γράφει ο Νίκος Γκίκας.
Οι επιπτώσεις στην οικονομία από την κρίση του κορονοϊού δεν επηρέασαν ομοιόμορφα όλους τους κλάδους. Παρά το άνοιγμα του τουρισμού η άμεση επιστροφή στο πρότερο καθεστώς αποτελεί ουτοπία. Σαν κοινωνία μάλιστα κινούμαστε με βραχυπρόθεσμους στόχους μονοκαλλιέργειας στο αναπτυξιακό πεδίο. Παλαιότερα η σταφίδα, μετά η οικοδομή και εσχάτως ο τουρισμός.
Η ευθραυστότητα όμως των οικονομιών που βασίζονται στον τουρισμό είναι προφανής. Από τον υπερτουρισμό της φρενίτιδας του Instagram οδηγηθήκαμε στον σημερινό απόλυτο υποτουρισμό. Είναι φανερό πως πολλές συνήθειες για διακοπές άλλαξαν, με έμφαση σε κοντινότερους προορισμούς, οικονομικότερους και υγειονομικά ασφαλέστερους.
Οι πόλεις άδειασαν και σε πείσμα των προβλέψεων περισσότεροι Έλληνες κάνουν διακοπές φέτος Η προτίμηση δείχνει ηπειρωτική χώρα για λόγους ασφάλειας και οικονομίας. Περισσότερα καταλύματα είναι πράγματι διαθέσιμα ελλείψει ξένων αλλά οι αναζητήσεις στο διαδίκτυο δείχνουν πως οι τιμές δεν έπεσαν, ακόμη και σε μη δημοφιλείς προορισμούς. Εάν μάλιστα βλέπεις θάλασσα τιμωρείσαι επιπλέον.
Παρότι λοιπόν θεωρείται χαμένη χρονιά, εντούτοις οι τιμές παραμένουν στα ύψη∙ στα καταλύματα, στην εστίαση ή στον καφέ όπου συχνά ο καταναλωτής δεν λαμβάνει αξία για τα χρήματά του. Αντί λοιπόν ο συνήθης πενταετής κύκλος της τουριστικής ανόδου, συνεπικουρούμενος από την υγειονομική κρίση και την έλλειψη ανταγωνισμού, να κλείσει με χαμήλωμα τιμών για την αύξηση του εγχώριου τουρισμού, της κατανάλωσης αλλά και την προσέλκυση περισσότερων ξένων τουριστών, εντούτοις οι τιμές συγκρατούνται ψηλά.
Σίγουρα το ΄20 είναι εξαιρετικά δύσκολη τουριστική χρονιά, αλλά αρκετοί επιχειρηματίες προκειμένου να ρεφάρουν τις απώλειες περιμένουν στη “γωνία” και επιπλέον προτιμούν μια υψηλότερη βάση εκκίνησης για το ΄21 από το να εγγράψουν λιγοστά κέρδη σήμερα. Παράλληλα μεγάλο μέρος μικροκαταλυμάτων δουλεύει με “κράχτες” για διασφάλιση “μαύρων” εσόδων, ενώ συχνά τα δελτία παραγγελίας, συνοδεία της συνήθης κλάψας, γίνονται απόδειξη μόλις εμφανίζεται κάρτα.
Οι λογής διαχειριστές ωστόσο θα πρέπει να λάβουν υπόψη τα νέα κοινωνικά και οικονομικά δεδομένα. Κυρίως ότι οι συνέπειες της κρίσης θα είναι μακροπρόθεσμες και η ολική ανάκαμψη στον τουρισμό θα απαιτήσει χρόνια καθώς τα μακρινά ταξίδια δεν θα είναι προτεραιότητα. Σήμερα για πολλούς συμπολίτες μας οι αναγκαίες διακοπές παραμένουν μια ακριβή απόλαυση. Επομένως καλό είναι οι ιθύνοντες να προβούνε στον αναγκαίο εξορθολογισμό των τιμών, τόσο στη διαμονή όσο και την εστίαση, και κύρια στον μακροπρόθεσμο επαναπροσδιορισμό της στάσης τους απέναντι στον Έλληνα τουρίστα, από τον οποίο μάλιστα περιμένουν να επιδοτηθούνε.