Guest

Kι όμως χρειαζόμαστε Συνταγματικό Δικαστήριο!

 

Επιπλέον, το σύνολο των κοινωνικών φορέων επεσήμανε την αντισυνταγματικότητα των βασικών διατάξεων του νομοσχεδίου. Εις πείσμα των ενστάσεων, το νομοσχέδιο ψηφίστηκε. Αφού διαφημίσθηκε ως η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ, στέλνοντας στην οικονομική ανέχεια χιλιάδες συμπολίτες μας, αλλά εξασφαλίζοντας ένα τεράστιο πλεόνασμα από τις ληστρικές εισφορές που επέβαλε, εν τέλει, μετά από δύο χρόνια, φαίνεται ότι κηρύσσεται αντισυνταγματικό από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο αποφαίνεται με σημαντική καθυστέρηση, μιας και δεν μπορεί να κηρύξει αυτεπάγγελτα την αντισυνταγματικότητα ενός νόμου αλλά μπορεί να φθάσει σ’ αυτήν, δικάζοντας την προσφυγή κάποιου που θίγεται απ’ αυτόν, και παρεμπιπτόντως να κρίνει διατάξεις του ως αντισυνταγματικές.

Είναι η πολλοστή φορά στη διάρκεια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ που νόμοι τους κηρύσσονται αντισυνταγματικοί. Θα είναι πολλοί περισσότεροι στο μελλον. Απο «κάθε λέξη του Συντάγματος» που υπόσχονταν ότι θα ήταν, κατήντησαν να είναι μια μόνιμη απειλή για το Σύνταγμα.

Σκεφθείτε, λοιπόν, πόσος κόπος και πόση οδύνη θα είχαν αποφευχθεί, εάν υπήρχε ένα Συνταγματικό Δικαστήριο στη θέση του ΣτΕ, το οποίο θα μπορούσε να επιληφθεί, αυτοδικαίως, του ελέγχου της συνταγματικότητας των νόμων. Είναι εκείνη η μεταρρύθμιση που διαρκώς απωθείται τόσο από τους εχθρούς του κράτους δικαίου όσο και από άλλους που παραμένουν δέσμιοι παρωχημένων δικαιοπολιτικών προσεγγίσεων. Ειδικοί και μη ισχυρίζονται ότι ένα τέτοιο δικαστήριο θα περιόριζε το δικαιώματα των πολιτών, παραβλέποντας το γεγονός ότι πελατειακού χαρακτήρα πλειοψηφίες που διαμορφώνονται εντός της Βουλής παραβιάζουν ενσυνειδήτως και συστηματικά το Σύνταγμα.

Νομίζω ότι είναι η ώρα να ανοίξει εκ νέου η συζήτηση.

Σήμερα, υπάρχει επαρκής τεχνογνωσία που μπορεί να μας οδηγήσει σε ενδυνάμωση των θεσμών και της Δημοκρατίας. Την κατέχουν όλες εκείνες τις δυτικές χώρες (Γερμανία, ΗΠΑ) που τα συνταγματικά τους δικαστήρια, κάθε άλλο παρά για τις τυραννικές τους διαθέσεις, είναι γνωστά.

Είναι η ώρα να επιχειρήσουμε εκείνες τις μεταρρυθμίσεις που δεν θα επιτρέψουν, στο μέλλον, να υπάρξουν εθνολαϊκιστές που θα παίξουν στα ζάρια την υπόσταση και την αξιοπρέπειά μας.

Προηγουμενο ΑρθροΕπομενο Αρθρο

Πρ. Βουλευτής Επικρατείας με Το Ποτάμι και γραμματέας της κοινοβουλευτικής του ομάδας.

 

http://www.inerp.gr


Είμαι νομικός (Πανεπιστήμιο Αθηνών), με διδακτορική διατριβή στην Κοινωνιολογία του Δικαίου (Πανεπιστήμιο Bielefeld, Γερμανία). Η πρώτη μου επαγγελματική ενασχόληση με το διοικητικό/ρυθμιστικό φαινόμενο ήταν στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης στην οποία παραμένω έχοντας διδάξει για περισσότερα από 20 έτη Δημόσια Πολιτική και Ρυθμιστική Διακυβέρνηση. Ακολούθως εργάσθηκα, για δύο δεκαετίες, ως ειδικός επιστήμων στο Υπουργείο Προεδρίας Κυβερνήσεως. Στα χρόνια αυτά προσπάθησα ιδιαίτερα για την ανατροπή των αρνητικών στερεοτύπων για την ελληνική διοίκηση μέσα από την προώθηση των διοικητικών μεταρρυθμίσεων. Τα ΚΕΠ αποτελούν την πιο γνωστή απ’ αυτές. Από το 2007 και μετά, έχω την ευθύνη του στρατηγικού σχεδιασμού του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Διοικητική Μεταρρύθμιση». Παράλληλα με τις δραστηριότητές μου στην Ελλάδα, είχα έντονη δραστηριότητα ως σύμβουλος πολλών κυβερνήσεων και διοικήσεων (22) καθώς και διεθνών οργανισμών (5) επί θεμάτων διοικητικών μεταρρυθμίσεων. Έχω εκδώσει 5 βιβλία και έχω δημοσιεύσει περισσότερα από εκατό άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά, στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο. Μελέτες μου έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες (μεταξύ άλλων, στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ρωσικά, αραβικά, και κινεζικά). Έχω βραβευτεί δύο φορές από την Αμερικανική Εταιρία Διοικητικής Επιστήμης. Η πρώτη φορά ήταν το 2003, με το βραβείο «Peter Boorsma» από την Southeastern Conference της ΑSPA και η δεύτερη το 2012 στο Las Vegas όπου μου απονεμήθηκε το "International Public Sector Award" της ASPA.

Kι όμως χρειαζόμαστε Συνταγματικό Δικαστήριο!

γράφει ο Δρ. Παναγιώτης Καρκατσούλης.

Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου-τέρατος που έμεινε γνωστό ως "ΕΦΚΑ-Κατρούγκαλος", η αντιπολίτευση είχε προβάλει μέσω των εισηγητών της αλλεπάλληλες ενστάσεις αντισυνταγματικότητας των διατάξέων του. Η πλειοψηφία των λαϊκιστών κάγχαζε με περισσή άγνοια και τις απέρριπτε με τη θρασύτητα που τους διακρίνει. Ακόμη και η κ. Μεγαλοοικονόμου το είχε καταγγείλει ως αντισυνταγματικό, ενώ πολλοί βουλευτές θύμισαν στον κ. Κατρούγκαλο την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου που επαναλάμβανε την πάγια θέση της νομολογίας των ελληνικών δικαστηρίων, ότι η αρχή της ισότητας πρέπει να τηρείται. Είναι η ίδια αρχή την οποία ο Υπουργός επικαλείτο ενώ την παραβίαζε!

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο