Έφθασε, επομενως, η στιγμή για να κτίσουμε ένα ΣΑΕ πιο αντιπροσωπευτικό και κατ’ επέκταση πιο δημιουργικό, το οποιο θα έχει την δυνατότητα να κινητοποιήσει όλες τις δυνάμεις του Οικουμενικού Ελληνισμού. Για να το επιτύχουμε εστιαζουμε σε τρεις βασικούς άξονες. Το ΣΑΕ όλα αυτά τα χρόνια λειτουργούσε μέσα από τις επιχορηγήσεις της Ελληνικής Πολιτείας. Στο σημείο που βρίσκεται η Ελλάδα σήμερα, όμως, τέτοιες δυνατότητες δεν υπάρχουν. Άρα ο πρώτος άξονας λειτουργίας του νέου ΣΑΕ είναι η αυτοχρηματοδότηση του. Ο δεύτερος άξονας τον οποίο προωθούμε είναι η αυτοοργάνωση του ΣΑΕ. Όταν το μήνυμα που εκπέμπεται από την ίδια την Ελληνική Πολιτεία, η οποία μέσα από αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες πρέπει να στηριχθεί στη σύμπραξη, συνεργασία τριών κομμάτων σε μία Κυβέρνηση εθνικής σωτηρίας, είναι ένα μήνυμα ενότητας, το ίδιο μήνυμα ενότητας και συνεργασίας πρέπει να εκπέμψουμε προς κάθε κατεύθυνση. Ο τρίτος άξονας είναι ότι στο νέο ΣΑΕ πρέπει να υπαρχει η καθετη συμμετοχη και εκπροσωπηση και του τελευταίου απόδημου Έλληνα. Μέχρι σήμερα, υπήρχαν αποκλεισμοί, είτε διότι έπρεπε να εκπροσωπούνται σε επίπεδο πρωτοβαθμίων, δευτεροβαθμίων ή τριτοβαθμίων οργανώσεων του ελληνισμού, είτε γιατί με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο μέσα από συγκεκριμένες επιλογές, άνθρωποι οι οποίοι ήθελαν οικειοθελώς να προστρέξουν, να συμμετάσχουν και να βοηθήσουν το ΣΑΕ, λόγω του ότι δεν είχαν ένα θεσμικό ρόλο ή μία θεσμική ιδιότητα, αποκλείονταν από αυτήν τους την επιθυμία.
Στο νέο νόμο, που επεξεργαζόμαστε, γίνεται μια ειλικρινή προσπάθεια, ώστε να διασφαλιστεί η μεγαλύτερη δυνατή αντιπροσώπευση όλων των περιοχών του κόσμου που ζουν ομογενείς Έλληνες, δίνοντας κυρίως έμφαση στην νεολαία. Μέσα από αυτές τις διαδικασίες θα υπάρξει μια νέα προοπτική που θα εμφυσήσει σε όλους τους απόδημους Έλληνες την πεποίθηση πως το ΣΑΕ αφ’ ενός μεν τους ανήκει, αφ’ ετέρου δε τους εκπροσωπεί. Η επιτροπή, που συστάθηκε για την επεξεργασία των διατάξεων του νέου νόμου για το ΣΑΕ, έχει συγκεκριμένη εντολή και σαφές χρονοδιάγραμμα. Με την ολοκλήρωση των εργασιών της και την σύνταξη του νέου σχεδίου νόμου, θα ακολουθήσει ανοιχτή διαβούλευση με τον απόδημο ελληνισμό, τόσο με τους οργανωμένους φορείς του όσο και με τον καθένα που ατομικά θέλει να υποβάλει προτάσεις ή παρατηρήσεις. Ακολούθως το σχέδιο νόμου θα ακολουθήσει την κοινοβουλευτική διαδικασία για την ψήφισή του. Έχουμε ως στόχο η εκλογή του νέου Προεδρείου να γίνει το αργότερο μέχρι το τέλος Ιουνίου 2013.
