Στη συνέχεια ανακοινώθηκε πως οι δυο ηγέτες έχουν συμφωνήσει στη σύσταση μιας «Τεχνικής Επιτροπής για την Παιδεία», η οποία, μεταξύ άλλων, θα εξετάσει υφιστάμενη έρευνα και καλές πρακτικές στην εκπαίδευση στην Κύπρο και στο εξωτερικό και θα αναλάβει μια σχετική έρευνα για το πώς η εκπαίδευση μπορεί να συμβάλει στη μετατροπή των συγκρούσεων, στην ειρήνη, στη συμφιλίωση και στην αντιμετώπιση της προκατάληψης, των διακρίσεων, του ρατσισμού, της ξενοφοβίας και του εξτρεμισμού. Επίσης θα δουλέψει για την εξεύρεση ενός κοινά αποδεκτού μηχανισμού για την εφαρμογή μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης στα σχολεία των δυο εκπαιδευτικών συστημάτων και την προώθηση των επαφών και της συνεργασίας μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών από τις δυο κοινότητες και θα εισηγηθεί τις καλύτερες επιλογές πολιτικής και πορεία δράσης που θα επιτρέψουν το συντονισμό των δυο εκπαιδευτικών συστημάτων, συμβάλλοντας έτσι σε μια βιώσιμη και λειτουργική δικοινοτική, διζωνική ομοσπονδία» (ΚΥΠΕ, 25 Νοεμβρίου).
Σχετικά με την εξαγγελία σύστασης Δικοινοτικής Τεχνικής Επιτροπής για την Εκπαίδευση έχουν εκφραστεί σχόλια και δημόσιες τοποθετήσεις. Κρίνω ως σημαντικότερη την σχετική ανακοίνωση τύπου που έκανε στις 26 Νοεμβρίου το ΔΣ του ΟΠΕΚ. Ολόκληρη ως εξής:
«Το ΔΣ του ΟΠΕΚ θεωρεί ότι η σημαντική πρόοδος, η σε βάθος προσέγγιση πολλών ζητημάτων και η συνέχιση των εντατικών ρυθμών τον Δεκέμβριο συνιστούν ελπιδοφόρα νέα για την προοπτική κατάληξης των συνομιλιών για την επίλυση του Κυπριακού. Ταυτόχρονα, το ΔΣ του ΟΠΕΚ θεωρεί ιδιαίτερης σημασίας την απόφαση του Προέδρου Ν. Αναστασιάδη και του Τ/κ ηγέτη Μ. Ακιντζί για σύσταση Δικοινοτικής Τεχνικής Επιτροπής για την Παιδεία.
Είναι η πρώτη φορά που το κομβικό ζήτημα της εκπαίδευσης αντιμετωπίζεται στις διαστάσεις που του αρμόζει. Για δεκαετίες η εκπαίδευση αντιμετωπιζόταν στην Κύπρο ως αποκλειστικό ζήτημα των δύο Κοινοτήτων, χωρίς θεσμικό πλαίσιο διαλόγου και συνεννόησης.
Ο ΟΠΕΚ θεωρεί ότι, ενώ παραμένει απολύτως σεβαστή η αρμοδιότητα που έχουν οι δύο Κοινότητες να διαμορφώνουν το περιεχόμενο της εκπαίδευσης που επιθυμούν, δίνεται παράλληλα η δυνατότητα για τη δημιουργία ενός πλαισίου που να βοηθά να συναντηθούν σε κρίσιμα ζητήματα:
•Πώς η εκπαίδευση μπορεί να συμβάλει στην ομαλή ανάπτυξη της κοινωνίας συνολικά;
•Πώς μπορεί να εμπεδώσει στάσεις και συμπεριφορές δεκτικές στην ύπαρξη του άλλου;
•Πώς μπορεί να συμβάλει στην ετοιμότητα των επόμενων γενεών να διασφαλίζουν τις εθνικές τους ευαισθησίες, αποδεχόμενοι και σεβόμενοι παράλληλα τις ανησυχίες και τις επιθυμίες του άλλου;
•Πώς μπορεί η εκπαίδευση να βοηθήσει τη νέα γενιά των Κυπρίων να ανοιχθεί στο σύγχρονο ευρωπαϊκό κόσμο και να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του παγκόσμιου ανταγωνισμού;
Το ΔΣ του ΟΠΕΚ χαιρετίζει την απόφαση γιατί προσφέρει τη δυνατότητα δημιουργίας ενός ελάχιστου συνδετικού κρίκου ανάμεσα στα δύο εκπαιδευτικά συστήματα της Κύπρου. Ενός κρίκου, ο οποίος να κοιτάζει το μέλλον με αισιοδοξία και θετική προδιάθεση, στη βάση του κεντρικού ζητούμενου «τι είδους πολίτη της Κύπρου του αύριο θέλουμε να ετοιμάσουμε».