130x180 books

130x180 monopati

130x107mathisi

130x300 unicef

 
130x180 amnesty

130x130 warchild


130x130 reporters

130x180 doctors sans


130x180 warchild

130x180 apopseis


130x130 cancer

130x180 twitter

130x300 books

 

 

Διαφήμιση
Τετάρτη, 11 Ιανουάριος 2017 08:48

Η «ώρα» και ο χρόνος

  Λάρκος Λάρκου

γράφει ο Λάρκος Λάρκου.

 

Η θερινή ώρα έχει τη δική της ιστορία. Η «κυβέρνηση» στα κατεχόμενα αποφάσισε στις 30 Οκτωβρίου 2016 να συνεχίσει με την καλοκαιρινή ώρα, όπως συνέβηκε στην Τουρκία με απόφαση της κυβέρνησης Γιλντιρίμ. Με την απόφαση διαφώνησε δημόσια ο Μ. Ακιντζί. Την Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου η πλατφόρμα των συνδικαλιστικών οργανώσεων στην τ/κ κοινότητα, έδωσε διορία μέχρι την Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου, στην «κυβέρνηση», προκειμένου να εναρμονιστούν τα κατεχόμενα με τη χειμερινή ώρα, αλλά και να αποπεμφθούν τρεις «υπουργοί» που κατά την πλατφόρμα είναι υπεύθυνοι για το δυστύχημα με το σχολικό λεωφορείο. Η πλατφόρμα των συνδικαλιστικών οργανώσεων θεωρεί τη μη αλλαγή της ώρας ως την κύρια αιτία δυστυχήματος που είχε ως αποτέλεσμα να υπάρχουν δύο νεκροί μαθητές και ο οδηγός του λεωφορείου-αιτία το σκοτάδι συν η κακή κατάσταση του δρόμου.



Σύμφωνα με γραπτή ανακοίνωση, στις 7 Δεκεμβρίου «σε αντίθετη περίπτωση μέλη της πλατφόρμας θα προχωρήσουν σε απεργία σε στρατηγικής σημασίας υπηρεσίες, ενώ θα συνεχιστούν οι διαμαρτυρίες». Η πλατφόρμα δηλώνει αποφασισμένη να συνεχίσει με εκδηλώσεις «πολιτικής ανυπακοής», με τους εργαζόμενους να προσέρχονται στην εργασία τους σύμφωνα με το κανονικό ωράριο και όχι με βάση την απόφαση της «κυβέρνησης» για προσέλευση μισή ώρα αργότερα.

 

budget-banners-gif-1Πίσω από αυτές τις διαμαρυρίες θα δει κανείς όψεις μιας κοινωνίας η οποία κάνοντας τα «δευτερεύοντα» στοιχεία της πολιτικής διαπάλης, κύρια, δείχνει ότι δεν τα παρατά, ψάχνει για μια διαφορετική εξέλιξη. Η απόφαση της «κυβέρνησης» του ΚΕΕ (Οζκιουργκούν) και του ΔΗΚΟ (Σ. Ντενκτάς) να ταυτιστεί με την αντίστοιχη τουρκική, δείχνει την εύκολη προσαρμογή της βαθιάς τ/κ δεξιάς στις επιταγές της «μητέρας πατρίδας» (ορολογία που χρησιμοποιούν συχνά οι ντενκτασικοί τ/κ πολιτικοί) και τη θέλησή της να κάνει ότι μπορεί για να δυσκολέψει την ηγεσία Ακιντζί.

 

Η τ/κ κοινωνία για λόγους που συνδέονται με την καταπιεστική εξουσία Ντενκτάς, έχουν αναπτύξει μια δραστήρια κοινωνία των πολιτών (πολλές οργανώσεις με μικρό εκτόπισμα) αλλά μαχητικές στον τρόπο που αναπτύσσουν μια δημόσια θέση. Συχνά πρωταγωνιστούν οι οργανώσεις των δασκάλων και των καθηγητών, οι οποίες ανήκουν στο χώρο της αυτόνομης τ/κ κεντροαριστεράς.

 

Οι τ/κ δυνάμεις υπέρ της λύσης, λειτουργούν σε ένα περιοριστικό περιβάλλον, γι’ αυτό και εκφράζονται έμμεσα, σε επιμέρους ζητήματα, τα οποία μετατρέπουν σε κυρίαρχα. Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι στην ε/κ κοινωνία τα αντανακλαστικά παραμένουν σχεδόν σβηστά σε ανάλογης σημασίας πολιτικές διεργασίες. Τα στερεότυπα αφορούν και τις δυνάμεις που υποστηρίζουν την επίλυση στο κυπριακό και οι οποίες παραμένουν αδρανείς σε κάθε μήνυμα από την τ/κ κοινωνία, συχνά θεατές κάθε εξέλιξης, καθώς αισθάνονται αμήχανα απέναντι σε κάθε κινητοποίηση των τ/κ με άμεσο ή έμμεσο πολιτικό χαρακτήρα. Ένα βασικό συστατικό στοιχείο της επίλυσης στο κυπριακό είναι, η σε ένα βαθμό, κοινή αντίληψη ορισμένων πραγμάτων, η ανάπτυξη κοινών συμφερόντων, η αντιμετώπιση κοινών προβλημάτων μέσα από ανταλλαγή απόψεων, οι δημόσιες δηλώσεις υποστήριξης (λ.χ. στήριξη της προσπάθειας για αλλαγή της ώρας στους τ/κ), και επί τόπου έκφραση αλληλεγγύης (συμμετοχή κάποιας συνδικαλιστικής αντιπροσωπείας στις εκδηλώσεις αυτές). Η μια ώρα διαφορά είναι πολιτικό ζήτημα. Ακριβώς ως πολιτικό ζήτημα είναι απολύτως ε/κ.

 

Η γνωστή ρήση προοδευτικών τ/κ σχετικά με τον «κυπριωτισμό» της κοινότητάς τους, με βάση την δημόσια πρακτική τους, ισούται, στη δική μου ανάγνωση, με δύο «αρνήσεις» και μια «κατάφαση»: όχι στον εναγκαλισμό που παρέχει η Τουρκία και τους οδηγεί σε σχέση εξάρτησης, αλλά και όχι σε σχέσεις με την ε/κ κοινότητα που θα δημιουργούν συνθήκες για να είναι πολίτες «δεύτερης κατηγορίας» με βάση τις ιστορικές τους εμπειρίες. Γι΄αυτό η δική τους κατάφαση οδηγεί στην αποδοχή της ομοσπονδιακής λύσης όπως διαγράφεται στα ψηφίσματα του ΟΗΕ. Για την τ/κ πολιτική τάξη οι πολιτικές για το μέλλον είναι δύο: η βαθειά δεξιά που ακολουθεί τα βήματα της «μητέρας πατρίδας» και βλέπει το κυπριακό με τα μάτια του Ρ. Ντενκτάς και η τ/κ προοδευτική άποψη που εκφράζεται με την ορολογία του «κυπριωτισμού» όπως την περιέγραψα πιο πάνω (δύο αρνήσεις, μια κατάφαση).


Προσθήκη νέου σχολίου

Το apopseis δημοσιεύει όλα τα σχόλια, πλην των υβριστικών. Τα σχόλια εκφράζουν μόνο τον συγγραφέα τους και δεν υιοθετούμε τις θέσεις που εκφράζονται σε αυτά. Αν αντιμετωπίζετε κάποιο πρόβλημα μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο apospeis @ apopseis.gr


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Λάρκος Λάρκου

Λάρκος Λάρκου

www.larkoslarkou.org.cy

 

Γεννήθηκε στη Λύση το 1953. Είναι πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής της Αθήνας στον κλάδο των Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών. Καθηγητής φιλολογίας.

Άρθρα και μελέτες του έχουν δημοσιευθεί στις εφημερίδες ΤΑ ΝΕΑ, τη ΣΗΜΕΡΙΝΗ, τον ΚΗΡΥΚΑ, το ΒΗΜΑ, τον ΑΓΩΝΑ. τον ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟ και τον ΠΟΛΙΤΗ. Αρχισυντάκτης της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΠΡΩΙΝΑ ΝΕΑ (1991-93). Το 1988 εξέδωσε το πρώτο του βιβλίο με τίτλο "Ιδεολογία και Πολιτική στη Σύγχρονη Τουρκία". To 2001 εξέδωσε το δεύτερο βιβλίο του με τον τίτλο "Ανανέωση και Εκσυγχρονισμός της Κυπριακής Κοινωνίας - Προτάσεις για μια νέα Πολιτική". Με ειδικές μελέτες του συμμετείχε σε εκδόσεις τριών άλλων βιβλίων: "16+1 Θέσεις για τον Εκσυγχρονισμό", "Κύπρος: η Ανατομία μιας Μεταμόρφωσης", "Κύπρος: Πολιτική, Ιστορία και Οικονομία"

Διετέλεσε ΓΓ στο Σύλλογο Κυπρίων Επιστημόνων της Αθήνας.

Πρόεδρος του Ομίλου Προβληματισμού για τον Εκσυγχρονισμό της Κοινωνίας μας (ΟΠΕΚ) μέχρι το 2011.

Πρόεδρος του ΔΣ του Κυπριακού πρακτορείου Ειδήσεων (ΚΥΠΕ) απο τον Μάιο του 2011