γράφει η Ισμήνη Δωρή.
Ο νέος Πτωχευτικός Κώδικας , όπως προτείνεται στο σχέδιο νόμου αναμένεται να έχει αντίκτυπο στον τρόπο διαχείρισης των NPL‘s.
Το υφιστάμενο πλαίσιο του ΠτΚ βασίζεται στην έννοια της επιχειρηματικότητας και απευθύνεται μόνον σε επιχειρηματίες (νομικά πρόσωπα / φυσικά πρόσωπα). Αυτή, επομένως, ήταν και η κατηγορία (έμποροι, επιχειρήσεις) του ρίσκου που μέχρι σήμερα αναλαμβάνουν οι Τράπεζας κ Χρηματοπιστωτικα ιδρύματα.
Αντίθετα, για τις Τράπεζες και τα Χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αυτή η κατηγορία του φ.π. – μη εμπόρου ήταν άλλου προφίλ και σαφώς χαμηλότερου ρίσκου.
Η επέκταση του πλαισίου και σε φ.π. – μη εμπόρους χωρίς κάποιον περιορισμό /κατηγοριοποίηση προσθέτει, επομένως, άλλη μία κατηγορία ρίσκου
Περαιτέρω, αναφορικά με τα φ.π. – μη εμπόρους ουσιαστικά δεν υπάρχουν στο σχέδιο νόμου κριτήρια επιλεξιμότητας καθώς δυνατότητα πτώχευσης προβλέπεται ακόμα και περιπτώσεις ενήμερων δανείων. Αυτό αναμένεται ότι
• Ο τρόπος διαχείρισης ενός δανείου θα αλλάξει καθώς δημιουργούνται γκρίζες ζώνες.
• Θα προκαλέσει νομική ανασφάλεια – Θα υπάρξει μοιραία νομολογιακή επεξεργασία όλων αυτών των θεμάτων με κατάληξη την περαιτέρω επιβάρυνση της δικαιοσύνης και τις καθυστερήσεις που η εξέλιξη αυτή συνεπάγεται.
• Η διαδικασία πώλησης ενός κόκκινου δανείου θα είναι πιο σύνθετη στο μέλλον.
Ένα άλλο σημείο είναι η πρόβλεψη στο σχέδιο νόμου για αυτοδίκαιη απαλλαγή (χωρίς δηλαδή προηγούμενη δικαστική απόφαση) του πτωχού – φ.π. από τα χρέη εντός σύντομου χρονικού διαστήματος από την κήρυξη σε πτώχευση (3 έτη), εκτιμάται ότι μπορεί
• να προκαλέσει ένα νέο, δυνατό κύμα στρατηγικών κακοπληρωτών καθώς θα σπεύσουν τα φ.π. -μη έμποροι να εκμεταλλευτούν τις διατάξεις για να επιτύχουν τελικώς την απαλλαγή τους από τα χρέη.
• να επηρεάσει ακόμα και ρυθμισμένα δάνεια.
Σύμφωνα με το σχέδιο του νέου ΠτΚ δίδεται η δυνατότητα χωρίς ουσιαστικά προϋποθέσεις στα φ.π. -μη εμπόρους να διευθετήσουν συνολικά τις οφειλές του έναντι τόσο του Δημοσίου όσο και των ιδιωτών δανειστών.
• Θα επηρεάσει αρνητικά την κουλτούρα των πληρωμών. Τα τελευταία έτη είχε αρχίσει να γίνεται συνείδηση τόσο στις τράπεζες όσο και στους διανειολήπτες η σύναψη συμφωνιών για τον τρόπο διευθέτησης και αποπληρωμής των οφειλών. Η πορεία αυτής της καλής πρακτικής θα ανακοπεί.
Η διαδικασία του Εξωδικαστικού Μηχανισμού δεν συνδέεται με την πτώχευση με την έννοια ότι εάν αποτύχει η διαδικασία αυτή, δεν ακολουθείται αυτομάτως η διαδικασία της πτωχεύσεως. Παράλληλα, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου η υποβολή της αίτησης στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό αναστέλλει κάθε ενέργεια αναγκαστικής εκτέλεσης εις βάρος του αιτούντος. Εκτιμάται ότι η έλλειψη κριτηρίων ελέγχου υπαγωγής στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό (OCW)
• οι δυνατότητες αυτές θα δώσουν κίνητρο σε πάρα πολλά φ.π. να εκμεταλλευτούν το γεγονός της αναστολή της εις βάρος αναγκαστικής εκτέλεσης στην πράξη για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.
• Αναμένεται τεράστιος αριθμός αναστολών εκτέλεσης