130x180 books

130x180 monopati

130x107mathisi

130x300 unicef

 
130x180 amnesty

130x130 warchild


130x130 reporters

130x180 doctors sans


130x180 warchild

130x180 apopseis


130x130 cancer

130x180 twitter

130x300 books

 

 

Διαφήμιση
Κυριακή, 27 Αύγουστος 2017 08:19

Είναι οι πυρκαγιές δεξιές ή αριστερές;

  Δρ. Παναγιώτης Καρκατσούλης

γράφει ο Δρ. Παναγιώτης Καρκατσούλης.

Ενώ η Ελλάδα καίγεται κι η ανικανότητα της κυβέρνησης να συντονίσει τις δυνάμεις κατάσβεσης των πυρκαγιών ήταν εξόφθαλμη, η κυβερνητική προπαγάνδα διέδιδε ότι βρισκόταν σε εξέλιξη σχέδιο εμπρησμών σ' όλη τη χώρα- προφανώς, με μοναδικό σκοπό, αφού κατακαεί όλη η χώρα, να πέσει και η κυβέρνηση της ΠΦΑ! Καμία έκπληξη! Η χονδροειδής προπαγάνδα των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ είναι ευθέως ανάλογη με την ανικανότητά τους να εκπονήσουν ένα σχέδιο για την βελτίωση της πολιτικής προστασίας. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να χρεωθεί η ανικανότητα μόνο σ’ αυτούς. Εδώ και δέκα χρόνια, από τις φοβερές πυρκαγιές του 2007, η πολιτική προστασία στη χώρα μας πορεύεται με τον αυτόματο πιλότο. Οι πολιτικές δυνάμεις ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ περιορίζονται στην εκτόξευση αλληλοκατηγοριών και διαπληκτισμών για την επίρριψη ευθυνών. Εν τέλει, η πολιτική πρόταση και αντιπαράθεση, σπανίως, ξεπερνάει το «στάδιο της γκρίνιας» («bitch phase»).

 

Για να προλάβουμε τον εύκολο αντίλογο: Ναι, οι φυσικές καταστροφές είναι τα τελευταία χρόνια έντονες λόγω της κλιματικής αλλαγής. Πλην, όμως, που αλλού στην Ευρώπη (που επίσης δοκιμάζεται από ακραία καιρικά φαινόμενα) συναντά κανείς σωρευτικά:

Α) Ένα περίπλοκο ρυθμιστικό πλαίσιο στο οποίο ισχύουν σωρευτικά 29 ρυθμίσεις εκ των οποίων:

  • 9 καταγεγραμμένες αρμοδιότητες για την πρόληψη, οι οποίες κατανέμονται μεταξύ 45 εμπλεκόμενων φορέων,
  • 16 αρμοδιότητες και για την καταστολή που κατανέμονται σε 20 διαφορετικούς εμπλεκόμενους.

pos-peiraiwsΕίναι χαρακτηριστικό ότι ένας νόμος που ψηφίστηκε προ δεκαπενταετίας, ο 3013/2002 αποτελεί, ό,τι πιο σύγχρονο διαθέτουμε στον τομέα της πολιτικής προστασίας. Μαζί με μια εγκύκλιο που εξειδικεύει τον «Ξενοκράτη» αποτελούν όλο κι όλο το εργαλειοστάσιο αντιμετώπισης καταστροφών σε μια χώρα που είναι έκθετη πανταχόθεν. Σε σύνολο 262 χωρών η Ελλάδα κατατάσσεται ως προς την ευπάθειά της έναντι των κινδύνων και των καταστροφών στη θέση 114.

Β) Σύγχυση και επικάλυψη αρμοδιοτήτων σε κάθε φάση της πολιτικής. Για παράδειγμα, στον σχεδιασμό πολιτικής για τις δασικές πυρκαγιές εμπλέκονται:

  • Η διυπουργική επιτροπή πολιτικής προστασίας
  • Το κεντρικό συντονιστικό όργανο πολιτικής προστασίας
  • Η Γενική Γραμματεία πολιτικής προστασίας
  • Τα Υπουργεία που οφείλουν να καταρτίσουν ειδικά σχέδια δράσης, και
  • Οι Περιφέρειες και οι αποκεντρωμένες διοικήσεις που οφείλουν να καταρτίζουν σχέδια δράσης στη βάση των αντίστοιχων σχεδίων δράσης των Υπουργείων.

Στην αντιπυρική προστασία δασών εμπλέκονται:

  • Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
  • Οι διευθύνσεις δασών των Περιφερειών.
  • Οι διευθύνσεις δασών των αποκεντρωμένων διοικήσεων.
  • Ο περιφερειακός διοικητής πυροσβεστικής
  • Τα συντονιστικά των ΟΤΑ.

Οπότε, οι 11 αρμοδιότητες που συν-ασκούνται μόνον από 17 φορείς κατά τη φάση της καταστολής φαντάζουν, ομολογουμένως, λίγες!

Ο δομικός πληθωρισμός εξυπηρετεί πελατειακές και συντεχνιακές ανάγκες κι όχι πραγματικές. Οι Περιφέρειες είναι ένα τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα, αφού λειτουργούν περισσότερο ως μεσίτες, ψάχνοντας να βρουν κάποιο γκρέηντερ ή υδροφόρα και λιγότερο ως επίπεδο διοίκησης με αποφασιστική αρμοδιότητα.

Γ) Παροιμιώδη ανικανότητα στην απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων, που έχουν παρασχεθεί αφειδώς στην Ελλάδα. Εδώ και 15 χρόνια, εκχωρούνται στη χώρα μας πόροι οι οποίοι, εάν είχαν στοιχειωδώς αξιοποιηθεί, δεν θα αντιμετωπίζαμε τα σημερινά προβλήματα. Για του λόγου το αληθές, χρηματοδοτήσεις έχουν παρασχεθεί και μέσω των μηχανισμών υποβοηθητικών παρεμβάσεων αλλά και μέσω ειδικών κοινοτικών προγραμμάτων δράσης για την πολιτική προστασία, και μάλιστα όχι μια ή δύο αλλά τρεις φορές: Το πρώτον, κατά την περίοδο 1998 – 1999, το δεύτερον κατά την περίοδο 2000-2004 και, το τρίτο, που χορηγήθηκε μετά τις πυρκαγιές του 2007, το «ειδικό πρόγραμμα για την χρηματοδότηση δράσεων για την πολιτική προστασία», ενός εκατομμυρίου ευρώ, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ (2007-2013), το οποίο έμεινε αναπορρόφητο.

Όσο δεν συνειδητοποιείται ότι η διαχείριση των καταστροφών είναι πολιτική και η αντιμετώπισή της δεν πρέπει να επαφίεται στα στοιχεία της φύσης, τότε σε κάθε καταστροφή θα περιμένουμε την επόμενη.



Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 27 Αύγουστος 2017 08:39

Προσθήκη νέου σχολίου

Το apopseis δημοσιεύει όλα τα σχόλια, πλην των υβριστικών. Τα σχόλια εκφράζουν μόνο τον συγγραφέα τους και δεν υιοθετούμε τις θέσεις που εκφράζονται σε αυτά. Αν αντιμετωπίζετε κάποιο πρόβλημα μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο apospeis @ apopseis.gr


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Δρ. Παναγιώτης Καρκατσούλης

Δρ. Παναγιώτης Καρκατσούλης

Πρ. Βουλευτής Επικρατείας με Το Ποτάμι και γραμματέας της κοινοβουλευτικής του ομάδας.

 

http://www.inerp.gr


Είμαι νομικός (Πανεπιστήμιο Αθηνών), με διδακτορική διατριβή στην Κοινωνιολογία του Δικαίου (Πανεπιστήμιο Bielefeld, Γερμανία). Η πρώτη μου επαγγελματική ενασχόληση με το διοικητικό/ρυθμιστικό φαινόμενο ήταν στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης στην οποία παραμένω έχοντας διδάξει για περισσότερα από 20 έτη Δημόσια Πολιτική και Ρυθμιστική Διακυβέρνηση. Ακολούθως εργάσθηκα, για δύο δεκαετίες, ως ειδικός επιστήμων στο Υπουργείο Προεδρίας Κυβερνήσεως. Στα χρόνια αυτά προσπάθησα ιδιαίτερα για την ανατροπή των αρνητικών στερεοτύπων για την ελληνική διοίκηση μέσα από την προώθηση των διοικητικών μεταρρυθμίσεων. Τα ΚΕΠ αποτελούν την πιο γνωστή απ’ αυτές. Από το 2007 και μετά, έχω την ευθύνη του στρατηγικού σχεδιασμού του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Διοικητική Μεταρρύθμιση». Παράλληλα με τις δραστηριότητές μου στην Ελλάδα, είχα έντονη δραστηριότητα ως σύμβουλος πολλών κυβερνήσεων και διοικήσεων (22) καθώς και διεθνών οργανισμών (5) επί θεμάτων διοικητικών μεταρρυθμίσεων. Έχω εκδώσει 5 βιβλία και έχω δημοσιεύσει περισσότερα από εκατό άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά, στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο. Μελέτες μου έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες (μεταξύ άλλων, στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ρωσικά, αραβικά, και κινεζικά). Έχω βραβευτεί δύο φορές από την Αμερικανική Εταιρία Διοικητικής Επιστήμης. Η πρώτη φορά ήταν το 2003, με το βραβείο «Peter Boorsma» από την Southeastern Conference της ΑSPA και η δεύτερη το 2012 στο Las Vegas όπου μου απονεμήθηκε το "International Public Sector Award" της ASPA.

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Ελευθεριάζον αλτρουισμός Η «φωνή»… »