Guest

Οικοδομούν ένα κράτος πελατειακό και στην αυτοδιοίκηση

 

Θα σταθώ σ’ αυτό που δεν κάνει ο «Κλεισθένης 1»: Δεν ενισχύει την αποκέντρωση. Αντιθέτως, την βλάπτει, διότι επιχειρεί να συντηρήσει και να αναβαθμίσει το πελατειακό κράτος και στην αυτοδιοίκηση.

Εξηγούμαι: Το βασικό πρόβλημα της αυτοδιοίκησης στη χωρα μας είναι ότι…δεν υπάρχει! Υπάρχει μια κεντρική διοίκηση-Γολιάθ, η οποία είναι αρμόδια για την άσκηση 23.142 αρμοδιοτητων και μια πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση-Δαβίδ που έχει την ευθύνη για την άσκηση, όλων κι όλων, 648 αρμοδιοτήτων.

Χιλιάδες εκτελεστικού χαρακτήρα αρμοδιότητες που θα έπρεπε να έχουν μεταφερθεί στην αυτοδιοίκηση, διακρατούνται από τα υπουργεία και ασκούνται από τους ίδιους τους υπουργούς. Για να αναφέρω ένα μόνο χαρακτηριστικό παράδειγμα: Ο υπουργός υγείας διακρατεί για τον εαυτό του πάνω από 600 αρμοδιότητες που αφορούν την υπογραφή και έγκριση συμβάσεων. Σήμερα, βρίσκονται στον αέρα ολοκληρωμένες δομές υγείας σε Δήμους και Περιφέρειες, επειδή ο υπουργός αρνείται να εκχωρήσει την αρμοδιότητα αδειοδότησης υποδομών υγείας στην αυτοδιοίκηση. Προφανώς, η απόφαση αυτή δεν είναι άμοιρη πολιτικών σκοπιμοτήτων. Οι αρμοδιότητες είναι ο ομφάλιος λώρος που συνδέει το πελατειακό κράτος με τους πελατοκράτες υπουργούς. Εάν αυτός κοπεί, τότε, αυτομάτως, ο στρατός των κομματικών υποτακτικών που οργανώνει τα ρουσφέτια θα μείνει άεργος.

Οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ που έχουν αποδειχτεί δεινοί πελατοκράτες δεν μεταφέρουν με τον «Κλεισθένη 1» ούτε καν ώριμες αρμοδιότητες (που ολοκληρώνονται, δηλαδή, με την εκχώρηση του δικαιώματος υπογραφής στους αιρετούς). Στις 378 σελίδες του νομοσχεδίου που περιγράφονται, εξαντλητικά, μηχανισμοί ελέγχου των πράξεων και των προϋπολογισμών των ΟΤΑ, «διέφυγε» μόνο μια (1) αρμοδιότητα, η εξής: «Οι μικροί νησιωτικοί δήμοι να μπορούν να λειτουργήσουν πρατήριο καυσίμων»!

Εν έτει 2018, με τον τουρισμό μοναδική ελπίδα ανάκαμψης της χειμαζόμενης οικονομίας, οι γενναίοι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ αποφάσισαν να εκχωρήσουν την αδειοδότηση πρατηρίου καυσίμων στον δήμαρχο. Την ίδια τσιγκουνιά δεν έδειξαν, όμως, όταν δημιουργούσαν νέες θέσεις μετακλητών σε αντιδημάρχους και αντιπεριφερειάρχες. Προφανώς αυτές χρειάζονται.

Εν τέλει, τι καλύτερο; Οι νέες στρατιές κομματανθώπων, έτσι κι αλλιώς, δεν θα’χουν και πολλή δουλειά, αφού τίποτα δεν θα αποφασίζεται. Θα αμοίβονται, όμως, από το υστέρημα του κορόϊδου φορολογούμενου. Θα τρώνε και θα πίνουν εις υγείαν του ταλαίπωρου δημάρχου που θα έχει και την πρόσθετη έγνοια της καλής λειτουργίας του πρατηρίου καυσίμων.

Προηγουμενο ΑρθροΕπομενο Αρθρο

Πρ. Βουλευτής Επικρατείας με Το Ποτάμι και γραμματέας της κοινοβουλευτικής του ομάδας.

 

http://www.inerp.gr


Είμαι νομικός (Πανεπιστήμιο Αθηνών), με διδακτορική διατριβή στην Κοινωνιολογία του Δικαίου (Πανεπιστήμιο Bielefeld, Γερμανία). Η πρώτη μου επαγγελματική ενασχόληση με το διοικητικό/ρυθμιστικό φαινόμενο ήταν στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης στην οποία παραμένω έχοντας διδάξει για περισσότερα από 20 έτη Δημόσια Πολιτική και Ρυθμιστική Διακυβέρνηση. Ακολούθως εργάσθηκα, για δύο δεκαετίες, ως ειδικός επιστήμων στο Υπουργείο Προεδρίας Κυβερνήσεως. Στα χρόνια αυτά προσπάθησα ιδιαίτερα για την ανατροπή των αρνητικών στερεοτύπων για την ελληνική διοίκηση μέσα από την προώθηση των διοικητικών μεταρρυθμίσεων. Τα ΚΕΠ αποτελούν την πιο γνωστή απ’ αυτές. Από το 2007 και μετά, έχω την ευθύνη του στρατηγικού σχεδιασμού του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Διοικητική Μεταρρύθμιση». Παράλληλα με τις δραστηριότητές μου στην Ελλάδα, είχα έντονη δραστηριότητα ως σύμβουλος πολλών κυβερνήσεων και διοικήσεων (22) καθώς και διεθνών οργανισμών (5) επί θεμάτων διοικητικών μεταρρυθμίσεων. Έχω εκδώσει 5 βιβλία και έχω δημοσιεύσει περισσότερα από εκατό άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά, στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο. Μελέτες μου έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες (μεταξύ άλλων, στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ρωσικά, αραβικά, και κινεζικά). Έχω βραβευτεί δύο φορές από την Αμερικανική Εταιρία Διοικητικής Επιστήμης. Η πρώτη φορά ήταν το 2003, με το βραβείο «Peter Boorsma» από την Southeastern Conference της ΑSPA και η δεύτερη το 2012 στο Las Vegas όπου μου απονεμήθηκε το "International Public Sector Award" της ASPA.

Οικοδομούν ένα κράτος πελατειακό και στην αυτοδιοίκηση

γράφει ο Δρ. Παναγιώτης Καρκατσούλης.

Όσοι ισχυρίζονται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ άλλαξε κι έγινε κεντρώος, κεντροαριστερός, ένα συμβατικό κόμμα, εν πάση περιπτώσει, καλά θα κάνουν να το ξανασκεφτούν, αφού, πρώτα, ρίξουν μια ματιά στη τελευταία νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης που ακούει στο παραπειστικό «Κλεισθένης 1». Δεν θα αναφερθώ στον πυρήνα των ρυθμίσεων του νομοσχεδίου, δηλαδή, στην αλλαγή του εκλογικού συστήματος σε απλή αναλογική που θα οδηγήσει στη διάλυση της αυτοδιοίκησης και τον συνακόλουθο έλεγχό της από το Υπουργείο Εσωτερικών. Τα επιχειρήματα που στηρίζουν την κρίση μου αυτή έχουν αναπτυχθεί, τις προηγούμενες ημέρες και εβδομάδες, εξαντλητικά απο τους πλέον, καθ’ ύλην αρμόδιους, τους ίδιους τους αιρετούς.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο