Guest

Ήταν στραβό το κλήμα τό ’φαγε κι ο γάιδαρος: Σημειώσεις για τα προγράμματα κοινωνικής εργασίας

 

Παρέλκει να σημειώσουμε ότι την πρακτική των επιδοτούμενων προγραμμάτων για την ανεύρεση εργασίας, το ελληνικό πελατειακό πολιτικό σύστημα την αντελήφθη πάραυτα. «Ζεστό ψωμί» τα προγράμματα αυτά σε μια (ευρωπαϊκή) χώρα με μεγάλη ανεργία, όπου το πολιτικό της σύστημα ζει από την αναπαραγωγή ενός συστήματος που μάχεται την υγιή ανάπτυξη και απασχόληση και συντηρεί την ελεημοσύνη και την κομματική εξάρτηση ως απαραίτητη προύπόθεση της επιβίωσής του. Έτσι ο ΟΑΕΔ αποτέλεσε τον μεγαλύτερο εργοδότη στη χώρα. Από τον αλήστου μνήμης Λάσκαρη μέχρι την φέρελπι κ. Αχτσιόγλου, ένα λυμφατικό Υπουργείο Εργασίας που, ποτέ δεν κατάφερε να κάνει την παρουσία του ισχυρή στην αγορά εργασίας, αντιμαχόταν έναν εύρωστο ΟΑΕΔ. Κάποια στιγμή, δε, που το μέγεθός του έφθασε να είναι το τριπλάσιο του Υπουργείου, ο διοικητής του ήταν σημαντικότερο κομματικό στέλεχος από τον υπουργό. Τα voucher, γαρ…

budget-banners-gif-1Κι ενώ οι κυβερνήσεις αλλάζουν κι ενώ η κρίση καλά κρατεί, το πελατειακό κράτος παραμένει εύρωστο και ανθηρό. Όταν καταγγείλαμε ότι τα προγράμματα αυτά αποτελούν μια νέα γενιά ρουσφετολογικών προσλήψεων, η κυβέρνηση το αρνήθηκε, κι εν συνεχεία, έσπευσε να ταμπουρωθεί πίσω από τις αντικειμενικές κοινοτικές διαδικασίες. Η διαδικασία της διεκδίκησης της επίζηλης θέσης εργασίας θα γίνει, με φαινομενικά, άψογο τρόπο: Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΑΕΔ, οι αιτήσεις θα γίνονται μόνο ηλεκτρονικά απ’ όσους είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ. Θα πριμοδοτηθούν όσοι κατοικούν σε Δήμους με υψηλή ανεργία, όσοι είναι μέλη οικογενειών στις οποίες δεν εργάζεται κανείς, τα μέλη μονογονεϊκών οικογενειών, άνεργοι πτυχιούχοι κλπ. Οι ωφελούμενοι θα καταταγούν στον Πίνακα Κατάταξης Ανέργων με βάση κάποια κριτήρια μοριοδότησης, στα οποία περιλαμβάνονται Το χρονικό διάστημα συνεχόμενης εγγεγραμμένης ανεργίας του ωφελουμένου, το ετήσιο εισόδημα, η ηλικία, η εντοπιότητα κλπ. Το σύστημα επιλογής βασίζεται στη μοριοδότηση των συγκεκριμένων κριτηρίων με «αντικειμενικό και διαφανή» τρόπο με τη χρήση μηχανογραφικού λογισμικού του ΟΑΕΔ.

Ας υποθέσουμε, λοιπόν, ότι όλα βαίνουν καλώς. Αλλά, εμφανίζονται περισσότεροι υποψήφιοι που πληρούν τα κριτήρια. Η ερώτηση είναι απλή: Ποιος διαφαλίζει ότι θα επιλεγούν εκείνοι οι οποίοι είναι πιο κατάλληλοι από τους άλλους, εξίσου, κατάλληλους; Το πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί από τον έλεγχο νομιμότητας που θα κάνει το ΑΣΕΠ. Μήπως μπορεί να λυθεί από τους υπαλήλους των κατά τόπους ΟΑΕΔ; Ακούγεται ότι μετακινούνται προς «ενίσχυση» των τοπικών ΟΑΕΔ υπάλληλοι του Υπουργείου Εργασίας. Και ότι, ήδη, πολλοί ενδιαφερόμενοι για τις θέσεις συρρέουν στα πολιτικά γραφεία βουλευτών και υπουργών για να εξασφαλίσουν την «υποστήριξη» των αιτημάτων τους.

To «έργο» το έχουμε δει, πολλές φορές, στην μεταπολίτευση. Οι κυβερνήσεις δημιουργούσαν, εμπρόθετα, συστήματα με ελάχιστη περιπλοκότητα που υπάκουαν, υποχρεωτικά, στο υπερ-κριτήριο της κομμματικής συναλλαγής. Όταν, για παράδειγμα, περισσότεροι υποψήφιοι για μια θέση προϊσταμένου έπρεπε να επιλεγούν με βάση το πτυχία ή/και τα χρόνια υπηρεσίας, τότε, παρουσιαζόταν το φαινόμενο της ανεστραμμένης πυραμίδας. Στην κορυφή της συνωθούνταν περισσότεροι απ’ όσους τα κριτήρια του συστήματος μπορούσαν να επιλέξουν. Τότε, εμφανιζόταν το μετα-φίλτρο της κομματικής ένταξης/φιλίας. Επιλέγονταν εκείνοι που ήταν κομματικά αρεστοί. Κι όταν δεν αρκούσε ούτε αυτό, τότε ερχόταν η ώρα του πολιτευτή: Η δημόσια επιλογή μετατρεπόταν σε ρίγκ ανταγωνισμού υπουργών και πολιτευτών του ιδίου κόμματος για την εξασφάλιση των πελατών.

Είναι ρητορική η ερώτηση αλλά οφείλουμε να την διατυπώσουμε: Έχει διασφαλίσει η κυβέρνηση τις προϋποθέσεις για να υπάρξει διαφάνεια, πλήρης και ακώλυτη πρόσβαση όλων όσων δικαιούνται να επιλεγούν στην κατάταξη των υποψηφίων, έτσι ώστε να μην βιώσουμε ένα ακόμη ρουσφετολογικό πάρτυ;



 

 

Προηγουμενο ΑρθροΕπομενο Αρθρο

Πρ. Βουλευτής Επικρατείας με Το Ποτάμι και γραμματέας της κοινοβουλευτικής του ομάδας.

 

http://www.inerp.gr


Είμαι νομικός (Πανεπιστήμιο Αθηνών), με διδακτορική διατριβή στην Κοινωνιολογία του Δικαίου (Πανεπιστήμιο Bielefeld, Γερμανία). Η πρώτη μου επαγγελματική ενασχόληση με το διοικητικό/ρυθμιστικό φαινόμενο ήταν στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης στην οποία παραμένω έχοντας διδάξει για περισσότερα από 20 έτη Δημόσια Πολιτική και Ρυθμιστική Διακυβέρνηση. Ακολούθως εργάσθηκα, για δύο δεκαετίες, ως ειδικός επιστήμων στο Υπουργείο Προεδρίας Κυβερνήσεως. Στα χρόνια αυτά προσπάθησα ιδιαίτερα για την ανατροπή των αρνητικών στερεοτύπων για την ελληνική διοίκηση μέσα από την προώθηση των διοικητικών μεταρρυθμίσεων. Τα ΚΕΠ αποτελούν την πιο γνωστή απ’ αυτές. Από το 2007 και μετά, έχω την ευθύνη του στρατηγικού σχεδιασμού του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Διοικητική Μεταρρύθμιση». Παράλληλα με τις δραστηριότητές μου στην Ελλάδα, είχα έντονη δραστηριότητα ως σύμβουλος πολλών κυβερνήσεων και διοικήσεων (22) καθώς και διεθνών οργανισμών (5) επί θεμάτων διοικητικών μεταρρυθμίσεων. Έχω εκδώσει 5 βιβλία και έχω δημοσιεύσει περισσότερα από εκατό άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά, στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο. Μελέτες μου έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες (μεταξύ άλλων, στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ρωσικά, αραβικά, και κινεζικά). Έχω βραβευτεί δύο φορές από την Αμερικανική Εταιρία Διοικητικής Επιστήμης. Η πρώτη φορά ήταν το 2003, με το βραβείο «Peter Boorsma» από την Southeastern Conference της ΑSPA και η δεύτερη το 2012 στο Las Vegas όπου μου απονεμήθηκε το "International Public Sector Award" της ASPA.

Ήταν στραβό το κλήμα τό ’φαγε κι ο γάιδαρος: Σημειώσεις για τα προγράμματα κοινωνικής εργασίας

γράφει ο Δρ. Παναγιώτης Καρκατσούλης.

Την μετα-μνημονιακή ρουσφετολογική πρακτική να προσλάμβάνει το ελληνικό κράτος υπαλλήλους με έμμεσο τρόπο (δηλαδή, μέσω των κοινοτικών προγραμμάτων) την είχαμε επισημάνει πολλάκις και από μακρού χρόνου. Έτσι, τώρα, που εμφανίσθηκε η ναυαρχίδα των 24.251 θέσεων πλήρους απασχόλησης σε προγράμματα κοινωνικής εργασίας (!), οι κυβερνώντες πρέπει να νοιώθουν μεγάλη ανακούφιση. Θα έχουν, επιτέλους, «κάτι συγκεκριμένο» να δώσουν στις ορδές των ανέργων και των υπο-απασχολούμενων του ιδιωτικού τομέα. Κάτι, που με τις «δικές τους ενέργειες», πάντα, θα βελτιώσει τη ζωή τους, αφού από την ανασφάλεια του καθημερινού αγώνα θα τους μεταφέρει στο ασφαλές λιμάνι του δημόσιου τομέα. Εννοείται, ότι αυτή η κυβερνητική γαλαντομία θα πρέπει να επιστραφεί απ’ όσους θα ευεργετηθούν με την ψήφο τους. Σ’ αυτό ελπίζουν και γι’ αυτό το κάνουν. Εννοείται ότι η «πλήρης απασχόληση» θα υφίσταται μέχρι να τελειώσουν τα λεφτά του προγράμματος. Όταν οι ίδιοι άνθρωποι που τώρα σπεύδουν να κάνουν αιτήσεις, θα ξαναβρεθούν χωρίς δουλειά, θα διαθέτουν ένα επιπλέον «προσόν»: Θα έχουν εκπαιδευτεί στη «συμβουλευτική» (sic!) και σε μερικές αντίστοιχες δεξιότητες κι έτσι- υποτίθεται- ότι θα μπορέσουν να βρουν μια κανονική θέση εργασίας! Η κοροϊδία των προγραμμάτων κατάρτισης με σκοπό την απασχόληση έχει επισημανθεί από πολλούς και πολλές φορές. Ωστόσο, η μυωπική κοινοτική γραφειοκρατία δεν καταλαβαίνει τίποτα. Τα προγράμματα συνεχίζονται οδηγώντας στην κατασπατάληση πολύτιμων πόρων: Αντί, δηλαδή, να δημιουργήσουμε μ’ αυτούς κάποιες- έστω λίγες- σταθερές θέσεις εργασίας, δημιουργούμε μια σειρά «υποσχετικών» για εργασία.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο