Guest

Ευ αγωνίζεσθαι

 Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στη χώρα μας είναι δραματική. Εκείνο που αμφισβητώ είναι το γεγονός ότι δικαιολογούμε και ονομάζουμε σαν «αγώνα», εκτός από τη πρασπάθεια, αλλά και τη παρανομία που τον συνοδεύουν. Ο ζήλος με τον οποίο ενεργοποιούμε τον «αγώνα μας», ξεφεύγει από τον κοινά παραδεδεγμένο τρόπο επιδίωξης και περνάει στα όρια της παρανομίας. Δηλαδή, θεωρούμε δικαιολογημένη τη παρανομία, αφού τη θεωρούμε σαν απαραίτητο στοιχείο του αγώνα και του αγωνίζεσθαι γενικά. Είναι αγώνας να κλείνουν τα πανεπιστήμια επειδή οι πανεπιστημιακοί υπάλληλοι δεν αποδέχονται το νόμο που επιτάσσει ότι πρέπει να αξιολογηθούν, με αποτέλεσμα, οι φοιτητές να χάνουν το εξεταστικό τους εξάμηνο; Το Σύνταγμα επιτρέπει τις απεργίες των εργαζομένων για τη προσπάθειά τους να βελτιώσουν την οικονομική τους κατάσταση, αλλά πουθενά δεν αναφέρει ότι θα πρέπει οπωσδήποτε να διαδηλώνουν και να μην αφήνουν τίποτα όρθιο στο δρόμο τους. Είναι αγώνας, στη διάρκεια μια διαδήλωσης, να σπάσεις ένα μαγαζί; Να κάψεις ένα ξένο αυτοκίνητο; Να πετάξεις βόμβες μολότωφ; Είναι αγώνας να βάλεις φωτιά σε ένα κτίριο και να πεθάνουν μέσα τρεις άνθρωποι; Ή να σπάσεις τα μάρμαρα των προσόψεων των κτιρίων και να χρησιμοποιήσεις τα κομάτια για να σπάσεις το κεφάλι του «μπάτσου» που κάνει τη δουλειά του; Είναι αγώνας να κάνεις κατάληψη του σχολείου σου και να καταστρέψεις ό,τι υπάρχει μέσα; Είναι αγώνας να κλείσεις το δρόμο και να μη μπορεί κάποιος να πάει στο νοσοκομείο ή γενικά να πάει όπου θέλει; Είναι στοιχείο του αγώνα να διαδηλώνεις με κοντάρια σημαιών που μπορεί να σπάσουν το κεφάλι ενός βουβαλιού με ένα χτύπημα;

 Η άρνηση της οργανωμένης κοινωνίας να τηρήσει το νόμο, έχει κάνει αποδεκτό στη συνείδηση του πολίτη, ότι η ανομία περνάει. Ότι κανείς δεν τιμωρήθηκε για τις καταστροφές που αφήνει πίσω της μια διαδήλωση ή μια απεργιακή κινητοποίηση γενικά. Κανένας γονέας δεν πλήρωσε για τις καταστροφές που προξένησε το παιδί του στη κατάληψη του σχολείο του, την οποία ανέχτηκε και πολλές φορές παρακίνησε. Κάηκε το κουβούκλι του φρουρού στο Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη και κανείς δεν τιμωρήθηκε και ούτε η Αστυνομία προσπάθησε να εντοπίσει το εμπρηστή. Δηλαδή, η κοινωνία έχει αποδεχτεί την «ανομία» σαν «δίκαιο». Καμία Αστυνομία και κανένας εισαγγελέας δεν θεώρησε τις παρανομίες των απεργιακών κινητοποιήσεων εγκληματικές και αξιόποινες πράξεις. Με την επικράτηση της ανομίας, σαν φυσική συνέπεια των «αγώνων» μας, υποσυνείδητα, και η διοίκηση και οι απεργούντες κάνουν επιλογή των νόμων που τηρούν. Αν ένας νόμος δεν μας πάει ή έχει πολιτικό κόστος, έχουμε το δικαίωμα να μην τον τηρήσουμε. Μάλιστα, πολλοί από μας αισθανόμαστε αγαλλίαση όταν τον καταπατούμε. Όπως στη περίπτωση του «δεν πληρώνω» στα διόδια ή στο κλείσιμο των αυτοκινητοδρόμων, που παίρνουν μια πανηγυρική χροιά. Έτσι η ανομία έγινε μέρος του «αγώνα», της απεργίας, της διαδήλωσης, της κατάληψης. Έγινε συνείδηση στο λαό μας ότι αν αδικήσαι από το νόμο ή και το σύστημα γενικά, έχεις το απόλυτο δικαίωμα να παρανομήσεις, πολύ δε περισσότερο, οταν βρίσκεσαι σε κατάσταση απεργίας. Και επειδή η απεργία εχει απόλυτη νομιμότητα, η ανομία που προέρχεται από αυτή, γίνεται επίσης απολύτως νόμιμη.

 Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν ενάμισυ εκατομμύρια άνεργοι, ότι έχουν γίνει τόσες αυτοκτονίες, ότι ο κόσμος ψάχνει στα σκουπίδια για να βρει κάτι να φάει, ότι έχει παραλύσει κάθε κοινωνική πρόνοια, ότι οι πτυχιούχοι μας εγκαταλείπουν ομαδικά για να βρούν δουλειά στη Τουρκία και στη Βουλγαρία. Είναι διαπιστώσεις που δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει και πολύ περισσότερο να τις αγνοήσει. Εκείνο που τρομάζει είναι ότι δεν έχουμε αντιληφθεί ότι η παραδοχή της ανομίας, στο βαθμό που έχει επικρατήσει στο τόπο μας, αποτελεί δυναμίτη στα θεμέλια της Ελληνικής κοινωνίας. Ότι αν παραδεχτούμε ότι αν κάποιος είναι θυμωμένος και έχει το διακαίωμα να σπάσει και να κάψει χωρίς συνέπειες, τότε θα είναι δικαιολογημένος να πάρει ένα όπλο και να μπεί στο σπίτι του διπλανού του και να του πάρει αυτά που θέλει ή και να τον σκοτώσει, αφού θα ξέρει πως οι θυμωμένοι δεν τιμωρούνται; Κανένας «αγώνας», καμία οργή και οποιαδήποτε αδικία δεν μπορεί να θεωρηθεί δικαιολογία για να παρανομήσουμε, αν μάλιστα κάποιος άλλος πληρώνει τα σπασμένα. Τη μόνη προστασία που έχει κάθε πολίτης, σε οποιαδήποτε κοινωνία, είναι ο «νόμος». Δεν μπορεί κανένα σύνολο ανθρώπων να θεωρηθεί «κοινωνία» χωρίς την ύπαρξη νομικού πλαισίου, το οποίον ο πολίτης αποδέχεται σαν απαράβατο καθεστώς που όλοι θα πρέπει να σεβόμαστε και να τηρούμε. Η τήρηση των νόμων είναι το υπέρτατον, όχι μόνον καθήκον, αλλά και συμφέρον για κάθε πολίτη. Αυτός που επιλέγει τους νόμους που θα τηρήσει, εμμέσως, βάλλει εναντίον του εαυτού του, αυτοκτονεί. Για το καλό της ποιότητας της κοινωνίας μας, είναι ανάγκη η ανομία να αποσυνδεθεί από τον όρο «αγώνας» και να πάψει να αποτελεί στοιχείο του. Ανεξάρτητα από τη σημερινή χρήση του όρου «αγώνας» σε όλες τις θεμιτές ή αθέμιτες προσπάθειές μας, εξυπακούεται περισσότερο σαν επιδίωξη ευγενών σκοπών, και τούτο γιατί πρέπει να υποκινείται από την τάση του ατόμου προς την αριστεία.

 Η υπακοή στους νόμους αποτελεί μέρος του ήθους μιας κοινωνίας και καμιά κοινωνία δεν μπορεί να σταθεί και να διατηρηθεί χωρίς ηθικά θεμέλια. Με νόμους που δεν γίνονται σεβαστοί από τους πολίτες της. Ακόμα και στις πιο ευνομούμενες κοινωνίες, πάντα υπάρχουν πολίτες που αισθάνονται ότι αδικούνται από τη πολιτεία. Μπορεί αυτοί,οι πολίτες να σπάσουν, να κάψουν, να δηώσουν χωρίς συνέπειες; Μπορεί ένα δικαστήριο να τους πει ότι είσθε αθώοι, επειδή είσαστε οργισμένοι. Με καμιά δικαιολογία δεν πρέπει η ωραία έννοια του «αγώνα» να συνδέεται με την ανομία. Είναι δύο αντίθετες έννοιες, που δεν μπορεί και δεν πρέπει να συνυπάρχουν, σαν στοιχεία μιας οποιασδήποτε προσπάθειας, όσο σκληρής και αν είναι. Για ένα ακόμα πιο σημαντικό λόγο. Γιατί με τα έργα μας, όχι μόνο παράγουμε αλλά και διδάσκουμε. Διδάσκουμε τα παιδιά μας για το τρόπο που πρέπει να αντιμετωπίζουν τις διάφορες φάσεις της ζωής τους σαν πολίτες και μάλιστα όταν τα πράγματα δεν είναι ρόδινα. Πως θα τα διδάξουμε; Με το να τους φέρνουμε φαγητό την ώρα που κάνουν κατάληψη στο Σχολείο τους και καταστρέφουν τους υπολογιστές τους; Με το να τα βγάζουμε μπροστά στις απεργίες και στις πορείες μας; Υποδεικνύοντας ότι την ανομία σαν μέσον εκβίασης ευνοϊκών εκβάσεων στις απαιτήσεις μας; Τέτοια κοινωνία θέλουμε να δημιουργήσουμε και να κληρονομήσουμε στις επόμενες γενεές. Χωρίς δημιουργηκότητα, χωρίς ευρηματικότητα, χωρίς ηθικά ερίσματα, χωρίς σεβασμό στη νομιμότητα; Χωρίς ήθος; Ζούγκλα;

 Ας το ξανασκεφτούμε και ας βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους. Ας αναλάβουμε τις ευθύνες μας σαν πολίτες υπεύθυνοι για τη μοίρα μας και ας σταματήσουμε να είμαστε υπήκοοι και να εξαρτώμαστε συνέχεια από τη βούληση του αφέντη,συνεχώς απαιτούντες και επαιτούντες.

 Πατριωτισμός είναι να τηρείς τους νόμους. Κάθε άλλη εκδοχή είναι κίβδηλη.



Προηγουμενο ΑρθροΕπομενο Αρθρο

Ο Κωνσταντίνος Λυκογιάννης, είναι συνταξιούχος επιχειρηματίας και διαμένει στη Νέα Υόρκη. Γεννήθηκε στο Νομό Ηλείας πριν 90 χρόνια και πριν φύγει για την Αμερική, ήταν υποδιευθυντής του υποκαταστήματος της Ιονικής και Λαϊκής Τράπεζας στη Κηφισιά και ασχολείται με το γράψιμο ερασιτεχνικά.

Ευ αγωνίζεσθαι

του Κωνσταντίνου Λυκογιάννη.

Στη πατρίδα όλοι συνεχώς «αγωνίζονται». Με απεργίες, κινητοποιήσεις, δεν πληρώνω, κλείσιμο των δρόμων, ενέργειες που δραματοποιεί ο σημερινός Έλληνας και ονομάζει «αγώνες». Όλοι λένε ότι αγωνίζονται. Ο πρωθυπουγός αγωνίζεται για να γίνει πιστευτός και να αποδείξει ότι ακολουθεί το σωστό δρόμο και ότι οι θυσίες και οι αγώνες του λαού θα φέρουν αποτέλεσμα. Η Αξιωματική Αντιπολίτευση αγωνίζεται να αποδείξει ότι ο πρωθυπουργός είναι λάθος και ότι αυτή αγωνίζεται να έρθει στη εξουσία για να σώσει το τόπο. Οι οργανωμένοι εργαζόμενοι αγωνίζονται να διατηρήσουν όσα κεκτημένα έχουν απομείνει μετά τις περικοπές. Οι άνεργοι αγωνίζονται για να τα βγάλουν πέρα με κάθε νόμιμο ή παράνομο τρόπο. Δεν προσπαθούν, δεν επιδιώκουν, αλλά αγωνίζονται. Ο όρος «αγώνας», «αγωνίζομαι», «αγωνιστής» και γενικά, όλα τα παράγωγα της ρίζας «αγω-» είναι στην ημερησία διάταξη. Όλοι το χρησιμοποιούν σαν απόδειξη της σκληρής τους προσπάθειας. Ακόμα και ο πρωθυπουργός, που έχει φτάσει στην ανώτατη βαθμίδα που μπορεί να φτάσει ένας Έλληνας πολιτικός, μέσα στη Βουλή, μας λέει ότι ο «αγώνας» συνεχίζεται. Προφανώς, για να παραμείνει στη καρέκλα.

 

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο