γράφει ο Νικόλαος Χρ. Γκίκας
Το ελληνικό ταπεραμέντο ενίοτε εξευτελίζει καθιερωμένους θεσμούς, αποδυναμώνοντάς τους χάριν του πρόσκαιρου κέρδους.
Η περίπτωση της “Black Friday” είναι χαρακτηριστική.
Οι μικρομεσαίες και μικρότερες επιχειρήσεις, συνειδητά ή ασυνείδητα, ενίοτε κάνουν την ημέρα εβδομάδα, “Blackweek” ή ακόμη και δύο εβδομάδες προκαλώντας σύγχυση.
Οι μεγαλύτερες, μετερχόμενες τις μεθόδους του μάρκετινγκ, εστιάζουν σε περισσότερο στοχευμένες ενέργειες προκειμένου να προσφέρουν αξιοπιστία. Ορισμένοι διαβλέπουν τη δημιουργία μιας νέας καταναλωτικής συνήθειας. Οι καταναλωτές ωστόσο, κάνοντας την αντίστοιχη έρευνα αναγκών και προσφορών, είναι ωφελημένοι. Η αρχική επιλογή της κυβέρνησης για ανοικτά καταστήματα την Κυριακή 6 Νοεμβρίου περισσότερο ως βεβιασμένη και άστοχη μπορεί να αξιολογηθεί. Οι Εμπορικοί Σύλλογοι δικαίως αντέδρασαν.
Με δεδομένη την κατάργηση των εκπτώσεων, το άνοιγμα της αγοράς δίχαζε τους Συλλόγους, καθώς φαινόταν ως παρωδία. Ωστόσο η προηγούμενη Κυριακή 27 Νοεμβρίου παρουσίαζε μια ιδιαιτερότητα. Έστεκε στο ενδιάμεσο δύο παγκόσμιων εμπορικών ημερών, της “Black Friday” με την “Cyber Monday”. Πολλές επιχειρήσεις επέλεξαν να μην αφήσουν το πεδίο ελεύθερο στον ανταγωνισμό των μεγάλων. Διαπιστώθηκε λοιπόν πως η κίνηση στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας, παρά τις πληθωριστικές πιέσεις, ήταν σημαντική και καταρρίπτοντας κάθε επιχείρημα, γέννησε ερωτήματα και προσδοκίες.
Προφανώς το τριήμερο δεν είναι για όλους, αλλά σε πείσμα των αντιδράσεων του κακώς νοούμενου εμπορικού συνδικαλισμού, το αποτέλεσμα φαίνεται να δικαίωσε όσους ανοίξανε, καθώς το τριήμερο Παρασκευής, Σαββάτου και Κυριακής, τόνωσε την αγορά και τα ταμεία, σ΄ έναν δύσκολο Νοέμβριο. Στα Τρίκαλα επίσης αρκετός κόσμος γέμισε τα καταστήματα του κέντρου, συνεπικουρούμενος από τους χιλιάδες επισκέπτες του Μύλου των Ξωτικών. Αυτή η κινητικότητα περιορίστηκε περί των πεζοδρόμων της Ασκληπιού, με το παλιό ιστορικό εμπορικό κέντρο στην Καραισκάκη, Πλούτωνος και Περσεφόνης να αδικείται, παρότι έχει θησαυρούς, ποικιλία και εξαιρετικές τιμές.
Προφανώς εκεί θα πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα από τρεις λάμπες και πέντε στολίδια από τους τοπικούς φορείς. Ορθώς επομένως επιλέχθηκε το άνοιγμα των καταστημάτων της ενδιάμεσης αυτής Κυριακής. Η αύξηση της κινητικότητας μετά τους περιορισμούς έφερε επιπλέον κόσμο στα φυσικά καταστήματα, περιορίζοντας τη δυναμική επισκεψιμότητας των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Ανοιχτή αγορά σημαίνει περισσότερες επισκέψεις, δια ζώσης επικοινωνία, ικανοποίηση από το περιβάλλον, την ποιότητα, την εξυπηρέτηση και κύρια την πώληση αξίας. Θα μπορούσε μάλιστα σε συνεννόηση με τους φορείς του εμπορίου να θεσμοθετηθεί η συγκεκριμένη Κυριακή ως αποκλειστικά προσφορών, με τις επιχειρήσεις να προστατεύουν αυστηρά το τριήμερο χρονικό πλαίσιο και τον καταναλωτή, με ουσιαστικές προσφορές και όχι εκπτώσεις.
Μεμψιμοιρίες δεν χωρούν.