Guest

Από τη Φιλανδία στο Εθνικό μια παράσταση

 

Και δεν του απάντησα γιατί θα τον πλήγωνα, γιατί θα του έλεγα ότι πιθανώς μέσα σε αυτή τη πρόταση και στο τρόπο που μου την είπε και να κρύβεται όλο το πρόβλημα. Την ίδια μέρα σε ελληνικό, έγκυρο υποτίθεται, ειδησεογραφικό σάιτ διάβαζα για άλλη μια φορά για το Φιλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα και συγκρίσεις με όλα τα ελληνικά τα τελευταία τριάντα χρόνια. Σε μια παρόρμηση της στιγμής σκεφτόμουν να τους γράψω κάτι. Δεν το έκανα. Γιατί κι αυτοί δεν θα καταλάβουν ποτέ ότι ψάχνοντας το τέλειο εκπαιδευτικό σύστημα αλλού απλά διαιωνίζεις τα προβλήματα του δικού σου.

Δεν είπα τίποτα ούτε στον έναν ούτε στο άλλον. Θα μπορούσα αλλά δεν το έκανα. Είναι πολύ μικρό αυτό που θα άλλαζε η όποια απάντηση μου, το πιθανότερο τίποτα, αλλά δεν θα είχα στηθεί απλός παρατηρητής σε αυτό που συμβαίνει στη χώρα του ενός και τη παιδεία του άλλου μέχρι να με χτυπήσει κι εμένα. Και ίσως μια δική μου απάντηση και μια δική του, μια δική μας και μια ακόμα, και περισσοτέρων, να είχαν αποθαρρύνει αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή σε όλη την Ευρώπη.

polla-exitΝομίζετε ότι οι Δανοί δεν είναι αξιοπρεπείς άνθρωποι; Δεν είναι άνθρωποι του μόχθου; Άνθρωποι που έγιναν μετανάστες σε Αμερική και Γερμανία για ένα καλύτερο αύριο, άνθρωποι που έζησαν τη κατοχή, τη πείνα και το θάνατο; Φυσικά και είναι. Τώρα όλοι μας ξέρουμε ότι το μόνο που παγκοσμιοποιήθηκε τα τελευταία είκοσι χρόνια είναι η φτώχεια και η πείνα, με τους ίδιους πάντα εκατό να κρατάνε στα θησαυροφυλάκια τους όλο το χρήμα. Τώρα το ξέρουμε όλοι. Κι όμως. Κι όμως το Δανικό κοινοβούλιο σε μίμηση κάτι τελείως ναζιστικού, ετοιμαζόταν να εφαρμόσει νόμο που θα τους έδινε το δικαίωμα να κατασχέσουν ό,τι πολύτιμο είχαν οι πρόσφυγες για να …πληρωθούν τα έξοδα που θα έκανε για αυτούς το κράτος. Όπως ακριβώς κάνανε οι ναζί για να καλύψουν τα έξοδα εκτέλεσης στους θαλάμους αερίων πριν από εξήντα χρόνια. Δυστυχώς δεν ειρωνεύομαι, αυτή ήταν μια από τις δικαιολογίες των ναζί. Η άλλη ήταν για να προστατεύσουν τα τιμαλφή. Οι Δανοί νομοθέτες την είχαν έτοιμη κι αυτή και μάλιστα έχει προταθεί και από άλλους νομοθέτες σε άλλα  κοινοβούλια.

Τι τους σταμάτησε; Αυτή η πρώτη μικρή κραυγή. Που σε λίγες ώρες έγινε χιλιάδες και μετά τσουνάμι. Και στο τέλος υποχρέωσε αρχηγούς κρατών και αυτόν το αόρατο γραμματέα του ΟΗΕ να κάνει δηλώσεις εναντίων της ψήφισης και εφαρμογής ενός τέτοιου νόμου. Θα περάσουν άλλοι νόμοι. Δεν αμφιβάλω. Η κατάσταση είναι πολύ άσχημη αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη. Γι’ αυτό και δεν πρέπει να σταματήσουμε στιγμή να φωνάζουμε, όσο μικρή κι αν είναι η φωνή μας.

Στην αρχή μίλησα για τη σύμπτωση της συνομιλίας με το φίλο από τη Φιλανδία και της αξιοπρέπειας του με το άρθρο για το φιλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα. Φαντάζομαι ο δημοσιογράφος ακολουθώντας αυτή τη μοντέρνα σχολή δημοσιογραφίας που ευδοκιμεί αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα κουράστηκε να το ψάξει λίγο παραπάνω το θέμα. Λοιπόν το εκπαιδευτικό σύστημα της Φιλανδίας που ξέρατε, ΔΕΝ υπάρχει πια, έχει σαβουριαστεί κι αυτό με όλα τα άλλα που ήταν πρότυπο η Φιλανδία μέχρι πριν από λίγα χρόνια.

Πριν από μερικές μέρες η υπουργός παιδείας της Φιλανδίας έκανε δυο πολύ σημαντικές ανακοινώσεις που μας έκαναν όλους να ανατριχιάσουμε. Η πρώτη ήταν ότι λόγο της οικονομικής κρίσης που πλήττει αυτή τη στιγμή τη Φιλανδία και έχοντας αποτύχει η κυβέρνηση να επιβάλει ετήσιο ποσό πληρωμής στα πανεπιστήμια (λόγο του Φιλανδικού συντάγματος που ορίζει ότι η παιδεία είναι δωρεάν και των Ευρωπαϊκών νόμων) ο αριθμός των πανεπιστημίων στη Φιλανδία μειώνεται σε πρώτη φάση κατά 20%. Προσέξτε το σε πρώτη φάση. Σημαίνει ότι θα ακολουθήσει κι άλλη. Παράλληλα ήδη έχουν ακουστεί φήμες, από αυτές που σύντομα θα επιβεβαιωθούν, ότι μεταξύ των πανεπιστημίων που βαραίνουν τον προϋπολογισμό – ειδικά τώρα που χρειαζόμαστε καινούργια ελικόπτερα και πολεμικά αεροσκάφη – είναι όλα τα θεωρητικά μοντέρνα, ελεύθερα, αυτά που έχουν δείξει μιας μορφής επαναστατικότητα και στο τρόπο διδασκαλίας και στο τι διδάσκεται. Αυτά με τους «αριστερούς» και πολλές φορές …πολυπολιτισμικούς καθηγητές.

Και πάνω που τελειώνεις με το ένα χαστούκι έρχεται το επόμενο. Το υπουργείο μελετάει και σύντομα θα αναθεωρήσει τον τρόπο που διδάσκεται η τέχνη σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και ταυτόχρονα ο τρόπος που δίνονται όλες οι χρηματοδοτήσεις και υποτροφίες σε θέματα τέχνης με την αρχή ότι η τέχνη στη Φιλανδία πρέπει να προωθεί το φιλανδικό έθνος και τις αρετές της φιλανδισμού.

Πριν από ένα χρόνο περίπου και επ’ ευκαιρία της συμμετοχής του ναζιστικού φασιστικού εκτρώματος των Αληθινών/Γνήσιων Φιλανδών του Τίμο Σόινι στη Φιλανδική κυβέρνηση, είχα αναφερθεί στα πρώτα άρθρα του καταστατικού του κόμματος. Σε ένα από αυτά η αναφορά στο «Φιλανδισμό» τόσο της παιδείας όσο και κάθε τέχνης είναι όχι απλά θεμιτός αλλά επιβλητέος. Άλλωστε το πρώτο άρθρο του καταστατικού τους τα λέει όλα: Η Φιλανδοποίηση είναι το δώρο της Φιλανδίας στην ανθρωπότητα. Τώρα τι σημαίνει Φιλανδοποίηση για τον καθένα δεν είναι καθαρό, αλλά για τους Αληθινούς/Γνήσιους Φιλανδούς πεντακάθαρο και επιβλητέο.

Τώρα προσέξτε, στη Φιλανδική κυβέρνηση, οι Αληθινοί/Γνήσιοι Φιλανδοί του Τίμο Σόινι είναι κατά κάποιο τρόπο το τρίτο κόμμα και η μειονότητα σε αριθμό υπουργών. Η υπουργός παιδείας μάλιστα είναι μια νεότατη γυναίκα, 32 μόλις χρονών με μια σχετικά καλή μόρφωση και μέλος του Συντηρητικού κόμματος – σαν να λέμε της ΝΔ – από τα μαθητικά της χρόνια. Το Φιλανδικό συντηρητικό κόμμα είναι ένα ευρωπαϊκής κατεύθυνσης κόμμα που έχει ανοιχτά εναντιωθεί στο παρελθόν στις αρχές των Αληθινών/Γνήσιων Φιλανδών του Τίμο Σόινι. Σήμερα; Σήμερα βλέποντας να χάνουν ψηφουλάκια από τους φασίστες, όλοι τους – από σοσιαλδημοκράτες μέχρι συντηρητικούς – έχουν αφήσει τον μικρό Βορίδη που έκρυβαν να βγει στην επιφάνεια και ανταγωνίζονται σε φασισμό τους Αληθινούς/Γνήσιους Φιλανδούς.

Αυτά τα τελευταία (συμβαίνουν και πολλά άλλα ακόμα) για το εκπαιδευτικό σύστημα που ζήλεψε το «έγκυρο» ειδησεογραφικό σάιτ και που υποχρέωσε τον φίλο μου να ανακαλεστεί την αξιοπρέπεια του. Αλλά αυτή η αξιοπρέπεια επέβαλε στο φίλο μου και τους άλλους αξιοπρεπείς Φιλανδούς όταν οι Αληθινοί/Γνήσιοι Φιλανδοί του Τίμο Σόινι ανακοίνωναν το καταστατικό τους να σιωπήσουν και να που σε μένα που φώναζα …είναι η ελευθερία λόγου, ηλίθιε; Αυτή η αξιοπρέπεια είναι που αφήνει μελανοχίτωνες τραμπούκους και εγκληματίες να περιπολούν στους δρόμους της Φιλανδίας κακοποιώντας τον καθένα που θεωρούν …μουσουλμάνο γιατί μιλάει αγγλικά; Είναι αξιοπρέπεια να σιωπούν όταν μόλις χτες γέμισαν τα φιλανδικά σχολεία μπροσούρες που προειδοποιούσαν τους μαθητές ότι τα περί ολοκαυτώματος που τους μαθαίνουν είναι παραμύθια και συνομωσία των πολυπολιτισμικών (λες και είναι ιός) της ΕΕ για να φέρουν κι άλλους τρομοκράτες μουσουλμάνους πρόσφυγες στη χώρα; Και αυτό στην αρχή το μάθαμε χάρις σε κάποια μπλόγκς από το Τάμπερε. Σε 24 ώρες καταλάβαμε όλοι ότι το ίδιο είχε συμβεί σε όλη τη χώρα, σε όλα σχεδόν τα σχολεία οργανωμένα, ακόμα κι από μαθητές που μοιράζανε τη φυλλάδιο. Κι αν δεν είχε ακολουθήσει το κράξιμο μέσω των κοινωνικών δικτύων από κάποιους που είχαν και μια άλλης μορφής αξιοπρέπεια – ίσως και λίγο δημοκρατική συνείδηση – δεν θα το έγραφε καμία εφημερίδα στη Φιλανδία σήμερα.

Σας βλέπω ταραγμένους. Έχετε ανακαθίσει και είσαστε έτοιμοι να πείτε, «α το έλεγα εγώ, πολύ ωραίοι ακουγόντουσαν για να είναι αληθινοί!» Έτσι δεν σκέφτεστε τώρα; Έχει θιχτεί μήπως η δικιά σας αξιοπρέπεια με τους Φιλανδούς φασίστες που μέχρι χτες θαυμάζατε το εκπαιδευτικό τους σύστημα και τη πιο διαφανή δημοκρατία τους; Γιατί; Από αξιοπρέπεια;

Σήμερα διάβασα ότι μια παράσταση όπου ο συγγραφέας στη προσπάθεια του να αναπλάσει διαφορετικούς χαρακτήρες χρησιμοποίησε το βιβλίο του Ξηρού. Προσέξτε, χρησιμοποίησε το βιβλίο του Ξηρού βάζοντας έναν από τους χαρακτήρες να αναφέρεται σε προτάσεις που έχει γράψει ο Ξηρός στο βιβλίο του. Αυτή η παράσταση κατέβηκε με απολογητικό ύφος από τους υπεύθυνους τους θεάτρου και μάλιστα του εθνικού γιατί  κυριάρχησε η άποψη ότι το έργο προβάλει ένα τρομοκράτη και η παραίσθηση ότι ο Ξηρός …το είχε γράψει. Παιδιά μη καθυστερούμε, να μαζέψουμε όλα τα βιβλία του Καζαντζάκη και να τους βάλουμε φωτιά στην Ομόνοια μαζί με ό,τι έχει μείνει και δεν είχε κάψει η δικτατορία από Σοφοκλή.

Και μιας και έχετε πάρει φόρα και έχετε ανάψει φωτιές, να βάλετε και μερικούς πίνακες του Τσαρούχη και του Εγγονοπούλου. Α μη ξεχάσετε και λίγο Καβάφη με Χατζηδάκη στο τέλος. Για να μην ενοχλούνται τα χρηστά του Ζουγανέλη. Του βγήκε κι αυτουνού ο μικρός Βορίδης που έκρυβε τόσο καιρό. Αλλάξανε οι μόδες βλέπετε. Δεν ντρέπεστε ΡΕ; Εσείς θα μιλήσετε για δημοκρατία στους Φιλανδούς; Που είναι οι ηγέτες των αντιρρησιών του ολοκαυτώματος, των φασιστών, των ξενοφοβικών, των ομοφοβικών και των ρατσιστών στην Ελλάδα; Στην Ελληνική Βουλή. Πλην των πατέρα και υιό Πλεύρη, όλοι έχουν διακηρύξει τον φασισμό τους, τον αντιδημοκρατισμό τους, το ρατσισμό τους, την ομοφοβία τους και την ξενοφοβία τους με δεκάδες τρόπους από το βήμα της Ελληνικής Βουλής. Βουλευτής βγήκε προ ημερών και είπε σε εφημερίδα ότι πρέπει να τον συχωρήσει ο θεός που ψήφισε το συμβόλαιο συμβίωσης. Φτου σου ΡΕ. Ο μισάνθρωπος θεός σου να σε συγχωρέσει ΡΕ, εγώ για τη μισανθρωπία σου ποτέ. Σε υποχρέωσαν αυτοί οι ευρωπαίοι και τα μνημόνια ρε καθικι ή φοβήθηκες ότι στη περιφέρεια σου είναι πολλά τα Άνθιμα ψηφουλάκια και χαθείς; Αν να χαθείς άχρηστε υποκριτή.

Και για να επανέρθω στο θεατρικό που κατέβηκε χάρις την φασιστική παραπληροφόρηση, πιο βλάκες αυτοί του γραφείου τύπου του Σύριζα. Βγάλανε ανακοίνωση οι ηλίθιοι για το θεατρικό, τονίζοντας ότι …ο Σύριζα συμπαρίσταται στα θύματα της 17Ν! Πόσο ζώα είσαστε εκεί μέσα; Δικαιώσανε τους Βορίδηδες που δεν είχαν ιδέα γιατί μιλάγανε. Πριν δείτε λοιπόν τη καμπούρα των Φιλανδών γιατί δεν κοιτάτε τη δικιά σας; Χειρότερη είναι. Εδώ θα μιλάμε για τη χώρα που γέννησε τη δημοκρατία για να τη βιάσει επαλειμμένα στη συνέχεια.

Τελευταίος βιαστής ο Αλέξης. Τη συζήτηση στη Βουλή για το ασφαλιστικό την είδατε; Εγώ δεν αντέχω πια. Αποσπάσματα άκουσα από το ραδιόφωνο. Αλλά κόντεψα να πιστέψω στη μετεμψύχωση. Ο Αντρέας χωρίς ζιβάγκο και γραβάτα. Μα το θεό, αν έλεγε και κανένα «τιμημένα γηρατειά», θα έβγαινα στους δρόμους ουρλιάζοντας. Τώρα, συζήτηση περί ασφαλιστικού δεν έγινε. Στη παρελθοντολογία το ρίξανε και στο ποιος είναι πιο μνημονιακός η ποιος άλλα λέει κι άλλα κάνει. Για τους συνταξιούχους που δεν θα υπάρξουν ποτέ μιας και θα έχουν πεθάνει στη πείνα μέχρι να πάρουν σύνταξη, κουβέντα. Για τους ανέργους, περάστε στην επόμενη ερώτηση και για τους αστέγους …τι είπατε; Κούφιοι, ξύλινοι, κενοί. Ένας Αλέξης σωστός Αντρέας, της περιόδου από δω το αίσθημα μου κι από κει ο Κοσκωτάς μου, κι ένας Μητσοτάκης μικρός, πολύ μικρός.

Δεν θέλω να σας απογοητεύσω εσάς που ονειρεύεστε Κυριάκο εθνάρχη, αλλά για μεταβατικός μου κόβει. Κρατάει ισορροπίες με τον Βορίδη και τον Γεωργιάδη από τη μια και τον Δένδια από την άλλη μπας και φτάσει στις επόμενες εκλογές. Αν γίνουν σύντομα. Αν και με το παρελθόν του Αλέξη δεν αμφιβάλω ότι οι εκλογές κάπου στη γωνία κρύβονται.

Η Φώφη μίλησε, ήταν εκεί; Δεν το κατάλαβα. Ούτε κανένας άλλος φαντάζομαι. Ο Ποταμάκης ήταν εκεί. Στο παρακαλετό να εντυπωσιάσει τον Κυριάκο μπας και του δώσει υπουργείο όοοοοοταν γίνει πρωθυπουργός. Ακόμα δεν βγήκε, πρωθυπουργό τον βαφτίσαμε και ζητάνε και θέσεις. Ναι ρε μεγάλε, θα σε κάνει γραμματέα του Βορίδη να σε παίζει στα γόνατα. Ο Κουτρούμπας. Αυτόν το θαυμάσανε όλοι οι δεινόσαυροι. Καλός ήταν, γράφανε οι εφημερίδες. Ναι ρε, έλεγε το ουγκ με σοβαρότητα. Μετά τη τέλος της συνεδρίας εκεί στο ΚΚΕ, τον βάλανε στο ψυγείο μη λήξει και τι θα τον κάνουν μετά.

Ο Λεβέντης άξια τα λεφτά που παίρνει. Ακόμα κι ελληνική βουλή έχει ανάγκη από ένα γελωτοποιό. Ας είναι και επικίνδυνος γελωτοποιός. Εδώ έχουν τον Κασιδιάρη και τον Άδωνι, σε ένα Λεβέντη θα κολλούσαν; Αν ο Κουτρούμπας είναι από άλλο πλανήτη, αυτόν με τους δεινοσαύρους, ο Λεβέντης είναι από άλλο σύμπαν, αυτό με τις τρελές αγελάδες που μασουλώντας γρασίδι πίνουν φραπέ. Το μόνο σταθερό με τον Λεβέντη, σε ένα κόσμο υγροποιημένο είναι η απέχθεια του για οτιδήποτε έχει το όνομα Μητσοτάκης.

Την ίδια στιγμή στους δρόμους τρακτέρ και γραβάτες. Τελικά το καταφέραμε κι αυτό. Αλλά δεν πρέπει να έχουμε κανένα παράπονο. Όλοι μαζί βοηθήσαμε να ευτελίσουν απεργίες και πορείες. Κατέβαιναν οι καθηγητές με αίτημα λιγότερες ώρες διδασκαλίας και να ρίξουν τη κυβέρνηση όταν η παιδεία καταστρεφόταν, κατέβαιναν οι αγρότες για να πάρει ο άλλος εκλόγιμη θέση στο ψηφοδέλτιο του κόμματος, κατέβαιναν οι νοικοκυρές για να ικανοποιηθεί το εγώ της Ντόρας. Ε, τώρα κατεβαίνουν οι γραβάτες και η σέξι αγρότισσα. Ποια δικαιώματα και αιτήματα ρε; Και που να ανταγωνιστεί ο άνεργος τον γραβατομένο με Hermes και Ralph Lauren δικηγόρο και το τρακτέρ με την αγρότισσα με το φουλάρι καβάλα; Για τον άστεγο και τον πεινασμένο δεν μιλάμε πια σε αυτή τη χώρα. Παράπλευρες απώλειες, για τους μισούς για να επιβιώσει η πρώτη φορά Τσίπρας και για τους άλλους μισούς για να ξαναπάρουν την εξουσία που τους έκλεψε ο Τσίπρας. Στο ενδιάμεσο καίμε και κανένα εθνικό θέατρο μπας και μας πειράξουν τα χρηστά μας ήθη.

Αν ναι αυτά μας τα ήθη. Το ήθος και το ύφος του καθενός φαίνεται στις λεπτομέρειες. Το ποδόσφαιρο στην Ελλάδα είναι μπουρδέλο, αλλά γιατί είναι μπουρδέλο; Μήπως γιατί είναι ο καθρέφτης όλων αυτών που απαρτίζουν τη κοινωνία μας και τις βαθμίδες εξουσίας που την διέπουν;  Στην Ελλάδα υπάρχουν δυο αθλητικοί σύλλογοι που αρέσει δεν αρέσει, είναι άμεσα συνδεδεμένοι με τον μοντέρνο ελληνικό αθλητισμό και τον ολυμπισμό. Αρέσει δεν αρέσει. Στην ουσία χωρίς αυτούς τους δυο ΔΕΝ θα υπήρχε σύγχρονος ελληνικός αθλητισμός και ο ελληνικός μοντέρνος ολυμπισμός. Και φυσικά μιλάω για τον Πανελλήνιο Αθλητικό Σύλλογο που υπάρχει από το 1891 και τον Παναθηναϊκό Αθλητικό Όμιλο από το 1908. Ό,τι άλλο είναι μεταγενέστερο και σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει γιατί αυτοί οι δυο αθλητικοί σύλλογοι άνοιξαν το δρόμο, η καλύτερα έφτιαξαν τον δρόμο του σύγχρονου ελληνικού αθλητισμού. Αυτό από μόνο του απαιτεί σεβασμό.

Το να τιμωρείς με τη ναζιστική λογική της συλλογικής ευθύνης όλους τους οπαδούς του ενός από αυτούς τους συλλόγους και μάλιστα να βιαιοπραγείς και να τους συλλαμβάνεις, με αυτή ακριβώς τη λογική, πέρα από τη ηλιθιότητα δείχνει και φασισμό. Αν ενοχλείται ο κύριος υπουργός αθλητισμού για την έκφραση …χαίρομαι! Του ταιριάζει. Γιατί αν η ίδια λογική ισχύσει και με τους οπαδούς του Σύριζα, τότε όλοι είναι ψεύτες και λαμόγια, αν κρίνουμε από μερικές περιπτώσεις ή καλύτερα τις όλο και περισσότερες που εμφανίζονται το τελευταίο χρόνο στις ειδήσεις και τα πρωτοσέλιδα. Το οπαδικό κίνημα του Παναθηναϊκού είναι πολυσυλλεκτικό όπως ακριβώς είναι και το οπαδικό κίνημα του Σύριζα, της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Αυτό αρέσει δεν αρέσει σε όλους μας. Μέσα σε αυτά τα όρια, όλοι μας και κυρίως η αστυνομία, προσπαθούμε με πολλούς τρόπους να περιορίσουμε τα αρνητικά στοιχεία που άλλωστε δεν περιορίζουν τον αρνητικό τους ρόλο στον οπαδισμό και το γήπεδο αλλά τον επεκτείνουν και στις υπόλοιπες κοινωνικές τους πράξεις και ενέργειες.

Η συνέχιση της φασιστικής αυτής συμπεριφοράς συνολικής ευθύνης και διακρίσεων από μέρους υπουργού και αστυνομίας όχι μόνο αφήνει υποψίες για τα κίνητρα αμφοτέρων – πολιτικές και επιχειρηματικές πιέσεις – αλλά και τους κάνει συμμέτοχους σε αυτό που προσπαθούμε όλοι – συμπεριλαμβανομένου του υπουργού και της αστυνομίας, υποτίθεται – να πολεμήσουμε και ενόχους για ό,τι θα ακολουθήσει όπου η ευθύνη θα είναι αποκλειστικά δικιά τους.

*****************************************************

Για άλλη μια Παρασκευή ένα μεγάλο ευχαριστώ στον πάντα επίκαιρο Θάνο Ραφτόπουλο που με συνοδεύει με ένα σκίτσο του.

*****************************************************

Στη φωτογραφία …όταν καίγανε βιβλία, σήμερα κατεβάζουν παραστάσεις και το γλεντάνε στο twitter δικαιωμένοι. Τα χαμόγελα τα βλέπετε; Ο Άδωνις και ο Βορίδης. 




Προηγουμενο ΑρθροΕπομενο Αρθρο

Θάνος Καλαμίδας, ένας Έλληνας στο Παρίσι και στο Λονδίνο και στο Βερολίνο και στο Τόκιο και τελευταία στο Ελσίνκι. Για εικοσαετία ελεύθερος σκοπευτής και αναλυτής για Βρετανικά μέσα με ανταποκρίσεις από τη Νότια Αφρική μέχρι την Κίνα, από την Νικαράγουα μέχρι το Σουδάν. Τα τελευταία χρόνια αναλυτής για Σκανδιναβικά, Βρετανικά και Γαλλικά έντυπα σε θέματα που κυρίως αφορούν την ευρωπαϊκή κοινότητα.

Από τη Φιλανδία στο Εθνικό μια παράσταση

του Θάνου Καλαμίδα.

Είμαι σίγουρος ότι διαβάζοντας βιβλία ιστορίας, βλέποντας ντοκιμαντέρ, ταινίες και γνωρίζοντας όσα γνωρίζουμε σήμερα, πολλοί από εμάς έχουμε αναρωτηθεί γιατί δεν έκαναν κάτι να το σταματήσουν; Γιατί δεν φωνάζαν, γιατί δεν ξεσηκωνόντουσαν, γιατί δεν αγανακτούσαν δυνατά; Πριν από μερικές μέρες σε συνομιλία μου με φίλο Φιλανδό και συζητώντας για τις τελευταίες εξελίξεις στη Φιλανδία μου είπε: «μα οι περισσότεροι είμαστε αξιοπρεπείς άνθρωποι, δεν μπορεί να συμβαίνει αυτό σε μας.» Και δεν ήθελα να του απαντήσω.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο