γράφει ο Κωνσταντίνος Μαργαρίτης.
Το 23o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έχει πλούσιο πρόγραμμα και καλύπτει όλα τα δεδομένα. Βλέπουμε 92 ταινίες στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης και σε επτά ακόμα θερινούς κινηματογράφους της πόλης και 142 ταινίες από το σπίτι μας, το σαλόνι μας, σε όλη την Ελλάδα. Μας υποδέχθηκαν στους δύο προσωρινούς θερινούς κινηματογράφους που δημιουργήσανε στην Προβλήτα Α΄, στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης, καθώς και στα αγαπημένα θερινά σινεμά της πόλης Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Άλεξ, Απόλλων, Ελληνίς, Ναταλί, Σινέ Άλσος του Δήμου Νεάπολης – Συκεών, Σινέ Τζένη Καρέζη του Δήμου Παύλου Μελά. Και φυσικά διαδικτυακά στο online.filmfestival.gr.
Η φετινή καλοκαιρινή και υβριδική διοργάνωση παρουσιάζει συνολικά 151 συγκλονιστικά ντοκιμαντέρ από την Ελλάδα και ολόκληρο τον κόσμο, ένα νέο τμήμα podcast, δύο αφιερώματα και τις αναπτυξιακές δράσεις της Αγοράς. Οι προβολές πραγματοποιούνται με όλα τα υγειονομικά μέτρα που υποδεικνύουν οι αρμόδιοι φορείς για τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού, ενώ το Φεστιβάλ διεξάγεται με την υποστήριξη του ΕΟΔΥ.
Το 23ο Φεστιβάλ ξεκίνησε την Πέμπτη 24 Ιουνίου με ένα συναρπαστικό μουσικό ντοκιμαντέρ για μια μυθική σταρ: το ντοκιμαντέρ Tina ρίχνει μια διεισδυτική ματιά στη λαμπερή καριέρα και την εκρηκτική ζωή της Τίνα Τέρνερ. Μέχρι και την Κυριακή 4 Ιουλίου 2021, το Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί σε θερινούς κινηματογράφους στη Θεσσαλονίκη και online για χρήστες σε όλη την Ελλάδα, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Φεστιβάλ.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, κ. Ορέστης Ανδρεαδάκης επεσήμανε ότι ήταν δύσκολοι οι τελευταίοι δεκαέξι μήνες. «Μήνες δοκιμασίας. Για πρώτη φορά στην εξηντάχρονη ιστορία του, το Φεστιβάλ αναγκάστηκε να μείνει μακριά από τους φυσικούς του χώρους αλλά δεν το έβαλε κάτω. Να θέλουμε να συντρίψουμε τον άλλον, μόνο και μόνο επειδή διαφωνούμε μαζί του. Όμως οι διαφωνίες είναι η ουσία της Δημοκρατίας. Υπάρχει τίποτα συναρπαστικότερο από τις διαφωνίες; Με τις διαφωνίες προχωρά η ανθρώπινη σκέψη, οι επιστήμες, η τέχνη, η τεχνολογία, ακόμη και ο έρωτας μια διαφωνία είναι. Εκρηκτική και αναγεννητική. Τώρα, το Φεστιβάλ είναι και πάλι εδώ. Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στα θερινά της πόλης και στο σαλόνι του σπιτιού μας online σε όλη την Ελλάδα. Είναι, όπως λέει και το φετινό μας σλόγκαν… και του λιμανιού και του σαλονιού. Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, κα Λίνα Μενδώνη μας υποστήριξε, μας ενέπνευσε, μας έδωσε ιδέες και κουράγιο και είχε πάντα ανοιχτό το τηλέφωνό της για να μας ακούσει.»
«Το 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης επιστρέφει στην πόλη και μάλιστα δυναμικά και με πολλαπλούς τρόπους, έχοντας κρατήσει σαν κληρονομιά από πέρυσι το ευρηματικό και καινοτόμο πνεύμα που αναδύθηκε αναγκαστικά λόγω της πανδημίας» τονίζει ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης.
Συγκλονιστικά ντοκιμαντέρ από ολόκληρο τον κόσμο συμμετέχουν στα τρία διαγωνιστικά τμήματα του Φεστιβάλ. Φέτος, παρουσιάζονται περισσότερες πρεμιέρες από κάθε άλλη φορά. Συνολικά δεκατρείς ταινίες κάνουν παγκόσμια πρεμιέρα, οκτώ διεθνή πρεμιέρα και επτά ευρωπαϊκή πρεμιέρα στα Διεθνή Διαγωνιστικά Μεγάλου Μήκους, Newcomers και >>Film Forward. Για πρώτη χρονιά, ο Χρυσός Αλέξανδρος Newcomers μετονομάζεται σε Χρυσός Αλέξανδρος Newcomers «Δημήτρης Εϊπίδης» και το χρηματικό έπαθλο που συνοδεύει το βραβείο αυξάνεται σε 10.000 ευρώ.
Η πλατφόρμα συμπαραγωγής και συγχρηματοδότησης του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης «Thessaloniki Pitching Forum» παρέχει την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να συζητήσουν τα πρότζεκτ τους, να δεχτούν σχόλια και συμβουλές και να ακονίσουν το υλικό τους κατά τη διάρκεια ενός διήμερου διαδικτυακού εργαστηρίου. Τα πρότζεκτ παρουσιάζονται κατά το μονοήμερο pitching σε διεθνές πάνελ από ειδικούς και πραγματοποιούνται συναντήσεις με κορυφαίους επαγγελματίες του χώρου.
Το ελληνικό ντοκιμαντέρ αποκτά άλλη δυναμική και εξελίσσεται. Συνολικά, προβάλλονται 78 ελληνικές ταινίες, ενώ 8 συμμετέχουν και στα διεθνή διαγωνιστικά τμήματα.
Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι το πρώτο στην Ευρώπη που εγκαινίασε ένα νέο τμήμα αφιερωμένο στα podcast, διερευνώντας τις εκλεκτικές συγγένειες αυτού του νέου είδους με τον κινηματογράφο.
Η Θεσσαλονίκη να επενδύσει στο Φεστιβάλ και να αξιοποιήσει τις προοπτικές που ανοίγονται μπροστά της.