Στα 5 δις € ετησίως το κόστος των τροχαίων στην Ελλάδα
Καθημερινά ζούμε τις αγωνιώδεις προσπάθειες της κυβέρνησης να εξοικονομήσει χρήματα ώστε και τα ελλείμματα να περιορισθούν και το χρέος να μειωθεί.
Τη στιγμή όμως που η κοινωνία υφίσταται το κόστος των μέτρων λιτότητας, οι κρατούντες, φαίνεται ότι προσεγγίζουν το πρόβλημα μόνο από τη λογιστική του διάσταση και όχι από την ανθρώπινη και μακροοικονομική του πλευρά.
Η έγνοια της κυβέρνησης βρίσκεται στις εισπράξεις και όχι στο να επενδύσει στην οικονομία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το μεγάλο πρόβλημα με τα τροχαία. Όταν όλοι αναζητούν εναγωνίως έσοδα κόβοντας από παντού χρήματα οι δηλώσεις του υφυπουργού Υποδομών κ. Γιάννη Μαγκριώτη ότι το οικονομικό κόστος για τη χώρα μας από την απώλεια ζωών, μέσω τροχαίων ατυχημάτων, ανέρχεται σε 5 δις ευρώ ετησίως, αποκτούν ιδιαίτερη σημασία και δημιουργούν ερωτήματα. Γιατί οι κυβερνήσεις δεν επενδύουν στην οδική ασφάλεια, αφού με τον τρόπο αυτόν ουσιαστικά γίνεται οικονομία, αλλά το κυριότερο, σώζωνται ζωές;
Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που δημοσιοποίησε η Eurostat στις 11 Νοεμβρίου 2010 για τις περιφέρειες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Πελοπόννησος, η Στερεά Ελλάδα και η Δυτική Ελλάδα καταλαμβάνουν τις 3 πρώτες θέσεις στην Ευρώπη σε θανάτους σε τροχαία ατυχήματα.
Συγκεκριμένα, τη στιγμή που ο μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι 140 θάνατοι σε τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων (και ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο ο αριθμός των θανάτων μειώθηκε κατά 30% την οκταετία 2000-2008), η Πελοπόννησος έρχεται πρώτη με 251 θανάτους, δεύτερη η Στερεά Ελλάδα με 231 θανάτους και τρίτη η Δυτική Ελλάδα με 229 θανάτους.
Πριν λίγες ημέρες σε ερωτήσεις Βουλευτών για τη μειώση του ΦΠΑ στα κράνη ο Υπουργός Οικονομικών κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου απάντησε ότι επειδή τα κράνη δεν συμπεριλαμβάνονται σε οδηγία της ΕΕ υπάγονται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ 21%.
«Με δεδομένο όμως ότι η χρήση των κρανών από τους μοτοσικλετιστές, ως σχετιζόμενη με την ασφάλειά τους, είναι υποχρεωτική, το ζήτημα της εφαρμογής σε αυτά μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ έχει επανειλημμένα τεθεί από τη χώρα μας στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα. Ωστόσο το εν λόγω αίτημα δεν έτυχε έως και σήμερα της απαιτούμενης υποστήριξης από τις λοιπές εθνικές αντιπροσωπείες, προκειμένου να γίνει αποδεκτό.
Περαιτέρω, επισημαίνουμε ότι η φορολογική διοίκηση της χώρας μας εξακολουθεί να υποστηρίζει το αίτημα αυτό, στα πλαίσια των αμόδιων ευρωπαϊκών οργάνων. Οποιαδήποτε όμως προσπάθεια εκτίμησης της τελικής έκβασης των προσπαθειών αυτών καθώς και του απαιτούμενου χρόνου για μια ενδεχόμενη τροποποίηση της ανωτέρω οδηγίας, σε περίπτωση αποδοχής του αιτήματος αυτού, θα ήταν σήμερα επισφαλής.
Συνεπώς η εφαρμογή μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα κράνη, δεν είναι δυνατή βάσει του ισχύοντος νομικού πλαισίου, με δεδομένου ότι οι διατάξεις του Κώδικα ΦΠΑ αποτελούν ενσωμάτωση διατάξεων της ανωτέρω κοινοτικής Οδηγίας στο εσωτερικό δίκαιο και οποιαδήποτε παρέκκλιση θα αποτελούσε κοινοτική παράβαση.»
Όμως για να μπει τέλος σε αυτήν την τραγωδία, πρέπει να συνυπάρξουν δύο παράγοντες:
1. Η αναγκαία παιδεία ώστε τα παιδιά μας να μη κυκλοφορούν χωρίς κράνη, να οδηγούν με ασφάλεια, χωρίς κόντρες και σούζες, να φορούν ζώνες ασφαλείας και να αποκτούν από τα νηπιακά τους χρόνια οδική αγωγή. Και τα παιδιά είναι πρόθυμα να συνεργασθούν και τείνουν ευήκοα ώτα κάτι που φαίνεται από την ανταπόκρισή τους σε σχετικούς διαγωνισμούς.
2. Να αναλάβει τις ευθύνες της η ίδια η πολιτεία και να παρέχει στους πολίτες ασφαλές οδικό δίκτυο.
Το πόσο συμβάλει το σύγχρονο οδικό δίκτυο στην ασφάλεια φαίνεται από το γεγονός ότι πριν την κατασκευή της Εγνατίας στον άξονα Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης είχαμε ανά έτος 80 με 90 θανατηφόρα ατυχήματα, ενώ μετά την κατασκευή της Εγνατίας περιορίσθηκαν στα 4 με 6.
Μπορείτε λοιπόν να φαντασθείτε πόσες ζωές δεν θα είχαν χαθεί αν είχε ολοκληρωθεί η Ολυμπία Οδός (Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα) ή αν είχε ολοκληρωθεί η Ιονία Οδός (Αντίρριο – Ηγουμενίτσα).
Πρέπει, επιτέλους, και το κράτος να καταλάβει ότι η ασφάλεια του οδικού δικτύου, αποτελεί επένδυση όχι μόνο για την προσέλκυση επενδύσεων και ανάπτυξη του τουρισμού, αλλά και επένδυση υπέρ του ανθρωπίνου δυναμικού της πατρίδος μας, αφού οι ασφαλείς δρόμοι σώζουν ζωές και κατ’ επέκταση εξοικονομούν χρήματα, αν κανείς λάβει υπ΄όψιν του την επισήμανση Μαγκριώτη ότι το κόστος των τροχαίων ανά έτος στην Ελλάδα φθάσει τα 5 δις €.