Και ρώτησε το ίνδαλμά σου. Γιατί έβαλες τόσα πολλά δάνεια .Που βρήκες τα λεφτά για να αγοράσεις το πολυτελές Ι.Χ.. Γιατί έπρεπε να πηγαίνεις στο Λονδίνο για ψώνια; Γιατί δεν μπορούσες να φορέσεις πουκάμισο αν δεν είχε αναγνωρισμένη φίρμα κατασκευής; Γιατί έπρεπε οπωσδήποτε μα πάς για διακοπές στη Σαντορίνη, αφού δεν έιχες τα χρήματα και έπρεπε να συνάψεις διακοποδάνειο; Γιατί δεν έδινες ούτε ζητούσες αποδείξεις; Γιατί έδινες και έπαιρνες φακελάκι; Γιατί καμάρωνες όταν οι τράπεζες μου έστελναν πιστωτικές κάρτες και συ τις φόρτωνες μέχρι τα μπούνια; Γιατί θεωρούσες το «κέρδος» και το «κεφάλαιο» εχθρούς του λαού; Γατί δεν πλήρωνες και ακόμα και τώρα δεν πληρώνεις το φόρο που σου αναλογεί; Γιατί πάρκαρες το αυτοκίνητό σου στο πεζοδρόμιο; Γιατί θεωρούσες τον εαυτό μου μάγκα, όταν δεν πλήρωνες το φόρο σου; Γιατί δεν πλήρωνες εισητήριο στο λεωφορείο και στον ηλεκτρικό; Γιατί, όταν έπαιρνες την άδειά σου, έφευγεςμια μέρα νωρίτερα και γύριζες μια μέρα αργότερα; Γενικά, γιατί δημιούργησες τόσες ανάγκες που έπρεπε να ικανοποιηθούν;
Με αυτά που υποφέρεις τώρα Έλληνα, πρέπει οπωσδήποτε ναανακάλυψες μια αναμφισβήτητη αλήθεια. Ότι, ανεξάρτητα από τον ιδεολογικό σου …ισμό, ολοι οι …ισμοί διέπονται από τους ίδιους πάντα κανόνες της αγοράς. Ότι, αν αγοράσεις ένα αγαθό, για να αποκτήσεις τη κυριότητά του θα πρέπει να το πληρώσεις. Τίποτα δεν είναι δωρεάν. Εάν δε το αγοράσεις επί πιστώσει και δεν το πληρώσεις εγκαίρως, αυτός που σού έκανε τη πίστωση, θα σου πάρει το αγαθό πίσω, είτε αυτό είναι αυτοκίνητο, είτε σπίτι, είτε βάρκα, είτε ψυγείο, είτε …ευημερία. Μάλιστα, αγαπητέ Έλληνα. Η ευημερία που απολάμβανες στα χρόνια της Μεταπολιτευσης, αποκτήθηκε με δανεισμό και όχι με τηναύξηση της παραγωγής. Το είξερες αλλά εσύ συνεχώς ζητούσες περισσότερα και περισσότερα. Και αφού το γραμμάτιο έληξε,ήλθε η ώρα να πληρωθεί. Και δεν υπάρχουν τα χρήματα. Το λογικό και το νόμιμο είναι να επιστρέψεις αυτά που απόκτησεςμε τα δανεικά. Την ευημερία σου. Γιατί παραπονιέσαι λοιπόν; Αυτός είναι ο νόμος, αυτοί είναι οι κανόνες της αγοράς και τους είξερες. Όταν έβαζες την υπογραφή σου, αποδεχόσουν αυτομάτως τους νόμους της Αγοράς.Τα δανεικά πρέπει ναεπιστραφούν με τον ανάλογο τόκο.
Εκείνο που συνέβαλε περισσότερο στη σημερινή εξέλιξηόμως, είναι ότι δεν κατόρθωσες ποτέ να κατανοήσεις πλήρως,ότι στη δημοκρατία δεν έχεις μόνο δικαιώματα. Ότι δεν μπορείςνα κάνεις ό,τι θέλεις. Στη δημοκρατία έχεις και υποχρεώσεις. Για να σε κάνω να καταλάβεις τι εννοώ, έχεις το δικαίωμα να πετάξεις το άδειο πακέτο των τσιγάρων σου στο δρόμο, αλλά έχεις και την υποχρέωση να το μαζέψεις. Το κατάλαβες; Στο ίδιο πνεύμα, ασφαλώς έχεις το δικαίωμα να απεργήσεις, αλλά έχεις και την υποχρέωση να σεβαστείς τα δικαιώματα αυτών που δεν απεργούν και ούτε μπορείς να σπάσεις τα καταστήματα και τα αυτοκίνητα που θα βρεθούν μπροστά σου. Δηλαδή,ακόμα δεν έχεις καταλάβει ότι τα δικαιώματά σου σταματούν εκεί που αρχίζουν τα δικαιώματα του άλλου. Ενώ λες ότι οι διαδηλώσεις σου είναι ειρηνικές, μεταχειρίζεσαι για κοντάρια των σημαιών και των λαβάρων σου στυλιάρια που μπορούν να σπάσουν με ένα χτύπημα κεφάλι βουβαλιού. Έχεις το δικαίωμα να έχεις τέτοια κοντάρια, αλλά έχεις και την υποχρέωση να μη το μεταχειριστείς σαν επιθετικό όπλο και αν το μεταχειριστείς θα πρέπει να αντιμετωπίσεις τις συνέπειες. Αυτό είναι ηδημοκρατία. Στη δημοκρατία, έχεις τόσα δικαιώματα, όσες έχεις και υποχρεώσεις.
Ένα άλλο που δεν έχεις καταννοήσει επακριβώς είναι η έννοια του όρου «πατριώτης». Τι είναι πατριωτισμός; Να τραγουδάς τον Εθνικό Ύμνο και να ανεμίζεις την σημαία; Και την ίδια ώρα παραβαίνεις όσους νόμους δεν σου αρέσουν; Να αντιστέκεσαι στην εξουσία στη Κερατέα και στις Σκουριές, σε σημείο που σκάβεις τους δρόμους για να μη περάσουν τα αυτοκίνητα της Αστυνομίας και να καις το Αστυνομικό Τμήματης Ιερισσού. Όλα αυτά στο όνομα της ελευθερίας που σου παρέχει η δημοκρατία. Και παρόλα αυτά θεωρείς τον εαυτό σου «πατριώτη». Έχεις κάνει την ανομία «δίκαιο» και ότιδήποτε σε συμφέρει το εκλαμβάνεις σαν «λογικό», όσο παράνομο και αν είναι. Πως είναι δυνατόν ένας πατριώτης να θεωρεί λογικό το κίνημα «δεν πληρώνω»; Πως είναι δυνατόν ένας πατριώτης να αισθάνεται υπερήφανος που το παιδί του έχει κάνει κατάληψη στο σχολείο του και το καταστρέφει; Αγαπητέ μου Έλληνα, με τέτοιες αντιλήψεις περί δημοκρατίας και πατριωτισμού, δενμπορεί να δουλεψει τίποτα και μαθηματικά, θα καταλήξουμεστο χάος και στη χρεοκοπία. Χωρίς υπακοή στους νόμους, δεν υπάρχει οργανωμένη κοινωνία. Και καταλήγουμε στο συμπέρασμα, ότι «πατριωτισμός» σημαίνει να τηρείς τους νόμους, όλους τους νόμους. Χωρίς έννομη τάξη δεν μπορεί να υπάρξει ελευθερία και αυτοί που το αγνοούν, χωρίς αμφιβολία, δουλεύουν για τη χρυσή αυγή.
Φούσκωνες σαν διάνος αραδιάζοντας τα έργα και τις ηθικές αξίες που μας κληρονόμησαν οι Αρχαίοι ημών πρόγονοι, αλλά εσύ δεν μπήκες στο κόπο να τις αξιοποιήσεις ώστε να γίνεις καλύτερος πατριώτης και, προ πάντων, καλύτερος «άνθρωπος».Πως εκμεταλεύτηκες λοιπόν τη γνώση όλου αυτού του θησαυρού που περιέχεται στα έργα των προγόνων μας;Παραδειγματίστηκες από το διδακτικό θάνατο του Σωκράτη;Τίποτα από όλα αυτά. Αντί να τα μελετήσεις, κατάργησες ταθεμέλια του πολιτισμού μας, τα Αρχαία Ελληνικά από τα Σχολεία και καταδίκασες τον εαυτό σου και τα παιδιά σου στο σκοτάδι της αμάθειας για να μείνεις έρμαιο στα εκχρονιστικά ρεύματα που θέλουν τον άνθρωπο άβουλο και θύμα των καταναλωτικών τους διαφημήσεων. Έτσι λοιπόν, έβαλες εισητήριο στα μνημεία τους για να τα ‘κονομάς και δεν μπήκες στο κόπο να μελετήσεις και να εφαρμόσεις το ήθος και τις αξίες που περικλείει αυτός ο όρος (ήθος) και που πάνω τους στηρίζεται ολόκληρο το οικοδόμημα του Δυτικού πολιτισμού.
Τα ήξερες όλα αυτά, Έλληνα, και όμως πανηγύριζες και κομπορρημονούσες για τα «κεκτημένα» σου. Τα είξερες. Είχες κάνει την απεργία σπόρτ και καλαμπούρι. Χρησιμοποιούσες κατά κόρον την απεργία και αποσπούσες αυξήσεις και επιδόματα, αφού είξερες ότι δεν υπήρχαν χρήματα και οι εργοδότες σου και το κράτος ήσαν υποχρεωμένοι να δανειστούν. Απεργούσες για ψύλου πήδημα, όχι μόνο για τις δικές σου διεκδικήσεις, αλλά, έτσι για πλάκα, για«συμπαράσταση» σε φιλικό συνδικαλιστή. Τα μάρμαρα που ξήλωνες από τα πεζοδρόμια για να πετάξεις στους ..μπάτσους,πρέπει κάποιος να τα πληρώσει και αυτός ο κάποιος είσαι Εσύ.Είξερες ότι το βουλευτή που μούτζωνες και λοιδορούσες, τον είχες ψηφίσει Εσύ ο ίδιος πάλι και πάλι και πάλι γιατί σου διόρισε το κορίτσι χωρίς να έχει τα απαιτούμενα προσόντα καιόχι γιατί άξιζε τη ψήφο σου. Έχεις βάλει τον εαυτούλη σου πάνω από τη πατρίδα, πάνω από το κοινό καλό και τώραπροβαίνεις σε κάθε θεμιτό και αθέμιτο μέσο για να υπερασπιστείς τα κεκτημένα που απέσπασες εκβιαστικά με δανεικά και που ακόμα δεν έχουν πληρωθεί.
Μα, θα με ρωτήσεις, τι να κάνω; Πως πρέπει να αντιδράσω;Ναι, είναι φυσικό να αντιδράσεις, αλλά όχι όμως με ανομίες.Όχι με παραβίαση των δικαιωμάτων αυτών που δενσυμμερίζονται τα κλαδικά σου συμφέροντα. Η μόνη προστασία που έχεις Έλληνα, είναι ο νόμος. Χωρίς αυτόν, θα είσαι πάντα θύμα αυτού που είναι δυνατότερος από σένα, χωρίς νόμο, θα επικρατεί ο νόμος της ζούγκλας. Το να απεργείς για επαναφορά των παλιών καλών καιρών, είναι αδιανόητο, αφού δεν υπάρχουν χρήματα. Είναι χαμένος κόπος και σπατάλη πολύτιμων θερμίδων. Και κάτι άλλο. Όταν είσαι συναισθηματικά φορτισμένος δεν μπορείς ποτέ να πάρεις ποτέ σωστές αποφάσεις. Αντικατάστησε λοιπόν τον εαυτό σου, σαν κέντρο βάρους, από όλες σου τις προσπάθειες με το κοινό καλό και προσπάθησε να ανακατατάξεις τις προτεραιότητές σου κατά σειρά δυνατότητας να πραγματοποιηθούν. Για να το καταφέρεις όμως, θα πρέπει παραμερίσεις το συναίσθημα, και να φέρειςστην επιφάνεια τη λογική. Και με τη λογική, να μετρήσεις τι έχεις και πως μπορείς να ζήσεις με αυτά που έχεις και όχι με αυτά που θα είθελες να έχεις. Μη ζητάς να φτάσεις τα σύννεφα. Προσπάθησε να αποκτήσεις αυτό που μπορεί να φτάσεις, πάντα με τη βάση ότι δεν μπορείς να ξοδεύεις περισσότερα από αυτά που κερδίζεις. Η δημοκρατία και η τήρηση των κανόνων της, θα σου δώσει την ευκαιρεία να παίξεις το ρόλο σου και να συμβάλεις στην ομαλή λειτουργία της κοινωνίας, προς όφελος δικό σου και της πατρίδας γενικώτερα.
Και, ναι, μπορείς και πρέπει να διαδηλώσεις, αλλά για τη καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, για την εξάλειψη της διαφθοράς, για την επιτάχυνση των διαρθρωτικών αλλαγών, για τη τιμωρία των καταχραστών του δημοσίου χρήματος.Μάλιστα, αυτές είναι χρήσιμες διαδηλώσεις, αυτές θα αποδείξουν ότι δεν νοιάζεσαι μόνο για τον εαυτό σου αλλάαγωνίζεσαι για το κοινό καλό, για τη πατρίδα. Στο σημείο που έχει φτάσει η πτρίδα μας, κανείς δεν μπορεί να σωθεί μόνος του, αλλά όλοι μαζί, με μια κοινή προσπάθεια, μπορούμε.
Κωνσταντίνος Λυκογιάννης
Elmsford N.Y.