Guest

Πελατειακά δίκτυα και στη Βουλή: περνούν από τις χαραμάδες του κανονισμού της

 

  • Η αναιτιολόγητη, παράνομη και αντισυνταγματική νομοθέτηση μέσω άσχετων τροπολογιών. Μόνιμη ασθένεια του ελληνικού νομοθετικού συστήματος η οποία διαλύει κάθε έννοια ασφάλειας δικαίου. Οι τροπολογίες αυτές τις περισσότερες φορές εξυπηρετούν πελατειακά συμφέροντα. Οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ έχουν προσκομίσει στα δυόμιση χρόνια της θητείας τους περισσότερες από χίλιες τροπολογίες, ενώ δεν έχουν προτείνει περισσότερα από 60 σχέδια νόμων. Επ’ αυτού, ο νέος κανονισμός σιωπά. Προφανώς, η κυβερνητική πλειοψηφία ασπάζεται την άποψη του εισηγητή της ότι πρόκειται για καθαρά «πολιτικό» – άρα, όχι τεχνικό- ζήτημα. Γι’ αυτές τις τροπολογίες, η αντιπολίτευση υποβάλλει, συχνά, ένσταση αντισυνταγματικότητας. Η φαεινή ιδέα της κυβερνητικής πλειοψηφίας, επ’ αυτού, ήταν να μαζεύονται όλες οι αιτήσεις αντισυνταγματικότητας μαζί και να ψηφίζονται σε μια διαδικασία, ώστε να μην κωλυσιεργεί το σώμα, συζητώντας τις μια-μια!
  • pos-peiraiwsΜεταξύ των (άσχετων) τροπολογιών, εξέχουσα θέση κατέχουν οι βουλευτικές, αυτές, δηλαδή, οι οποίες κατατίθενται από βουλευτές κι όχι από υπουργούς. Αποτελούν τον βασικό τρόπο νομοθέτησης την περίοδο των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Πρόκειται, κατ’ ουσίαν, για μεθόδευση με την οποία παρακάμπτεται το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και η εκτίμηση δαπάνης εις βάρος του κρατικού προϋπολογισμού. Στις υπουργικές τροπολογίες ο προτείνων υπουργός έχει την υποχρέωση να προσκομίζει την έκθεση δαπάνης, στις βουλευτικές όχι. Επί του θέματος αυτού, εννοείται, ότι η πρόταση της κυβέρνησης δεν περιλαμβάνει απολύτως τίποτα. Η μετριοπαθέστατη πρόταση του Ποταμιού να απαιτείται ενισχυμένη πλειοψηφία 3/5 για να γίνουν δεκτές οι τροπολογίες αυτές, απερρίφθη με συνοπτικές διαδικασίες.
  • Από τους 60 νόμους των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, οι περισσότεροι βρίθουν λαθών, πάσχουν συστηματικά, παραβιάζουν τους κανόνες της διαβούλευσης και ψηφίστηκαν με έκτακτες διαδικασίες (επείγον, κατεπείγον- ακόμη και «σούπερ-κατεπείγον» υπήρξε με το οποίο πέρασε το μνημόνιο Τσίπρα-Καμμένου). Επ’ αυτού, ο Πρόεδρος της Βουλής υποστήριξε ότι η σύντμηση των προσθεσμιών οφείλεται στα μνημόνια! Αυτά, δηλαδή, επιβάλλουν τις έκτακτες διαδικασίες. Για το γεγονός ότι το περιεχόμενό τους αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης, επί μήνες, δεν ανέφερε κάτι. Ούτε και για το ρεκόρ των Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου που σημειώνεται επί ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ ανέφερε κάτι σχετικώς…

Πέραν όλων αυτών που δεν έγιναν, ας σημειώσουμε και τις (συγκλονιστικές;) αλλαγές που έγιναν:

  • Αυξήθηκαν οι αντιπρόεδροι, ώστε να εκπροσωπούνται στο Προεδρείο και οι ΑΝΕΛ και η Ένωση Κεντρώων. Κάθε κόμμα και αντιπρόεδρος. Με το αζημίωτο για τα φορολογικά υποζύγια, βεβαίως, αφού οι νέοι αντιπρόεδροι θα δικαιούνται μερικούς, επί πλέον, μετακλητούς.
  • Άλλαξε ο τρόπος εκλογής Προέδρου και Αντιπροέδρων. Εφεξής, θα εκλέγονται με ονομαστική και όχι με μυστική ψηφοφορία. Προφανώς, η επαναστατική κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ δεν ασπάζεται τις αστικές αξίες της ελεύθερης έκφρασης του βουλευτή πέραν των κομματικών γραμμών και πειθαρχιών, χάριν της οποίας υπάρχει κατοχυρωμένη η μυστική ψηφοφορία στα περισσότερα ευρωπαϊκά κοινοβούλια (του Ευρωκοινοβουλίου συμπεριλαμβανόμενου).
  • Τελευταίο, αλλ’ όχι έσχατο: Δίνεται στον εκάστοτε Πρόεδρο της Βουλής η δυνατότητα να προσλαμβάνει, μετά από απλή γνώμη του Προέδρου του Επιστημονικού Συμβουλίου, με συμβάσεις ορισμένου χρόνου τριετούς διάρκειας, επιστημονικό προσωπικό για το επιστημονικό συμβούλιο της Βουλής. Ουδεμία αναφορά ούτε στο γιατί χρειάζεται επιπλέον προσωπικό ούτε στο πώς θα προσληφθεί, υπήρξε πέραν της μνημειώδους ατάκας του προέδρου «να δώσουμε δουλειά στους ανθρώπους».

Την επόμενη φορά, λοιπόν, που θα διαμαρτυρηθεί κάποιος για μια άσχετη τροπολογία σε μια κύρωση σύμβασης με την Μογγολία ή θα ενοχληθούμε για την επιλογή συγκεκριμένων βουλευτών σε θέση αντιπροέδρου, ας αναλογιστούμε ότι οι διαδικασίες (και εν προκειμένω ο κανονισμός της Βουλής που τις περιγράφει) έχουν σημασία: Δεν είναι «απλώς» διαδικασίες, έχουν περιεχόμενο και δημιουργούν πολιτική ουσία. Γι’ αυτό πρέπει, ως πολίτες που ενδιαφερόμαστε για τα κοινά, να ενδιαφερόμαστε πολύ και για να τηρούνται οι διαδικασίες, οι κανόνες. Ας ξεκινήσουμε από αυτό!




Προηγουμενο ΑρθροΕπομενο Αρθρο

Πρ. Βουλευτής Επικρατείας με Το Ποτάμι και γραμματέας της κοινοβουλευτικής του ομάδας.

 

http://www.inerp.gr


Είμαι νομικός (Πανεπιστήμιο Αθηνών), με διδακτορική διατριβή στην Κοινωνιολογία του Δικαίου (Πανεπιστήμιο Bielefeld, Γερμανία). Η πρώτη μου επαγγελματική ενασχόληση με το διοικητικό/ρυθμιστικό φαινόμενο ήταν στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης στην οποία παραμένω έχοντας διδάξει για περισσότερα από 20 έτη Δημόσια Πολιτική και Ρυθμιστική Διακυβέρνηση. Ακολούθως εργάσθηκα, για δύο δεκαετίες, ως ειδικός επιστήμων στο Υπουργείο Προεδρίας Κυβερνήσεως. Στα χρόνια αυτά προσπάθησα ιδιαίτερα για την ανατροπή των αρνητικών στερεοτύπων για την ελληνική διοίκηση μέσα από την προώθηση των διοικητικών μεταρρυθμίσεων. Τα ΚΕΠ αποτελούν την πιο γνωστή απ’ αυτές. Από το 2007 και μετά, έχω την ευθύνη του στρατηγικού σχεδιασμού του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Διοικητική Μεταρρύθμιση». Παράλληλα με τις δραστηριότητές μου στην Ελλάδα, είχα έντονη δραστηριότητα ως σύμβουλος πολλών κυβερνήσεων και διοικήσεων (22) καθώς και διεθνών οργανισμών (5) επί θεμάτων διοικητικών μεταρρυθμίσεων. Έχω εκδώσει 5 βιβλία και έχω δημοσιεύσει περισσότερα από εκατό άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά, στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο. Μελέτες μου έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες (μεταξύ άλλων, στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ρωσικά, αραβικά, και κινεζικά). Έχω βραβευτεί δύο φορές από την Αμερικανική Εταιρία Διοικητικής Επιστήμης. Η πρώτη φορά ήταν το 2003, με το βραβείο «Peter Boorsma» από την Southeastern Conference της ΑSPA και η δεύτερη το 2012 στο Las Vegas όπου μου απονεμήθηκε το "International Public Sector Award" της ASPA.

Πελατειακά δίκτυα και στη Βουλή: περνούν από τις χαραμάδες του κανονισμού της

γράφει ο Δρ. Παναγιώτης Καρκατσούλης.

Πολλή φασαρία γίνεται για την επιλογή των νέων αντιπροέδρων της Βουλής. Εκείνο που ξεχνάμε όμως, είναι να αναζητήσουμε την αιτία πίσω από το γεγονός. Ψηφίστηκαν, λοιπόν, την Πέμπτη 22 Ιουνίου, οι αλλαγές στον κανονισμό της Βουλής. Αυτές υποτίθεται ότι θα θεραπεύσουν τα κακώς κείμενα του νομοθετικού σώματος, εκ των οποίων τα μείζονα είναι:

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο