικής σκέψης έχει κατασκευάσει «αναντικατάστατες» απαντήσεις, διαθέτει θράσος και φανατικά αφοσιωμένους φίλους!

Ο ανορθολογισμός ανθεί σε κοινωνίες και σε πολιτικές ελίτ που δεν έχουν εμπιστοσύνη στις δυνάμεις τους, που στερούνται της ικανότητας να οργανώνουν μια προσπάθεια, να πείθουν με τα επιχειρήματά τους, να κερδίζουν κοινωνικές και διεθνείς συμμαχίες και έτσι να προωθούν έναν στόχο. Δεν είναι τυχαίο, πως οι δυνάμεις του ανορθολογισμού, εμπορεύονται το φόβο καθώς η ισχύς τους βρίσκεται στην περιχαράκωση που παρέχει το  κυπριακό εθνικολαϊκίστικό πεδίο.

Μεγάλο τμήμα της κοινής γνώμης πιστεύει ότι όλα μπορούν να λυθούν με βάση μιαν «ανωτέραν παρέμβαση», ή με συντονισμένες θεωρίες που αφορούν μυθεύματα γύρω από τον τεμαχισμό της Τουρκίας σε δύο ή τρεις Τουρκίες, πάντα με «ξανθές» παρεμβάσεις.  Ωστόσο, ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος «ψέκασε» ελαφρώς τους μύθους. Αποφάσισε πως η τουρκική κυβέρνηση μετέτρεψε την μουσειακή Αγία Σοφία σε τζαμί ως «θεϊκή τιμωρία γιατί ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος αναγνώρισε την αυτοκεφαλία της Ουκρανικής εκκλησίας»! (8/1/21)

Η φανατική σκέψη ενισχύει την εσωστρέφεια και δημιουργεί πολίτες που πιστεύουν ότι έχουν πλήρεις απαντήσεις για όλα. Πιστεύουν ότι κάθε συζήτηση είναι μάταιη, καθώς κατέχοντας το αλάθητο το μόνο που «χρειάζεται» είναι να φωνάζεις δυνατά τη μια και μόνη σου αλήθεια.

Έτσι, βήμα βήμα, πείσαμε τους εαυτούς μας ότι η στασιμότητα ταυτίζεται με την πρόοδο, η περιχαράκωση με την ανυποχώρηση στάση και η πολιτική της κρυφής ατζέντας με την «εθνική υπερηφάνεια».  Τα κλασσικά «προϊόντα» της εθνικολαϊκίστικης ρητορείας: πολίτες δέσμιοι της εθνικής περιχαράκωσης, κλεισμένοι στο κέλυφός τους, καχύποπτοι και φοβικοί απέναντι στα μεγάλα ζητήματα που διαθέτουν υπερεθνικά χαρακτηριστικά. Η κοινότητά μας «καρτερεί μέραν νύχταν να φυσήσ’ ένας αέρας» αλλά αυτός δεν μάς κάνει το χατήρι να φυσήσει, έχει άλλην άποψην. Ίσως γιατί «δεν υπάρχει ούριος άνεμος για πλοίο που δεν γνωρίζει τον προορισμό του».

Η επικράτηση του ορθολογισμού και ο περιορισμός της επιρροής της φανατικής σκέψης αφορά επιχειρήματα, πειθώ, προσπάθειες στο χώρο της δημόσιας σφαίρας της κοινωνίας μας. Η επικράτησή του συνιστά την αναγκαία προϋπόθεση για να αλλάξουμε την ποιότητα της εξέλιξής μας. Το καμπανάκι που ήχησε στο Καπιτόλιο αφορά όλους τους ενεργούς πολίτες. Έχουν, πράγματι,  πιο πολλά να σκεφτούν και να δημιουργήσουν από ό,τι επιβάλλεται κάθε τέσσερα χρόνια στην κάλπη…

 

Προηγουμενο ΑρθροΕπομενο Αρθρο

www.larkoslarkou.org.cy

 

Γεννήθηκε στη Λύση το 1953. Είναι πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής της Αθήνας στον κλάδο των Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών. Καθηγητής φιλολογίας.

Άρθρα και μελέτες του έχουν δημοσιευθεί στις εφημερίδες ΤΑ ΝΕΑ, τη ΣΗΜΕΡΙΝΗ, τον ΚΗΡΥΚΑ, το ΒΗΜΑ, τον ΑΓΩΝΑ. τον ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟ και τον ΠΟΛΙΤΗ. Αρχισυντάκτης της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΠΡΩΙΝΑ ΝΕΑ (1991-93). Το 1988 εξέδωσε το πρώτο του βιβλίο με τίτλο "Ιδεολογία και Πολιτική στη Σύγχρονη Τουρκία". To 2001 εξέδωσε το δεύτερο βιβλίο του με τον τίτλο "Ανανέωση και Εκσυγχρονισμός της Κυπριακής Κοινωνίας - Προτάσεις για μια νέα Πολιτική". Με ειδικές μελέτες του συμμετείχε σε εκδόσεις τριών άλλων βιβλίων: "16+1 Θέσεις για τον Εκσυγχρονισμό", "Κύπρος: η Ανατομία μιας Μεταμόρφωσης", "Κύπρος: Πολιτική, Ιστορία και Οικονομία"

Διετέλεσε ΓΓ στο Σύλλογο Κυπρίων Επιστημόνων της Αθήνας.

Πρόεδρος του Ομίλου Προβληματισμού για τον Εκσυγχρονισμό της Κοινωνίας μας (ΟΠΕΚ) μέχρι το 2011.

Πρόεδρος του ΔΣ του Κυπριακού πρακτορείου Ειδήσεων (ΚΥΠΕ) απο τον Μάιο του 2011

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Γιατί κερδίζουν οι Τραμπ;

γράφει ο Λάρκος Λάρκου. Οι σκηνές από περασμένες εποχές που εκτυλίχθηκαν στο Καπιτώλιο, θύμισαν κάτι από σκηνές σε κράτη-μπανάνα. Πέντε

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο