2. Πώς μπορεί η Ελλάδα να αποτελέσει εκπαιδευτικό κέντρο στα Βαλκάνια;
Υπάρχει ένα πλούσιο επιστημονικό και ακαδημαϊκό δυναμικό. Υπάρχουν, όμως, και τομείς που είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι με την Ελλάδα και στους οποίους έχουμε προβάδισμα.
Θα σας έλεγα για την τουριστική εκπαίδευση, τομέα στον οποίο η χώρα μας έχει τεχνογνωσία αλλά και ουσιαστικό προβάδισμα.
Και, ειλικρινά, αναρωτιέμαι για ποιο λόγο δεν επενδύουμε στον συγκεκριμένο τομέα.
Σε κάθε περίπτωση η αναβάθμιση των ελληνικών πανεπιστημίων, σε ό, τι αφορά στις υποδομές και το επίπεδο σπουδών, δεν αρκεί από μόνη της.
Χρειάζεται και μία πολιτική εξωστρέφειας από την πλευρά μας, πρέπει να ανοιχτούμε, να στηρίξουμε εκπαιδευτικά προγράμματα χωρών της Βαλκανικής, να προωθήσουμε συνεργασίες, διακρατικού χαρακτήρα, στο χώρο της Παιδείας.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε το ιστορικό και πολιτιστικό κεφάλαιο της Κλασσικής Παιδείας, που αποτελεί προνόμιο για την Ελλάδα και πόλο έλξης.
3. Θεωρείτε σωστό τον νέο τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια που συνυπολογίζει βαθμούς και από τις τρεις τάξεις του Λυκείου; Τι άλλο θα προτείνατε να αλλάξει;
Αναμφίβολα, το σύστημα, έτσι όπως είχε δομηθεί κατά το παρελθόν, ωθούσε τους μαθητές να ασχολούνται από την πρώτη τάξη του Λυκείου με τα μαθήματα κατεύθυνσης και να αδιαφορούν ή να υποβαθμίζουν τα άλλα.
Το σχολείο, όμως, έχει γνώση πολυεπίπεδη και όχι γνώση επιλεκτική, προωθεί την κριτική ικανότητα, τη σφαιρική αντίληψη.
Θεωρώ ότι το νέο σύστημα, σίγουρα δυσκολεύει το μαθητή, αλλά μπορεί να υπηρετήσει τα παραπάνω στοιχεία. Σε τελευταία ανάλυση δεν θέλουμε μία παιδεία που θα στηρίζεται στην ήσσονα προσπάθεια αλλά μία παιδεία που θα διευρύνει τη γνώση και θα ασκεί το κριτικό πνεύμα και την αντίληψη του μαθητή.
Αυτή πρέπει να είναι η φιλοσοφία του νέου και σύγχρονου σχολείου.
Θα ήταν, επίσης, θετική εξέλιξη να υπάρχει ενθάρρυνση της ερευνητικής εργασίας στο σχολείο, να καταλάβει ένα σημαντικό μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος. Κάτι τέτοιο θα βοηθούσε στην ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων στην κοινωνικοποίηση του μαθητή και θα δημιουργούσε σκεπτόμενους μαθητές-πολίτες.
4. Με αφορμή τις ευρωεκλογές, στις οποίες η ψήφος των πολιτών είναι πιο χαλαρή, υπάρχει κατά τη γνώμη σας περίπτωση η ΝΔ να υποστεί μια βαριά ήττα; Ποιό αποτέλεσμα θα θεωρούσατε διαχειρίσιμο από την κυβέρνηση;
Κάθε εκλογική αναμέτρηση έχει πολιτικά χαρακτηριστικά και εκπέμπονται μηνύματα που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει.
Είμαστε στην τελική ευθεία μιας μεγάλης προσπάθειας που έκαναν η χώρα και οι πολίτες, έχει έρθει η ώρα να υπάρξει μία μεγάλη συμφωνία για τη διευθέτηση και τη βιωσιμότητα του χρέους.
Είναι σαφές ότι αυτή η συμφωνία θα έχει ευρωπαϊκή σφραγίδα. Γι’ αυτό δεν πρέπει να τεθεί σε κίνδυνο η ευρωπαϊκή πορεία της χώρας, δεν πρέπει να οδηγηθούμε σε αποσταθεροποίηση.
Εύκολες λύσεις δεν υπάρχουν. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι δεν υπάρχουν λύσεις εκτός του ευρωπαϊκού πλαισίου και αυτό είμαι βέβαιος ότι έχει γίνει κατανοητό από τους πολίτες. Γνωρίζω ότι υπάρχει οργή, πόνος, πολλοί είναι αυτοί που έχουν διάθεση τιμωρίας και απόρριψης απέναντι στο πολιτικό σύστημα.
Πρέπει, όμως, να σκεφτούμε πραγματιστικά, να μη θέσουμε σε κίνδυνο τις θυσίες των πολιτών και ό, τι πετύχαμε.
Κυρίως, να μην επιτρέψουμε στις αντιευρωπαϊκές δυνάμεις να αμφισβητήσουν τις στρατηγικές επιλογές της χώρας, που είναι η παραμονή στην Ε.Ε και στον πυρήνα της ευρωζώνης. Η Ευρώπη θα αλλάξει, είναι δεδομένο. Πρέπει, όμως, να είμαστε μέλος της όταν δρομολογηθούν αυτές οι αλλαγές.
Οι αλλαγές στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα δεν μπορούν να προέλθουν από αυτούς που δεν πιστεύουν σε αυτό, που ήταν απέναντι σε αυτό.
Θα γίνουν από αυτούς που πιστεύουν στην ευρωπαϊκή ιδέα.
5. Ακόμα κι αν η κυβέρνηση ξεπεράσει τον σκόπελο των ευρωεκλογών πιστεύετε ότι μπορεί να συνεχίσει να κυβερνά απρόσκοπτα, με δεδομένη την κατάσταση στην κοινωνία και τα συνεχώς επιδεινούμενα προβλήματα; Μπορεί να αντέξει άλλο η κοινωνία αυτήν την κατάσταση;
Οι πολίτες είναι αυτοί που αποφασίζουν. Θα σας έλεγα, όμως, ότι μία από τις κορυφαίες θεσμικές αλλαγές στο πολιτικό μας σύστημα είναι ο χρόνος διενέργειας των εκλογών.
Πρέπει να ολοκληρώνεται η κοινοβουλευτική θητεία, δεν είναι δυνατόν η διενέργεια των εκλογών να συνδέεται με πολιτικές και κομματικές σκοπιμότητες.
Να συναποφασίσουμε ότι πρέπει απαρέγκλιτα να εξαντλείται η τετραετία και η διενέργεια εκλογών σε εγγύτερο χρόνο να απαιτεί αυξημένη πλειοψηφία 3/5 από τη Βουλή.
Είναι βέβαιο ότι οι πολίτες βίωσαν για 4 χρόνια μία ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση.
Η χώρα, όμως, κατάφερε να έχει πρωτογενές πλεόνασμα, ένα χρόνο νωρίτερα από τις αρχικές προβλέψεις και αυτό σημαίνει ότι αρχίζει να στέκεται στα πόδια της, να καλύπτει η ίδια τις δαπάνες για μισθούς και συντάξεις.
Η δημοσιονομική εξυγίανση είναι η μία όψη του νομίσματος. Η άλλη, στην οποία πρέπει να δοθεί έμφαση από εδώ και πέρα, είναι η ανάπτυξη, η επίτευξη θετικών και βιώσιμων ρυθμών ανάπτυξης. Χωρίς αυτό το προαπαιτούμενο, δεν μπορεί να προχωρήσει η χώρα.
Είναι καιρός να υπάρξει όχι ένα νέο μνημόνιο, αλλά ένα εθνικό σχέδιο ανάπτυξης και ανασυγκρότησης της χώρας και της οικονομίας. Και αυτό είναι υπόθεση όλων των πολιτικών δυνάμεων.
6. Κατά την γνώμη σας είναι δίκαιος ο ισχύων εκλογικός νόμος; Πρέπει να πριμοδοτείται το πρώτο κόμμα με 50 έδρες;
Η έννοια του δίκαιου εκλογικού νόμου είναι σχετική, ιδιαίτερα σε μία χώρα στην οποία δεν έχει αναπτυχθεί κουλτούρα συνεργασιών. Ο λαϊκισμός χαρακτηρίζεται από μία δυσανεξία απέναντι στη συνεργασία και στη συναίνεση γιατί γνωρίζει ότι αυτές οι δύο έννοιες οδηγούν στην εξαφάνισή του.
Δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή ζήτημα εκλογικού νόμου, άλλα είναι τα προτάγματα και οι προτεραιότητες της χώρας. Ο εκλογικός νόμος, όμως, θα πρέπει να εγγυάται το σχηματισμό κυβέρνησης και όχι να αποτελεί δομικό στοιχείο ακυβερνησίας και αστάθειας.
7. Βλέπουμε συνέχεια νέες εξελίξεις στην υπόθεση της Χρυσής Αυγής, με ακόμα τρεις εν ενεργεία Βουλευτές να έχουν κριθεί προφυλακισθέντες. Παρ’ όλα αυτά το ποσοστό της Χρυσής Αυγής παραμένει υψηλό. Πως μεταφράζεται αυτή η προτίμηση των ψηφοφόρων σε ένα ακροδεξιό – ναζιστικό κόμμα; Κινδυνεύει το πολίτευμα από τη Χρυσή Αυγή, και αν ναι, πως μπορούμε να το προστατέψουμε; Αρκούν οι δικαστικές διώξεις ή πρέπει να γίνει κάτι περισσότερο και τι;
Είμαι από αυτούς που πιστεύουν ότι η ψήφος προς τη Χρυσή Αυγή δεν έχει πολιτικά και ιδεολογικά χαρακτηριστικά.
Η Χρυσή Αυγή προϋπήρχε, δεν ιδρύθηκε το 2012. Και προϋπήρχε με διάφορες εκφάνσεις, μεταμφιέσεις και ονομασίες.
Πάντα, όμως, βρισκόταν στο περιθώριο, η εκλογική της δύναμη κυμαινόταν από 0.1-0.4%. Δεν αυξήθηκαν τα ποσοστά της γιατί ένας μεγάλος αριθμός συμπολιτών μας ασπάστηκε τις ναζιστικές και ρατσιστικές θεωρίες.
Αποτελεί προϊόν της κρίσης και της οργής των πολιτών, είναι μία τυφλή ψήφος, εκδικητική κατά βάση και απορριπτική απέναντι στο πολιτικό σύστημα.
Η ομαλοποίηση της οικονομικής κατάστασης και η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των πολιτών απέναντι στο πολιτικό σύστημα, θα επαναφέρουν τη Χρυσή Αυγή στα πραγματικά της ποσοστά και εκεί που πραγματικά ανήκει. Στο περιθώριο.
Μέχρι τότε είναι δεδομένο ότι θα πρέπει να υπάρχει πλήρης και απόλυτη εφαρμογή του νόμου, κανείς δεν μπορεί να απειλεί τη δημοκρατία, να καταπατά δημοκρατικές αρχές, να ασκεί βία. Διαφωνώ, επίσης, με όσους υποστηρίζουν ότι πρέπει να τεθεί εκτός νόμου, γιατί σε αυτή τη συγκυρία το πιο πιθανό είναι να εμφανιστεί ως «θύμα» και να ενισχυθεί.
Η Χρυσή Αυγή πρέπει να είναι εντός νόμου και να υφίσταται και τις συνέπειες ενδεχόμενων παραβατικών πράξεων, να αναδεικνύεται καθημερινά το πραγματικό της πρόσωπο και η κενότητα των ιδεών της.
8. Η προεδρία της ΕΕ αποτελεί μια πρόκληση για τη χώρα μας. Τι προσδοκάτε από αυτήν;
Η χώρα μας έχει την ευκαιρία να αναδείξει ζητήματα που δεν έχουν πάρει τη διάσταση που πρέπει σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αναφέρομαι στην ανάγκη εφαρμογής μιας ολοκληρωμένης πολιτικής στο μεταναστευτικό αλλά και στην αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης.
Είναι δεδομένη η τάση που υπάρχει, θα έλεγα ότι κάποιοι βολεύονται στο να μετατραπούν οι χώρες του ευρωπαϊκού νότου σε αποθήκες λαθρομεταναστών. Δεν είναι, όμως, έτσι. Αυτό είναι ένα πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί συνολικά από όλες τις χώρες της Ευρώπης.
Κομβικής σημασίας είναι και η ανάπτυξη θαλάσσιων πολιτικών, που ενέχουν προοπτική ανάπτυξης για τη χώρα μας και συνδέονται και με τον πολυνησιωτικό της χαρακτήρα αλλά και τον τουρισμό.
Η Ελλάδα ασκεί την Προεδρία και όχι η κυβέρνηση. Αυτό δεν φαίνεται να το έχει συνειδητοποιήσει η αξιωματική αντιπολίτευση, γιατί διαφορετικά θα συνέβαλε και αυτή με προτάσεις και ιδέες. Κάποια πράγματα στη χώρα μας πρέπει να τα βλέπει κανείς χωρίς τους παραμορφωτικούς κομματικούς φακούς του παρελθόντος, μακριά από πρακτικές που ανήκουν στις στείρες και ανούσιες αντιπαραθέσεις του χθες.
9. Το 2013 παρατηρήθηκε μεγάλη αύξηση στις αφίξεις τουριστών στην χώρα. Επωφελήθηκαν από αυτό τα Δωδεκάνησα και έχουν τις υποδομές για να υποδεχθούν ένα μεγαλύτερο αριθμό τουριστών;
Τα Δωδεκάνησα αποτελούν ελκυστικό τουριστικό προορισμό, αποδείχθηκε από τα στοιχεία μιας πραγματικά πολύ καλής χρονιάς για τον ελληνικό τουρισμό.
Μου έχει δοθεί πολλές φορές η ευκαιρία να πω ότι πρέπει διαρκώς να ενισχύουμε την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος.
Αυτό σημαίνει ενίσχυση των ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού, ιδιαίτερα στα μικρότερα νησιά, ενίσχυση και κίνητρα για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού αλλά και προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών στα αεροδρόμιά μας για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Αυτό προϋποθέτει κίνητρα, χαμηλά τέλη, ολοκληρωμένη στρατηγική.
Ο τουρισμός συνηθίζουμε να λέμε ότι είναι η βαριά βιομηχανία της χώρας, εγώ θα πω το αυτονόητο: ότι αποτελεί το μόνο τομέα της οικονομίας που στάθηκε όρθιος στην κρίση και συνέχισε να παράγει πλούτο για τη χώρα, να προσφέρει εισόδημα στους επιχειρηματίες και τους επαγγελματίες του χώρου και να διατηρεί ή να δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας.
Και αυτό δείχνει τη δυναμική που διαθέτει.
10. Πρόσφατα, η Ρόδος επλήγη από πρωτοφανή φυσικά φαινόμενα έχοντας μάλιστα και 3 νεκρούς. Υπάρχει κάποιο οργανωμένο σχέδιο για την αποκατάσταση των ζημιών; Είστε ικανοποιημένος από τη στήριξη της πολιτείας; Επίσης, υπάρχει κάποια πρόληψη για να αποφευχθεί μια παρόμοια τραγωδία στο μέλλον;
Θα σας απαντήσω ειλικρινά. Η Πολιτεία θα μπορούσε να κάνει περισσότερα, ο αριθμός των πληγέντων πολιτών αλλά και των επιχειρήσεων από τις πλημμύρες δεν ήταν μεγάλος. Ούτε ήταν απαγορευτικός για τα δημοσιονομικά μεγέθη της χώρας, εννοώ στο να δοθεί μία 6μηνη ή ετήσια αναστολή φορολογικών ή ασφαλιστικών υποχρεώσεων για όλους αυτούς τους ανθρώπους.
Έχω αναδείξει αυτό το ζήτημα με επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, η οποία δεν συζητήθηκε χωρίς να ευθύνομαι εγώ γι’ αυτό, αλλά και με παρεμβάσεις μου προς τους συναρμόδιους υπουργούς. Εκτιμώ ότι είναι μία περίπτωση που πρέπει να μας αποσπάσει από το να βλέπουμε συνέχεια νούμερα, ιδιαίτερα όταν τα νούμερα δεν είναι απαγορευτικά.
Η θεομηνία, όμως, αλλά και η επέκταση των ακραίων καιρικών φαινομένων, που ζήσαμε τον τελευταίο χρόνο στη Ρόδο, επιβάλλει τη θωράκιση του νησιού.
Δυστυχώς, αυτοί που είχαν την ευθύνη της εκτέλεσης των αναγκαίων έργων τα προηγούμενα χρόνια, δεν τα κατάφεραν. Δεν έθεσαν τις προτεραιότητες που έπρεπε, δεν αντιμετώπισαν κινδύνους που υποκρύπτονταν, ήταν υπαρκτοί και είχαν επισημανθεί εγκαίρως.
Είναι καιρός να δρομολογηθούν άμεσα τα αναγκαία έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, δεν θα υπάρχει πλέον ούτε άλλοθι ούτε μετατόπιση ευθυνών αλλά ούτε και δικαιολογίες.
Επιμέλεια: Χαρά Γεωργακοπούλου.