Guest

Ποιο κόμμα εξουσίας τολμάει να γκρεμίσει το παρακράτος;

 

Μετά τη μεταπολίτευση, τα κόμματα εξουσίας διατήρησαν τις παρα-θεσμικές δομές και λειτουργίες, προσέχοντας μόνο να μην γιγαντωθούν τόσο ώστε να υποκαταστήσουν, εκ νέου, την συνταγματική νομιμότητα και την κοινοβουλευτική δημοκρατία. Υπήρξαν και στιγμές προόδου κατά την θεσμικά μίζερη αυτή υπερ-τριακονταετή περίοδο, όταν με πρωτοβουλίες ελαχιστότατων τολμηρών αντι-λαϊκιστών πολιτικών, δημιουργήθηκαν μηχανισμοί υποστηρικτικοί των θεσμών. Σ’ αυτούς συγκαταλέγονται οι ανεξάρτητες αρχές και τα ελεγκτικά σώματα ομού με την κατοχύρωση της διαφάνειας της διοικητικής δράσης.

Η λαίλαπα της χρεωκοπίας συνεπικουρούμενη από τις προκρούστειες μνημονιακές πολιτικές και τον ασυγκράτητο αριστερόστροφο λαϊκισμό εξουδετέρωσαν την αδύναμη ανάπτυξη των θεσμών και γιγάντωσαν εκ νέου τις άτυπες και παρα-θεσμικές δομές και λειτουργίες. Να άρουμε, στο σημείο αυτό, μια συχνή παρανόηση: Άτυπες μορφές οργάνωσης και λειτουργίας σ’ ένα τόσο φορμαλιστικό, κακά οργανωμένο και άκρατα κομματικοποιημένο κράτος δεν σημαίνει, ντε και καλά, κάτι αρνητικό: Αντιθέτως, συχνά, αυτές οι ατυπικότητες είναι εκείνες που επιτρέπουν να αποδίδει ο κρατικός μηχανισμός τα στοιχειώδη.

Που είναι, όμως, το όριο; Οι 1700 σύμβουλοι υπουργών, υφυπουργών, γενικών και ειδικών γραμματέων σίγουρα δεν βοηθούν στην άμβλυνση των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων και δημιουργούν παρα-διοίκηση. Η παρα-διοίκηση εκτρέφει την παρα-εξουσία και δημιουργεί τις προϋποθέσεις μιας παρα-θεσμικής λειτουργίας και, εν τέλει, του παρακράτους.

Πέρα από τις επισημάνσεις, όμως, εκείνο που παραμένει ζητούμενο είναι ποιο κομμα εξουσίας θα αναλάβει το ηράκλειο έργο της αποδόμησης των παράκεντρων εξουσίας και την αντικατάστασή τους όχι με γραφειοκρατίες αλλά με ορθολογικά λειτουργούσες υπηρεσίες: Από τις φυλακές μέχρι τα δημόσια έργα, από τις αδειοδοτήσεις μέχρι τις προαγωγές των δημοσίων υπαλλήλλων, σήμερα, το ελληνικό κράτος χρειάζεται απεγνωσμένα αυτή την εξυγιαντική παρέμβαση. Ειδάλλως, κι αυτά τα λίγα που κατακτήσαμε κατά την μεταπολιτευτική περίοδο, κινδυνεύουν να εξανεμιστούν.


Προηγουμενο ΑρθροΕπομενο Αρθρο

Πρ. Βουλευτής Επικρατείας με Το Ποτάμι και γραμματέας της κοινοβουλευτικής του ομάδας.

 

http://www.inerp.gr


Είμαι νομικός (Πανεπιστήμιο Αθηνών), με διδακτορική διατριβή στην Κοινωνιολογία του Δικαίου (Πανεπιστήμιο Bielefeld, Γερμανία). Η πρώτη μου επαγγελματική ενασχόληση με το διοικητικό/ρυθμιστικό φαινόμενο ήταν στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης στην οποία παραμένω έχοντας διδάξει για περισσότερα από 20 έτη Δημόσια Πολιτική και Ρυθμιστική Διακυβέρνηση. Ακολούθως εργάσθηκα, για δύο δεκαετίες, ως ειδικός επιστήμων στο Υπουργείο Προεδρίας Κυβερνήσεως. Στα χρόνια αυτά προσπάθησα ιδιαίτερα για την ανατροπή των αρνητικών στερεοτύπων για την ελληνική διοίκηση μέσα από την προώθηση των διοικητικών μεταρρυθμίσεων. Τα ΚΕΠ αποτελούν την πιο γνωστή απ’ αυτές. Από το 2007 και μετά, έχω την ευθύνη του στρατηγικού σχεδιασμού του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Διοικητική Μεταρρύθμιση». Παράλληλα με τις δραστηριότητές μου στην Ελλάδα, είχα έντονη δραστηριότητα ως σύμβουλος πολλών κυβερνήσεων και διοικήσεων (22) καθώς και διεθνών οργανισμών (5) επί θεμάτων διοικητικών μεταρρυθμίσεων. Έχω εκδώσει 5 βιβλία και έχω δημοσιεύσει περισσότερα από εκατό άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά, στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο. Μελέτες μου έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες (μεταξύ άλλων, στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ρωσικά, αραβικά, και κινεζικά). Έχω βραβευτεί δύο φορές από την Αμερικανική Εταιρία Διοικητικής Επιστήμης. Η πρώτη φορά ήταν το 2003, με το βραβείο «Peter Boorsma» από την Southeastern Conference της ΑSPA και η δεύτερη το 2012 στο Las Vegas όπου μου απονεμήθηκε το "International Public Sector Award" της ASPA.

Ποιο κόμμα εξουσίας τολμάει να γκρεμίσει το παρακράτος;

του Δρ. Παναγιώτη Καρκατσούλη.

Με την υπόθεση Πανούση κάποιοι έκπληκτοι- μαζί με κάποιους άλλους «έκπληκτους»- ανακάλυψαν την ύπαρξη παρακράτους στο ελληνικό κράτος. Πιστοί στην παράδοση των, κατά Γραμματικάκη, «υποκριτικών εκπλήξεων», στελέχη του κυβερνώντος κόμματος άρχισαν να ξιφουλκούν κατά όσων υιοθετούν ή προβληματίζονται για ένα χρόνιο πρόβλημα του ελληνικού κράτους. Από συστάσεως τους, όμως, οι θεσμοί του ελληνικού κράτους διαγκωνίζονται με ισχυρές άτυπες/παρα-θεσμικές λειτουργίες και δράσεις. Ενίοτε, οι τελευταίες υποκατέστησαν τους θεσμούς και τις νομιμοποιημένες δομές άσκησης εξουσίας κι έτσι βιώσαμε δικτατορίες κι άλλα τραγικά και τερατώδη.