Guest

Ανοιχτότητα και ηλεκτρονική διακυβέρνηση κατά του πελατειακού κράτους

 

Οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ δεν είναι οι πρώτοι που χρησιμοποιούν την ηλεκτρονική διακυβέρνηση ως μέσον χειραγώγησης των πολιτών, εμπαιγμού των εταίρων μας και, κυρίως, πλουτισμού των ημετέρων. Οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ-ΝΔ έδειξαν τον δρόμο. Από τα «Ολοκληρωμένα Πληροφοριακά Συστήματα» των Νομαρχιών, μέσω των οποίων θα δικτυώνονταν τα «γκισέ» του δημοσίου, μέχρι τον «φάκελο του ασθενούς» και τη δημιουργία ενός συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης για τις φυσικές καταστροφές, η λίστα των ατελών/ημιτελών έργων δείχνει, ότι το πελατειακό κράτος εμπόδισε τη μετάβαση της χώρας στην ψηφιακή εποχή, παρά τη γενναία κοινοτική χρηματοδότηση.

yellows-peiraiwsΑπό την άλλη, μερικά θετικά παραδείγματα, όπως οι έξυπνες ηλεκτρονικές υπηρεσίες που απαντώνται στο ένα τρίτο των Δήμων της χώρας και οι πρωτοποριακές εφαρμογές στο Διαδίκτυο από Έλληνες ερευνητές για τις επιχειρήσεις, την επιστήμη και την κοινωνία δημιουργούν μια αντίστιξη στην κυρίαρχη απαισιοδοξία.

Η τεχνολογία δεν είναι από μόνη της ούτε θετική ούτε αρνητική ούτε και ουδέτερη, είθισται να λέγεται μεταξύ των ειδημόνων της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Μπορεί να έχει θετική συμβολή στη διοικητική μεταρρύθμιση, εφ’ όσον:

· Υπακούει σ’ εναν στρατηγικό σχεδιασμό αλλαγών.

· Οι στόχοι και δείκτες αξιολόγησης των έργων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης εντάσσονται στο σχέδιο δράσης κάθε δημόσιας οργάνωσης.

· Οι δομές που έχουν την ευθύνη της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης δεν είναι παράλληλες ούτε, όμως, και ενσωματωμένες στις γραφειοκρατικές δομές του δημοσίου.

· Τα έργα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης είναι ολοκληρωμένα και αξιολογούνται τόσο ως προς την προστιθέμενη αξία όσο και ως προς την ανταποδοτικότητά τους.

Ο Alec Ross, στο bestseller του «Οι βιομηχανίες του μέλλοντος» επισημαίνει ότι η διάκριση Αριστερά – Δεξιά ανήκει στο παρελθόν και η διάκριση του 21ου αιώνα είναι μεταξύ ανοικτών και κλειστών συστημάτων. Η καινοτομία και η τεχνολογία ευημερούν στις διοικήσεις και τις κοινωνίες που τις χαρακτηρίζει η ανοιχτότητα. Ανοιχτότητα για την Ελλάδα σημαίνει κατεδάφιση των πελατειακών προστατευτισμών, απαλλαγή από τις τυραννικές μειοψηφίες, αντι-ιδεοληπτική πολιτική προσανατολισμένη στα αποτελέσματα. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση μπορεί να υπηρετήσει μια τέτοια ατζέντα ως σκοπός και μέσον, ταυτοχρόνως.

 

 

Προηγουμενο ΑρθροΕπομενο Αρθρο

Πρ. Βουλευτής Επικρατείας με Το Ποτάμι και γραμματέας της κοινοβουλευτικής του ομάδας.

 

http://www.inerp.gr


Είμαι νομικός (Πανεπιστήμιο Αθηνών), με διδακτορική διατριβή στην Κοινωνιολογία του Δικαίου (Πανεπιστήμιο Bielefeld, Γερμανία). Η πρώτη μου επαγγελματική ενασχόληση με το διοικητικό/ρυθμιστικό φαινόμενο ήταν στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης στην οποία παραμένω έχοντας διδάξει για περισσότερα από 20 έτη Δημόσια Πολιτική και Ρυθμιστική Διακυβέρνηση. Ακολούθως εργάσθηκα, για δύο δεκαετίες, ως ειδικός επιστήμων στο Υπουργείο Προεδρίας Κυβερνήσεως. Στα χρόνια αυτά προσπάθησα ιδιαίτερα για την ανατροπή των αρνητικών στερεοτύπων για την ελληνική διοίκηση μέσα από την προώθηση των διοικητικών μεταρρυθμίσεων. Τα ΚΕΠ αποτελούν την πιο γνωστή απ’ αυτές. Από το 2007 και μετά, έχω την ευθύνη του στρατηγικού σχεδιασμού του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Διοικητική Μεταρρύθμιση». Παράλληλα με τις δραστηριότητές μου στην Ελλάδα, είχα έντονη δραστηριότητα ως σύμβουλος πολλών κυβερνήσεων και διοικήσεων (22) καθώς και διεθνών οργανισμών (5) επί θεμάτων διοικητικών μεταρρυθμίσεων. Έχω εκδώσει 5 βιβλία και έχω δημοσιεύσει περισσότερα από εκατό άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά, στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο. Μελέτες μου έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες (μεταξύ άλλων, στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ρωσικά, αραβικά, και κινεζικά). Έχω βραβευτεί δύο φορές από την Αμερικανική Εταιρία Διοικητικής Επιστήμης. Η πρώτη φορά ήταν το 2003, με το βραβείο «Peter Boorsma» από την Southeastern Conference της ΑSPA και η δεύτερη το 2012 στο Las Vegas όπου μου απονεμήθηκε το "International Public Sector Award" της ASPA.

Ανοιχτότητα και ηλεκτρονική διακυβέρνηση κατά του πελατειακού κράτους

γράφει ο Δρ. Παναγιώτης Καρκατσούλης.

Στη συζήτηση του νομοσχεδίου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό αποκαλύφθηκε ότι η ηλεκτρονική υποδομή, που είναι απαραίτητη προκειμένου να λειτουργήσει η προβλεπόμενη διαδικασία, δεν είναι έτοιμη και ο χρόνος που θα παραδοθεί δεν μπορεί να προσδιοριστεί. Μέχρι τότε, εννοείται, ότι οι μεγαλο-μπαταχτσήδες θα μπορούν να συνεχίσουν να πίνουν τη σαμπάνια τους εις υγείαν των κορόιδων. Το ίδιο ακριβώς επαναλήφθηκε με το νόμο για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων. Στις διατάξεις του, στις οποίες συναίνεσε και η αντιπολίτευση, προβλεπόταν η δημιουργία ενός portal μέσα από το οποίο να μπορεί κανείς να ολοκληρώνει τις αναγκαίες διοικητικές διαδικασίες. Ο κόμβος δεν έχει γίνει και, σήμερα, οι διαδικασίες ακολουθούν την πεπατημένη (της συναλλαγής και του ρουσφετιού). Για τις προμήθειες ισχύουν τα ίδια, για την «δεξαμενή στελεχών» του Δημοσίου από την οποία θα επιλέγονταν οι προϊστάμενοι, τα ίδια.