Ταυτόχρονα, έστω και με τα περιορισμένα μέσα που διαθέτουμε, πρέπει να εστιάσουμε με επιλεγμένες δράσεις στη διατήρηση της πολιτιστικής ταυτότητας των συμπατριωτών μας στο εξωτερικό, και ειδικότερα των νεότερων γενεών, οι οποίοι θα έλεγα ότι, λόγω της δραστήριας και δυναμικής συμμετοχής τους στο απαιτητικό γίγνεσθαι των χωρών όπου ζουν, έχουν λιγότερο ελεύθερο χρόνο. Στόχος μας είναι, παράλληλα με τις υπάρχουσες οργανώσεις, να ενισχύσουμε τις νέου τύπου δομές που συσπειρώνουν τους νέους ομογενείς κατά κλάδο ή τομέα ενδιαφερόντων, είτε αυτές είναι επαγγελματικές είτε πολιτιστικές. Θεωρώ ότι αυτού του είδους η νέα οργανωτική δομή ανταποκρίνεται στα ενδιαφέροντα των νέων, χωρίς να παραβλέπω το εξαιρετικά σημαντικό έργο των παραδοσιακών μορφών οργάνωσης του απόδημου Ελληνισμού, οι οποίες μπορούν να συνεχίσουν να προσφέρουν τις πολύτιμες εθνικές υπηρεσίες τους.
Ο απόδημος, ο οικουμενικος, Ελληνισμός συνιστά ένα τεράστιο Εθνικό κεφάλαιο, το οποίο, μέσα από αμφίδρομες διαδικασίες και ισότιμες σχέσεις, οφείλουμε να αναγνωρίζουμε, να αξιοποιούμε και να προωθούμε. Δυστυχώς μέχρι σήμερα το Εθνικό κέντρο αντιμετώπιζε τον Ελληνισμό της Διασποράς σύμφωνα με τις δικές του επιδιώξεις, οι οποίες πολλές φορές υπαγορεύονταν από μικροκομματικά συμφέροντα. Αυτή η νοοτροπία άλλαξε. Εμείς προτείνουμε μια άλλη σχέση με όλο τον Ελληνισμό. Μια σχέση αμφίδρομη, μια σχέση αμοιβαίας αναγνώρισης, σεβασμού και εμπιστοσύνης. Στην εθνική προσπάθεια για την ανόρθωση της χώρας χρειαζόμαστε και τον δικό του δυναμισμό, τη δική του συμβολή, τη δική του βοήθεια, τις δικές του προτάσεις. Είναι γνωστό ότι οι Έλληνες της Διασποράς, ειδικότερα των νεότερων γενεών, έχουν αξιοζήλευτη παρουσία στο κοινωνικό, επιστημονικό, οικονομικό και πολιτικό γίγνεσθαι των χωρών στις οποίες ζουν. Με την συμμετοχή τους στα κοινά, έχουν καταστεί εν δυνάμει πρεσβευτές της χώρας μας και ρυθμιστικοί παράγοντες στο κοινωνικό, οικονομικό και πολιτικό πεδίο των χωρών τους, ανατρέποντας την αρνητική εικόνα της πατρίδας μας που κάποιοι προβάλλουν, λόγω της δυσμενούς δημοσιονομικής συγκυρίας.
Όταν, εν μέσω της οικονομικής κρίσης, η εξωστρέφεια της οικονομίας και της ελληνικής αγοράς είναι ένα από τα μεγάλα ζητούμενα, η καλλιέργεια των σχέσεων με τον οικουμενικό Ελληνισμό, πρέπει να αποτελέσει ένα από τα σημεία αναφοράς της οικονομικής ανάπτυξης. Αυτή η προοπτική είναι μέσα στις προτεραιότητες μας, όπως τις έθεσε ο Πρωθυπουργός και όπως εκφράστηκαν στις Προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης. Το ενδιαφέρον του ιδίου του Πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, είναι πολύ μεγάλο, και ο ίδιος πρωτοστατεί σε αυτές τις πρωτοβουλιες που εκτιμούμε ότι μπορούν να δημιουργήσουν προοπτικές «επόμενης μέρας» για την ελληνική οικονομία. Με διεθνεις επαφες, όπως αυτές κατά της προσφατη επισκεψη τουτ πρωην Αμερικανου Προεδρου, κ. Μπιλ Κλιντον με κλιμακιο ελληνοαμερικανων επιχειρηματιων, προωθητε η ιδεα του Invest in Greece και συζητουνται όλα τα κρίσιμα ζητήματα, τα οποία λειτουργούν αποτρεπτικά στην προσέλκυση επενδύσεων, αναζητοντας τις καλυτερες δυνατες λύσεις. Ένα από αυτά είναι οι γρήγορες διαδικασίες που αφορούν την επιχειρηματική δραστηριότητα. Το λεγόμενο fast track πρέπει επιτέλους να γίνει πραγματικότητα και για την ελληνική αγορά και να δημιουργηθεί ένα σταθερό επενδυτικο περιβαλλον, που θα ενισχυει τις αναπτυξιακές δυνατότητες της ελληνικης οικονομιας.
O Oικουμενικός Ελληνισμός, είναι ένα τεράστιο αναξιοποίητο εθνικό κεφάλαιο. Οι Έλληνες που βρίσκονται σε κάθε γωνιά της γης, πάντα έχουν στη σκέψη, στο μυαλό και στην καρδιά τους την Ελλάδα. Ειδικά αυτή την εποχή, είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό να διαπιστώνουμε ότι ο Ελληνισμός της Διασποράς στέλνει μηνύματα αλληλεγγύης και συμπαράστασης στην πανεθνική προσπάθεια. Στην εθνική προσπάθεια για την ανόρθωση της χώρας χρειαζόμαστε και τον δικό του δυναμισμό, τη δική του συμβολή, τη δική του βοήθεια, τις δικές του προτάσεις. Στο πλαίσιο αυτό θεωρούμε εθνικά επιβεβλημένη την ενίσχυση των δεσμών της πατρίδας μας με τους απόδημους Έλληνες και, κατ’ επέκταση, τη νομοθετική κατοχύρωση του δικαιώματός τους να μετέχουν στις εθνικές εκλογές. Η ΝΔ είχε αναλάβει στα πλαισια της προηγουμενης συνταγματικης αναθεωρησης την πρωτοβουλία για την ρύθμιση της ψήφου των ομογενών, η οποία όμως δεν ευοδώθηκε, καθως απαιτείται ενισχυμένη πλειοψηφία των 2/3 στο Κοινοβούλιο, και υπήρξε η αρνηση της τοτε αντιπολιτευσης να συναινεσει. Η Νεα Δημοκρατια δεν εχει εγκαταληψει την διαχρονικη της θεση υπερ της ψηφου των ομογενων, για την οποια σε συγκεκριμένο χρόνο θα υπαρξουν στοχευμενες πρωτοβουλίες.
Η Ελλαδα ης Μεταπολιτευσης περασε μια μακρα περιοδο οπου τα παντα τα βλεπεμε με το μυωπικο πρισμα της κομματοκρατιας. Ωμως υπάρχουν πολλοί και συγκεκριμένοι τομείς στην ελληνική πολιτική πραγματικότητα και δραστηριότητα, οι οποίοι δεν θα έπρεπε να λειτουργούν κάτω από το πρίσμα της όποιας κομματικής αν θέλετε αναφοράς ή της όποιας μικροκομματικής επιδίωξης. Τομείς όπως η εξωτερική πολιτική, η εθνική Άμυνα, η Υγεία, η Παιδεία, η Κοινωνική Ασφάλιση, και κυριως ο Οικουμενικος Ελληνισμός ,δεν θα έπρεπε να μπαίνουν σε μία λογική μικροπολιτικων κυβερνητικων επιλογών αλλά να έχουν συγκεκριμένα μία και μόνον εθνική αναφορά και εθνική επιδίωξη. Η κυβέρνηση του Αντωνη Σαμαρα, στηριζομενη και από τους κυβερνητικους μας εταιρους, αφηνοντας πισω το κακο παρελθον θετει στόχους πανεθνικούς, ακόμη και σ΄ αυτό το κομμάτι του Οικουμενικού ελληνισμού, στην μεγάλη μας προσπαθεια για να ξαναδώσουμε στην πατρίδας μας την αίγλη και τη θέση που είχε στο παρελθόν.
Διαβάστε το άρθρο του Υφυπουργού εξωτερικών Κώστα Τσιάρα και στο περιοδικό του apopseis για την ομογένεια.