Guest

Brexit: Ιδεολογία ή Δημοκρατία;

 

Η βιαιοτητα τέτοιων αντιλήψεων και το προειδοποιητικά ενοχοποιό τους ύφος, φέρνει στην επιφάνεια έναν λυσσαλέο εδώ και είκοσι περίπου χρόνια πόλεμο μεταξύ ιδεολογίας και Δημοκρατίας.

Οι ευρωκράτες των Βρυξελλών και στο παρελθόν στην περίπτωση του γαλλικού δημοψηφίσματος επί Σιράκ και τώρα στο Brexit και σε άλλες περιπτώσεις έκαναν τα πάντα για να μην πραγματοποιηθουν, υποστηριζοντας πάντα ότι οι λαοί ήταν ανωριμοι για τέτοιου είδους αποφάσεις. Η τεχνική της ενοχής (οποιοσδήποτε διαφωνουσε ήταν εύκολα φασίστας, ακροδεξιος, «λαϊκιστης» κλπ) είχε λειτουργήσει καλά ως τώρα. Σήμερα όμως με την περίπτωση της Βρετανίας τα πράγματα αλλάζουνε. Υπάρχει αμφισβήτηση της κυριαρχης Ευρωκρατικης Ιδεολογίας.

Η αυταρχική ως δικτατορική της αντίληψης, ότι τώρα με την παγκοσμιοποίηση ζούμε το τέλος της ιστορίας, των θρησκειων, της εθνικής ταυτότητας ή των πολιτισμικων μνημών αμφισβητειται από μεγάλη, σημαντική μερίδα των Ευρωπαίων πολιτών. Οι διαδηλώσεις για παράδειγμα στη Γαλλία για επιστροφή σε αξίες του πολιτισμού μας, εναντίον της διάλυσης της οικογένειας, η άρνηση των διανοουμενων να δεχτούν την αφαίρεση Αρχαίων ελληνικών και Λατινικων από την εκπαίδευση ή ακόμα ο δυναμικός ρόλος της θρησκείας, είναι κάποιες από τις πολλές ενδείξεις αυτής της άρνησης του χρηματοπιστωτικου μηδενισμου και υλισμου που φέρνει η παγκοσμιοποιηση. Το να πιστεύουν οι ευρωκρατες ότι όλα θα λυθούν μόνο μέσα από την οικονομία και την αγορά, ότι η πρόοδος είναι μια τεχνολογική Καινοτομία δίχως ανθρώπινες βάσεις, ότι η ηθική έχει τελειώσει γιατί την αντικατεστησε πια η μηχανική λειτουργικοτητα της «Τεχνικής» πατρίδας, είναι κάτι το επικίνδυνο. Γιατί έχει τον φανατισμο της ιδεολογίας. Δηλαδή ενός κλειστού συστήματος σκέψης και δράσης που κινείται στη σφαίρα του απολυτου και χρησιμοποιεί κάθε μέσο για να πετύχει το σκοπό του. Ακόμη και ανεντιμους τρόπους, ακόμη και ψέμματα, καθότι αυτό που την ενδιαφέρει είναι η επικράτηση. Κι όποιος δεν συμφωνεί μαζί της τον περιφρονεί. Μια τέτοια στάση είναι εχθρική στον άνθρωπο. Γιατί δεν έχει μέσα της το ουσιαστικό ανθρώπινο στοιχείο, την αμφιβολία.

Η Δημοκρατία αντιθέτως στηρίζεται στην αμφιβολία. Καθένας πλούσιος ή φτωχός, διανοουμενος ή μη, είναι ικανός να αποφασίσει για το μέλλον του ψηφιζοντας. Μετά τον πόλεμο ο Τσωρτσιλ είχε πει ότι δε μένει πια άλλο τίποτα στους ανθρώπους παρά η Δημοκρατία. Δεν μπορεί να υπάρξει πρόοδος και συμβίωση των Ευρωπαίων πολιτών, δεν μπορεί να υπάρξει κοινή ευρωπαϊκή πορεία, αν δεν υπάρχει εγγύηση των αρχών της Δημοκρατίας. Όσο η ιδεολογία κυριαρχεί τόσο και η απόσταση Ευρώ κρατών και λαών θα μεγαλώνει και αποτελέσματα όπως το Brexit, θα θεωρούνται εχθρικά, αντί να γίνονται αφορμή και αιτία για να κατανοηθει τι λείπει σήμερα στους Ευρωπαίους πολίτες και τι πρέπει να αλλάξει για την καλυτερευση της ζωής τους.


 

Προηγουμενο ΑρθροΕπομενο Αρθρο

Ο Δημοσθένης Δαββέτας γεννήθηκε στην Αθήνα. Ποιητής και συγγραφέας, ζωγράφος και performer, γράφει ήδη από το 1982 άρθρα και δοκίμια για περιοδικά και εφημερίδες: Art Forum, Art in America, Art studio, Beaux-Arts Magazine, Galeries Magazines, Libération, Parkett, Risk, στις πολιτιστικές σελίδες. Συμμετείχε στη σύνταξη καταλόγων και μονογραφιών σημαντικών καλλιτεχνών για μουσεία. Δίνει διαλέξεις σε σχολές τέχνης και πανεπιστήμια. Είναι καθηγητής-διδάσκων στο δια-μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Παν/μίου Αθηνών. Επίσης, διδάσκει Φιλοσοφία και Ποίηση στο Παν/μιο Πελοποννήσου. Είναι καθηγητής Αισθητικής και Φιλοσοφίας Τέχνης στο Παρίσι. 1975-1980: Σπουδές και αποφοίτηση από τη Νομική Σχολή του Αριστοτελείου Παν/μίου Θεσσαλονίκης. 1998: Διδάκτωρ Αισθητικής στο Πανεπιστήμιο Paris III, Γαλλία.

Brexit: Ιδεολογία ή Δημοκρατία;

γράφει ο Δημοσθένης Δαββέτας.

Μετά το BREXIT βιώνουμε έναν ασταμάτητο βομβαρδισμό πληροφοριών από τα κυρίαρχα ΜΜΕ που είτε ανακοινώνουν συλλογή υπογραφών για ανατροπή του δημοψηφισματος, είτε κατηγορούν τις μεγαλύτερες ηλικίες ψηφοφόρων ως συντηρητικους, ως θύματα των λαϊκιστων ή ακροδεξιων, είτε ανακοινώνουν ότι η Βρετανία βρίσκεται προ μίας οικονομικής καταστροφής ή αποσχιστικων τάσεων περιοχών της κλπ.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο