Βουλευτές

Η ώρα της πραγματικής μεταρρύθμισης

του Μιχάλη Μπεκίρη

Επί δεκαετίες η ελληνική κοινωνία παρακολουθεί τις συνεχείς μεταρρυθμίσεις στην παιδεία και πιο συγκεκριμένα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στην ουσία πραγματική μεταρρύθμιση δεν υπήρξε ποτέ. Η Ελλάδα όλα αυτά τα χρόνια ήταν και εξακολουθεί να είναι ουραγός στις διεθνείς εξελίξεις. Σε αρκετές περιπτώσεις τα ελληνικά πανεπιστήμια λειτουργούσαν μέσα σε ένα καθεστώς πολυπλοκότητας και πολυνομίας που τελικά κατέληγε σε αδράνεια των υγειών δυνάμεων.

Παρά το γεγονός ότι κατά καιρούς έρχονται στην Ελλάδα να διδάξουν έλληνες καθηγητές του εξωτερικού, με πλούσια επιστημονικό έργο και σπουδαία καριέρα, δεν έχουν καταφέρει, κυρίως λόγω της εγκατεστημένης νοοτροπίας και των διαφόρων συμφερόντων, να μεταλαμπαδεύσουν την εμπειρία τους και τις γνώσεις τους προς όφελος του ελληνικού πανεπιστημίου. Σε αρκετές περιπτώσεις δε συμβαίνει και το ακριβώς αντίθετο, οι πανεπιστημιακοί αυτοί να χάνουν την όρεξή τους και να ενσωματώνονται στο ισχύον σύστημα.

Δυστυχώς η ανομία που κυριάρχησε τις τελευταίες δεκαετίες οδήγησε το ελληνικό πανεπιστήμιο στην παρακμή. Καθηγητές που δεν εμφανίζονταν στο αμφιθέατρο, φοιτητές που πήγαιναν στο πανεπιστήμιο μόνο στην εξεταστική, τρομακτική ενδυνάμωση του συνδικαλιστικού κινήματος, αδιαφάνεια στη διαχείριση των χρημάτων, αδυναμία προσέλκυσης των άριστων, σπατάλες, πολυδιάσπαση κ.α. Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν η απουσία των ελληνικών ιδρυμάτων από τις λίστες των καλύτερων πανεπιστημίων της Ευρώπης και του κόσμου. Παράλληλα στις σχετικές κατατάξεις της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ η Ελλάδα πάντοτε εμφανίζεται στις τελευταίες θέσεις.

Η σημερινή κρίση, οικονομική και πολιτική, μπορεί να αποτελέσει και την μεγάλη ευκαιρία έτσι ώστε να πραγματοποιηθούν αλλαγές που σε διαφορετικές συνθήκες θα ήταν ουτοπικές. Ανεξάρτητα από τις προβλέψεις του νομοθέτη θα ήθελα να εκφράσω τις απόψεις μου στα πιο σημαντικά θέματα της μεταρρύθμισης.

Ιδιωτικά ΑΕΙ. Χάσαμε την ευκαιρία στην προηγούμενη αναθεώρηση του Συντάγματος να μην χάσουμε και την επόμενη.

Φοιτητικές Παρατάξεις. Να μειωθεί, εάν όχι να μηδενιστεί η δύναμη των κομμάτων μέσα στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Δεν είναι δυνατόν για την εκλογή του πρύτανη και των προέδρων των τμημάτων να γίνεται συναλλαγή μεταξύ των καθηγητών και των φοιτητών.

Αιώνιοι φοιτητές. Τα ιδρύματα να αναλάβουν την ευθύνη εκκαθάρισης των μητρώων τους και από εκεί και πέρα να ισχύσει το ν+2.

Συγγράμματα. Στην εποχή του διαδικτύου και της απεριόριστης πληροφόρησης είναι τουλάχιστον αφελές να θεωρούμε ότι η γνώση μπορεί να περιοριστεί σε ένα σύγγραμμα που στις περισσότερες των περιπτώσεων έχει γράψει ο ίδιος ο καθηγητής που διδάσκει το μάθημα. Τεράστια σπατάλη χρημάτων με ελάχιστο όφελος. Τα συγγράμματα να είναι ελεύθερα στο διαδίκτυο και οι φοιτητές να μπορούν να κατεβάσουν όποιο κεφάλαιο επιθυμούν από κάθε βιβλίο. Φυσικά απαραίτητη προϋπόθεση είναι η δημιουργία στα ιδρύματα μεγάλων και πλούσιων βιβλιοθηκών.

Άσυλο. Πλήρης κατάργηση του ασύλου για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Είναι αδιανόητο στην εποχή μας να συζητάμε για ελεύθερη διακίνηση ιδεών και να υποστηρίζουμε σοβαρά ότι αυτό γίνεται μόνο μέσα στα ιδρύματα. Γιατί έξω από αυτά τι γίνεται; Ίσως κάποια εποχή είχε πραγματικό νόημα, σήμερα όμως το μόνο που επιτυγχάνει είναι να γίνεται άσυλο ανομίας και καταστροφών.

Συγκέντρωση Ιδρυμάτων. Κάθε πόλη και πανεπιστήμιο και κάθε κωμόπολη και ΤΕΙ. Ένα μοντέλο που απέτυχε. Ιδιαίτερα σήμερα στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες το καθεστώς αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Είναι απαραίτητη η συγκέντρωση, η ενοποίηση και όπου χρειάζεται η κατάργηση τμημάτων. Αλλά και η ενθάρρυνση των εξαιρέσεων που επιβεβαιώνουν τον κανόνα με την παραγωγή ακαδημαϊκού έργου και τη συμμετοχή φοιτητών

Αξιολόγηση-Χρηματοδότηση. Η χρηματοδότηση των ιδρυμάτων ή των τμημάτων να γίνεται με βάση την αξιολόγησή τους. Όποια τμήματα ή πανεπιστήμια εμφανίζουν σημαντικό αριθμό δημοσιεύσεων σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά να λαμβάνουν και μεγαλύτερη χρηματοδότηση.

Εκλογή πρύτανη. Θεωρώ ότι οι πρυτάνεις πρέπει να επιλέγονται και να εκλέγονται από τον φυσικό τους χώρο, την ακαδημαϊκή κοινότητα. Από την άλλη πλευρά θα μπορούσε να θεσμοθετηθεί ο ρόλος του οικονομικού διευθυντή προκειμένου να εποπτεύει τα οικονομικά του ιδρύματος.

Αυτά είναι μεταξύ άλλων κάποια από τα πιο σημαντικά θέματα που κατά την γνώμη μου πρέπει να δώσει έμφαση ο νόμος για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ασφαλώς υπάρχουν και άλλα θέματα, θεωρώ όμως ότι αυτά είναι τα πιο σημαντικά ζητήματα που θα επιτρέψουν στα ιδρύματα να γίνουν ανταγωνιστικά στο απαιτητικό διεθνές περιβάλλον.

 

Προηγουμενο ΑρθροΕπομενο Αρθρο

Γεννήθηκε στις 14 Δεκεμβρίου του 1971 στην Πάτρα. Είναι παντρεμένος με την Ιωάννα Θανασούλια και έχουν έναν γιο και μία κόρη. Ο πατέρας του είναι ο πρώην βουλευτής και υπουργός Βασίλης Μπεκίρης και μητέρα του η συμβολαιογράφος Δήμητρα Αποστολοπούλου.

Παιδί πολύτεκνης οικογένειας, πέρασε τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια στην πόλη της Πάτρας.

Τελείωσε το Πρότυπο Γυμνάσιο και το Κλασσικό Λύκειο Πατρών. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στη Γαλλία. Αμέσως μετά εκπλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις στο Στρατό Ξηράς. Ξεκίνησε να αρθρογραφεί στην εφημερίδα «Πελοπόννησος» και συνέχισε τη Δημοσιογραφική του πορεία σε μεγάλη Αθηναϊκή εφημερίδα. Συμμετείχε σε αποστολές στο εξωτερικό και είναι μέλος της διεθνούς οργάνωσης Young Leaders.

Μετά την εκλογή του Κωνσταντίνου Καραμανλή στη θέση του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας το 1997 επιλέχτηκε να στελεχώσει το επιτελείο του και ανέλαβε καθήκοντα στη Γραμματεία Πολιτικού Σχεδιασμού και Προγράμματος της Ν. Δ. και παράλληλα διετέλεσε μέλος στην Ομάδα Κοινοβουλευτικού Έργου στον τομέα Εξωτερικών της Ν. Δ. και διευθυντής σύνταξης του περιοδικού της Ν. Δ. «Νέα Δημοκρατικά».

Στις εκλογές της 9ης Απριλίου 2000 κατήλθε υποψήφιος βουλευτής της Ν. Δ. στο νομό Αχαΐας και εξελέγη Α' αναπληρωματικός βουλευτής λαμβάνοντας σχεδόν 14.000 ψήφους. Μετά τις εκλογές τοποθετήθηκε από τον Πρόεδρο του κόμματος στον ευαίσθητο τομέα Παιδείας της Ν. Δ. ενώ ταυτόχρονα έχει αναπτύξει συνεργασία με το Κέντρο Πολιτικής Επιμόρφωσης και Επικοινωνίας (Κ. Π. Ε. Ε.). Έχει εκπροσωπήσει το κόμμα της Ν. Δ. σε συμβούλια του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος στο εξωτερικό και έχει παρακολουθήσει πολλά συνέδρια ως μέλος αντιπροσωπείας της Ν. Δ.. Τον Μάιο του 2001 επισκέφθηκε τις Η.Π.Α. προσκεκλημένος της Αμερικανικής Κυβέρνησης και συμμετείχε σε συναντήσεις νέων Ελλήνων, Τούρκων  και Αμερικανών νέων πολιτικών.

Εξελέγη τέταρτος Βουλευτής Αχαΐας της Ν. Δ. στις εκλογές της 7ης Μαρτίου 2004 με 19.097 σταυρούς, στις εκλογές της 16ης Σεπτεμβρίου 2007 εξελέγη πρώτος βουλευτής Αχαΐας με 33.642 ψήφους και στις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009 εξελέγει πρώτος βουλευτής Αχαΐας με 21.919 ψήφους.

Σήμερα μετέχει ως μέλος στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Έρευνας και Τεχνολογίας.

Την περίοδο 2004-2007, μετείχε ως μέλος στην Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, στην Ειδική Διαρκή Επιτροπή Ευρωπαϊκών Κοινοτικών Υποθέσεων της Βουλής καθώς και στον τομέα Τουρισμού της Ν.Δ.

Την κοινοβουλευτική περίοδο 2004-2007, είχε εκλεγεί γραμματέας του Προεδρείου της Βουλής.

Από τον Σεπτέμβριο του 2007, ορίστικε Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας.

Την 8η Ιανουαρίου 2009 ορκίστηκε Υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών.

Είναι συγγραφέας των βιβλίων «Προσεγγίσεις για ένα καλύτερο αύριο» και «Οι Πρωθυπουργοί της Αχαΐας». Μιλάει και γράφει αγγλικά και γαλλικά

Η ώρα της πραγματικής μεταρρύθμισης

του Μιχάλη Μπεκίρη

 

Επί δεκαετίες η ελληνική κοινωνία παρακολουθεί τις συνεχείς μεταρρυθμίσεις στην παιδεία και πιο συγκεκριμένα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στην ουσία πραγματική μεταρρύθμιση δεν υπήρξε ποτέ. Η Ελλάδα όλα αυτά τα χρόνια ήταν και εξακολουθεί να είναι ουραγός στις διεθνείς εξελίξεις. Σε αρκετές περιπτώσεις τα ελληνικά πανεπιστήμια λειτουργούσαν μέσα σε ένα καθεστώς πολυπλοκότητας και πολυνομίας που τελικά κατέληγε σε αδράνεια των υγειών δυνάμεων.

Παρά το γεγονός ότι κατά καιρούς έρχονται στην Ελλάδα να διδάξουν έλληνες καθηγητές του εξωτερικού, με πλούσια επιστημονικό έργο και σπουδαία καριέρα, δεν έχουν καταφέρει, κυρίως λόγω της εγκατεστημένης νοοτροπίας και των διαφόρων συμφερόντων, να μεταλαμπαδεύσουν την εμπειρία τους και τις γνώσεις τους προς όφελος του ελληνικού πανεπιστημίου. Σε αρκετές περιπτώσεις δε συμβαίνει και το ακριβώς αντίθετο, οι πανεπιστημιακοί αυτοί να χάνουν την όρεξή τους και να ενσωματώνονται στο ισχύον σύστημα.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο