Guest

Ο εκλογικός νόμος των μικροκομματικών σκοπιμοτήτων

 

Κι εύλογο ίσως είναι στην ιστορία ενός τόπου να χάνονται ευκαιρίες αν δεν μπορεί να γίνει σωστή εκτίμηση από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία των δεδομένων μιας κατάστασης που έχει διαμορφωθεί.

Όμως όταν οι πολιτικές μας ηγεσίες, με αποφάσεις τους, αντί να δημιουργούν συνθήκες αξιοποίησης των όποιων ευκαιριών για τη χώρα, δημιουργούν συνθήκες αστάθειας και, συνεπώς, αδυναμίας εκμετάλλευσης δεδομένων και καταστάσεων στην περιοχή, τότε θα πρέπει να προβληματισθούμε και για τις ηγεσίες που έχουμε αλλά και για τις επιλογές που κάνουμε για το ποίος θέλουμε να μας κυβερνήσει.

Θα σταθώ σε δύο περιπτώσεις με πολλά κοινά χαρακτηριστικά.

 

Άνοιξη 1989. Περίπου ένα μήνα πριν από την προκήρυξη των εκλογών, η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ υιοθετεί εισήγηση του Μένιου Κουτσόγιωργα και ο Άκης Τσοχατζόπουλος φέρνει στη Βουλή- και φυσικά η τότε κυβερνητική πλειοψηφία εγκρίνει- την ψήφιση της απλής αναλογικής. Στόχος της τότε κυβέρνησης ήταν να κόψει το δρόμο του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη προς την εξουσία.

 

Η Ελλάδα μπαίνει σε μια περιπέτεια και μετά από τρεις συνεχόμενες εκλογικές αναμετρήσεις η ΝΔ καταφέρνει να πάρει με 47% 150 έδρες, και μία… «δανεική» από την ΔΗΑΝΑ του Κωστή Στεφανόπουλου, και σχηματίσει κυβέρνηση τον Απρίλιο του 1990, σχεδόν ένα χρόνο μετά την ψήφιση του νόμου της απλής αναλογικής και 10 μήνες μετά από τις πρώτες εκλογές του Ιουνίου.

Στους δέκα αυτούς μήνες, μέχρι η χώρα να αποκτήσει έστω κι εκείνη την εύθραυστη κυβέρνηση των 151 εδρών που όμως άντεξε 3,5 χρόνια, συνέβησαν κοσμοϊστορικά γεγονότα. Η Σοβιετική Ένωση κατέρρευσε, το τείχος του Βερολίνου γκρεμίσθηκε, ο χάρτης της Ευρώπης και των Βαλκανίων άλλαξε… Αλλά η Ελλάδα την ώρα που συντελούντο κοσμοϊστορικές αλλαγές προσπαθούσε να σχηματίσει κυβέρνηση, επειδή έπρεπε να ικανοποιηθεί το μίσος του Ανδρέα Παπανδρέου εναντίον του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη και ο τότε πρόεδρος της ΝΔ δεν έπρεπε, κατ’ αυτόν να γίνει πρωθυπουργός.

 

Μετά από 27 χρόνια, η ιστορία μοιάζει να επαναλαμβάνεται με τον ίδιο τραγικό τρόπο. Η αρνητική μετεμψύχωση του Ανδρέα Παπανδρέου, ο Αλέξης Τσίπρας, επικεφαλής στο αναγεννημένο ΠΑΣΟΚ της νοοτροπίας και αντιλήψεων του 1980, που αυτή τη φορά ονομάζεται ΣΥΡΙΖΑ, μετέρχεται ακριβώς την ίδια μέθοδο χρησιμοποιώντας τον ίδιο τρόπο.

Φέρνει την απλή αναλογική με στόχο, όπως μαρτύρησε ο ιδιότυπος συνομιλητής του πρωθυπουργού κ. Βασίλης Λεβέντης, «να κόψουμε το δρόμο στον Μητσοτάκη, για να μη γίνει πρωθυπουργός».

Την ώρα δηλαδή που η γειτονιά μας προς ανατολάς σπαράσσεται και η κρίση χτυπάει ακριβώς την πόρτα μας, την ώρα που κανείς δεν ξέρει πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα στην Τουρκία, με τον κίνδυνο του αυταρχισμού ορατό και την απειλή ενός εμφυλίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, να μην αποκλείεται, αυτήν την ώρα ο κ. Τσίπρας επιλέγει για να φέρει στη Βουλή την αλλαγή του εκλογικού νόμου.

Έτσι την ώρα που η Ελλάδα πρέπει να διαθέτει πολιτική σταθερότητα που μόνο μια ισχυρή κυβέρνηση μπορεί να διασφαλίσει, αυτήν την ώρα, ο κ. Τσίπρας δημιουργεί με τις επιλογές του συνθήκες πολιτικής αστάθειας με μοναδικό στόχο να μη πάρει την εξουσία ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Και βέβαια επειδή η εξέλιξη δεν αφορά μόνο στην τεχνολογία και στις επιστήμες αλλά, όπως όλα δείχνουν, υπάρχει εξέλιξη και στην πονηριά, οι εμπνευστές του νέου εκλογικού νόμου τον έχουν στήσει με τέτοιον τρόπο ώστε ποτέ να μη μπορεί να γίνει κυβέρνηση χωρίς τη συμμετοχή του δευτέρου κόμματος. Δηλαδή το δεύτερο κόμμα και όχι το πρώτο γίνεται ρυθμιστής των εξελίξεων. Που σημαίνει ότι ο κ. Τσίπρας προβλέπει ότι θα βρίσκεται για αρκετά χρόνια στη θέση του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αν και πολλοί πλέον έχουν αμφιβολίες αν θα καταφέρει να πετύχει κι αυτό…

Είναι όμως αυτό υπεύθυνη εθνική πολιτική; Είναι πολιτική που συμβαδίζει με τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα; Μπορεί να προχωρήσει μπροστά έτσι η Ελλάδα; Φυσικά όχι.

Θα περίμενε κανείς από έναν υπεύθυνο πολιτικό ηγέτη, που έχει τη δύναμη να αναγνωρίζει τα λάθη του και θέτει το συμφέρον της χώρας πάνω από το προσωπικό ή το κομματικό συμφέρον, αυτές τις κρίσιμες ώρες να κάνει πίσω και να αποσύρει το εν λόγω νομοσχέδιο. Αυτό όμως, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τον κ. Τσίπρα, ανήκει στη σφαίρα της φαντασίας.

Ωστόσο αυτό που δεν έχει το σθένος και την κρίση να πράξει ο Πρωθυπουργός οφείλει να το πράξει η Βουλή. Οι βουλευτές πρέπει να καταλάβουν ότι δεν είναι άβουλα όντα, που ακολουθούν ως πρόβατα τον αρχηγό. Έχουν βούληση δική τους, ειδικά σε ό,τι αφορά ζητήματα εθνικού χαρακτήρα. Γιατί η διασφάλιση της πολιτικής σταθερότητας στη χώρα, ιδιαίτερα όταν ο περίγυρός μας φλέγεται, έχει ιδιαίτερη σημασία για το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Ελλάδα σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο, αλλά και όσον αφορά τη γεωστρατηγική σημασία της χώρας.

Η ψήφος λοιπόν των Βουλευτών – γιατί σε τελική ανάλυση αυτοί νομοθετούν, η κυβέρνηση απλώς προτείνει- έχει ιδιαίτερη βαρύτητα και αξία. Και η τήρηση του όρκου που ο καθένας έχει δώσει για προάσπιση των συμφερόντων της χώρας δεν ταυτίζεται πάντα με τη γραμμή του κόμματος, όταν μάλιστα αυτός που τη χαράσσει αποδεδειγμένα δεν φημίζεται για τη σταθερότητα των απόψεών του.



Προηγουμενο ΑρθροΕπομενο Αρθρο

Πρώην Βουλευτής Ηλείας, πρώην Υφυπουργός Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας

Γεννήθηκε στο Βαρθολομιό Ηλείας το 1962. Έγγαμος με τη Σοφία Χίντζιου και πατέρας δύο αγοριών.

Επάγγελμα:
Δημοσιογράφος.


Κοινοβουλευτικές δραστηριότητες

Εξελέγη βουλευτής του Νομού Ηλείας με τη Ν.Δ. για πρώτη φορά το Μάρτιο του 2004 και επανεξελέγη το 2007, το 2009 και το 2012. Από τον Ιανουάριο έως το Οκτώβριο του 2009 διετέλεσε Υφυπουργός Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας. Από το 2004 έως το 2007 μετείχε ως Γραμματέας στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και ως Μέλος στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος και στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών. Τον Οκτώβριο του 2007 εξελέγη Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας της Κ.Ο. της Νέας Δημοκρατίας. Από το  2007 έως και τον Ιανουάριο του 2008 μετείχε ως Μέλος στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και στην  Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος και Ειδική Επιτροπή Περιφερειών. Το 2009 και μετά μετέχει στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων.


Πολιτικές - κοινωνικές δραστηριότητες

Διετέλεσε πολιτικός συντάκτης στην ΕΡΤ και στις εφημερίδες Απογευματινή, Ελεύθερος (1998-1993) και Εστία (1984). Αρχισυντάκτης στην Απογευματινή της Κυριακής (1999-2002). Αρθρογράφος στις εφημερίδες του Πύργου Πατρίς και Πρώτη (2002). Συνεργάτης στην εφημερίδα Εξπρές, μηνιαία περιοδικά και σε επαρχιακούς ραδιοφωνικούς σταθμούς καθώς και στην εκδιδόμενη από το κόμμα της Ν.Δ. εβδομαδιαία εφημερίδα Νέα Πορεία (1980-1981). Από το 1980 συνεργάτης του Γραφείου Τύπου της Ν.Δ. και εκ των επιτελικών στελεχών του από το Μάρτιο του 1997.

Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου ΗΣΑΠ (1989).

Εκ των συγγραφέων της σειράς βιβλίων «Ελλήνων Χρόνος» και «Ελληνισμός και Ορθοδοξία». Έχει γράψει επίσης το βιβλίο «Η Ηλεία στην Ελλάδα της Ευρώπης και της Aνάπτυξης».

Μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ), της Ένωσης Κωνσταντινοπολιτών Ηλιούπολης και του Ομίλου «Πολιτεία Ήλιδας Ολυμπίας».

Ενεργό στέλεχος της ΟΝΝΕΔ από το 1976 και στέλεχος της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ του Οικονομικού της Νομικής (1983-1988).

Ο εκλογικός νόμος των μικροκομματικών σκοπιμοτήτων

του Γιώργου Κοντογιάννη.

Η Ελλάδα έχει μια μοναδική ικανότητα να χάνει ευκαιρίες για την προάσπιση των εθνικών της ζητημάτων και την εδραίωσή της ως δύναμη σταθερότητας και ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή.

Αν πάει κανείς προς τα πίσω στην ιστορία μας την εκτίμηση αυτή μπορεί να την επιβεβαιώσει πολλές φορές. Από την εποχή της απελευθέρωσης, μέχρι τον Βενιζέλο, την ιστορία του κυπριακού και του σκοπιανού…

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο